خبر فوری
۱۴:۵۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۱۲۱

نسخه این هفته افسانه های پزشکی، پرتوهای خود را بر بسیاری از حقایق و باورهای نادرست که بیماری قلبی را احاطه کرده اند، متمرکز خواهد کرد. در میان موضوعات دیگر، ما سیگار کشیدن، سرفه، ورزش، مکمل ها و استاتین ها را پوشش می دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، در سری افسانه‌های پزشکی، ما با اطلاعات نادرست پزشکی روبرو می‌شویم. وظیفه ما این است با استفاده از بینش متخصص و تحقیقات بازبینی شده به جدا کردن واقعیت از داستان، بپردازیم.

در سطح جهان، بیماری قلبی اولین علت مرگ و میر است. هر سال مسئول 17.9 میلیون مرگ است.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، در ایالات متحده، هر 36 ثانیه یک نفر بر اثر بیماری های قلبی عروقی جان خود را از دست می دهد. بیماری قلبی عامل 1 مرگ از هر 4 مرگ در ایالات متحده است.

1. جوانان نیازی به نگرانی در مورد بیماری قلبی ندارند

درست است که بیماری قلبی بیشتر افراد بالای 65 سال را تحت تاثیر قرار می دهد، اما 4 تا 10 درصد حملات قلبی در افراد زیر 45 سال و عمدتا در مردان رخ می دهد. علاوه بر این، نحوه زندگی ما در دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی است که زمینه را برای سلامت قلب با افزایش سن فراهم می کند.

به عنوان مثال، خوردن یک رژیم غذایی سرشار از چربی های ترانس و اشباع شده یا سیگار کشیدن به آرامی خطر بیماری قلبی را با افزایش سن افزایش می دهد. تغییرات در شیوه زندگی امروزه پایه و اساس قلبی سالم‌تر را در زندگی بعدی می‌سازد.

در کل ایالات متحده، مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی از دهه 1970 به آرامی کاهش یافته است، اگرچه به نظر می رسد این روند کند شده است. با این حال، در برخی از مناطق، نرخ افزایش یافته است.

یک مطالعه که مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را در گروه های سنی مختلف در ایالات متحده بررسی کرد، نشان داد که بیش از 50 درصد از شهرستان ها [تجربه] افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی را از سال 2010 تا 2015 در میان بزرگسالان 35 تا 64 ساله داشتند.

2. افراد در صورت ابتلا به بیماری قلبی از ورزش اجتناب کنند

این یک افسانه است. ورزش به تقویت ماهیچه قلب و بهبود جریان خون در بدن کمک می کند.

در آگوست 2020، انجمن قلب و عروق اروپا دستورالعمل هایی را در مورد ورزش در بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی منتشر کرد. پروفسور سانجی شارما، که در ایجاد این دستورالعمل ها نقش داشت، توضیح می دهد:

"احتمال اینکه ورزش باعث ایست قلبی یا حمله قلبی بشود بسیار کم است." با این حال، او همچنین یک نکته احتیاط را اضافه می کند: «افرادی که کاملاً غیرفعال هستند و مبتلایان به بیماری قلبی پیشرفته باید قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنند.»

3. داروهای کاهش دهنده کلسترول مصرف می کنیم، بنابراین می توانیم هر چه دوست داریم بخوریم

برخی داروها مانند استاتین ها سطح کلسترول خون را کاهش می دهند. با این حال، این بدان معنا نیست که فردی که استاتین مصرف می کند، می تواند غذاهای حاوی چربی های اشباع شده مصرف کند.

کلسترول یا در غذایی که می خورید وجود دارد و وارد بدن می شود یا در کبد تولید می شود. استاتین ها آنزیمی را در کبد مسدود می کنند که برای تولید کلسترول ضروری است و سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. با این حال، این بدان معنی است که کلسترول مصرف شده همچنان می تواند توسط این داروها کاملا کنترل شود.

به طور خلاصه، استاتین ها ممکن است فقط بتوانند اثرات نامطلوب یک رژیم غذایی نامناسب را نادیده بگیرند، اما یک رژیم غذایی نامناسب خطر سایر عوامل خطر مستقل برای بیماری های قلبی مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت را افزایش می دهد.

4. بیماری قلبی در خانواده ما وجود دارد، بنابراین هیچ کاری نمی توانیم برای جلوگیری از آن انجام دهیم

اگر اعضای نزدیک خانواده بیماری قلبی را تجربه کرده اند، می تواند به این معنی باشد که شما در معرض خطر بیشتری قرار دارید. با این حال، همچنان تعدادی از راه ها برای کاهش خطر، حتی برای افرادی که دارای استعداد ژنتیکی هستند، وجود دارد.

این موارد شامل مصرف یک رژیم غذایی سالم، ترک سیگار، مدیریت فشار خون و ورزش منظم است.

همچنین شایان ذکر است که اگر بیماری قلبی در خانواده وجود داشته باشد، ممکن است نشانه ای از استعداد ژنتیکی نباشد. خانواده ها معمولاً عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی و عادات ورزشی را به اشتراک می گذارند که هر دو می توانند بر خطر بیماری قلبی تأثیر بگذارند.

5. ویتامین ها می توانند از بیماری های قلبی پیشگیری کنند

اگرچه اکثر ویتامین‌ها که در دوزهای توصیه شده مصرف می‌شوند، بعید است برای سلامت قلب مضر باشند، اما شواهدی وجود ندارد که مصرف مکمل‌های ویتامینی بتواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد و مطمئنا نمی توانند جایگزین یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم شوند.

به عنوان مثال، یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز به دنبال ارتباط بین مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی و تعدادی از پیامدهای قلبی عروقی، از جمله بیماری عروق کرونر قلب و سکته بود. این تجزیه و تحلیل که در سال 2018 منتشر شد، داده های 18 مطالعه موجود شامل 2,019,862 شرکت کننده را جمع آوری کرده است.

نویسندگان به این نتیجه رسیدند که مولتی ویتامین و مواد معدنی «مکمل‌های قلبی عروقی را در جمعیت عمومی بهبود نمی‌بخشند».

به گفته ویکتوریا تیلور، سرپرست تغذیه در بنیاد قلب بریتانیا: «هیچ میانبری در مورد تغذیه وجود ندارد، مکمل‌ها جایگزینی برای غذای سالم نیستند. ممکن است به دلایل دیگری توسط یک متخصص سلامت مکمل ویتامین یا مواد معدنی برای شما تجویز شود، اما ما به افراد توصیه نمی کنیم که مولتی ویتامین ها را برای کمک به پیشگیری از بیماری های قلبی و گردش خون مصرف کنند.

6. ما سالها است که سیگار می کشیم، حالا دیگر ترک آن فایده ای ندارد

این یک افسانه است. سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی بیماری قلبی است. به محض اینکه فرد سیگار را ترک کند، فواید آن برای سلامتی شروع می شود.

موسسه ملی Aging می نویسد: «مهم نیست چند سال یا چند وقت است که سیگار می کشید، ترک سیگار در هر زمانی سلامت شما را بهبود می بخشد. وقتی سیگار را ترک می‌کنید، احتمالاً سال‌ها به زندگی‌تان اضافه می‌کنید، راحت‌تر نفس می‌کشید، انرژی بیشتری خواهید داشت و در پول خود صرفه‌جویی می‌کنید.»

آنها همچنین توضیح می دهند که خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهید و گردش خون بهتری نیز خواهید داشت.

7. بیماری قلبی فقط مردان را واقعاً تحت تأثیر قرار می دهد

این یک افسانه است، زیرا بیماری قلبی علت اصلی مرگ در مردان و زنان است. در سال 2017 در ایالات متحده، 24.2٪ مردان و 21.8٪ از زنان بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست دادند.

با این حال، وقتی سکته‌های مغزی که عوامل خطر مشابهی دارند، به آن اضافه می‌شوند، ارقام بین مردان و زنان حتی بیشتر شبیه‌ می‌شود: 28.7% مردان و 28% زنان بر اثر بیماری قلبی یا سکته جان خود را از دست داده‌اند.

این یک تصور غلط رایج است که فقط مردان به بیماری قلبی مبتلا می شوند. درست است که مردان در سنین پایین‌تری نسبت به زنان به بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب بیشتر است. با این حال، زنان بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند.

یک مقاله توضیح می دهد: «اگرچه میزان بروز [بیماری قلبی عروقی] در زنان معمولا کمتر از مردان است، زنان پس از حوادث حاد قلبی عروقی، مرگ و میر بالاتر و پیش آگهی بدتری دارند.»

8. ایست قلبی و حمله قلبی یکی هستند

حملات قلبی و ایست قلبی یکسان نیستند. حمله قلبی یک مشکل در گردش خون است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که شریان کرونر که خون اکسیژن دار را به ماهیچه های قلب می رساند، مسدود می شود.

ایست قلبی یک «مشکل الکتریکی» است که در آن قلب پمپاژ خون را به طور موثر در بدن متوقف می کند. ایست قلبی اغلب در اثر حمله قلبی ایجاد می شود.

در طول حمله قلبی، فرد احتمالاً هوشیار است. در طول ایست قلبی، آنها تقریباً همیشه بیهوش هستند. با این حال هر دو اورژانس پزشکی هستند.

9. سرفه در هنگام حمله قلبی می تواند جان شما را نجات دهد

طبق برخی منابع، سرفه شدید در طول حمله قلبی «به اصطلاح CPR سرفه» می تواند زندگی شما را نجات دهد.

این یک تحریف اینترنتی از یک مقاله معتبر است که بیش از 40 سال پیش منتشر شد و نشان داد بیمارانی که در طول آرتریوگرافی در بیمارستان دچار ایست قلبی شده بودند و هر 1 تا 3 ثانیه سرفه می‌کردند، 39 ثانیه بیشتر هوشیار بودند.

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این روش در جامعه برای حملات قلبی که توسط روش‌های پزشکی ایجاد نمی‌شوند، کار می‌کند.

به گفته کریستوفر آلن، یک پرستار ارشد قلب: «اولویت مطلق زمانی که فکر می‌کنید شما یا شخص دیگری دچار حمله قلبی شده‌اید، تماس با اورژانس است. به این ترتیب، امدادگران می توانند شما را ارزیابی کرده و به شما کمک کنند و شما در سریع ترین زمان ممکن به بیمارستان خواهید رسید. هیچ مدرک پزشکی برای حمایت از "CPR سرفه" وجود ندارد.

10. افراد مبتلا به بیماری های قلبی باید از خوردن تمام چربی ها خودداری کنند

فرد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی قطعا باید مصرف چربی های اشباع شده خود را کاهش دهد (که در غذاهایی مانند کره، بیسکویت، بیکن و سوسیس یافت می شود) و چربی های هیدروژنه و ترانس که در غذاهایی مانند غذاهای پخته شده، پیتزاهای منجمد و ذرت بو داده در مایکروویو یافت می شود.

با این حال، چربی های غیر اشباع می توانند فوایدی را به همراه داشته باشند. به عنوان مثال، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه امگا 3، که یک چربی غیراشباع چندگانه است، ممکن است از سلامت قلب محافظت کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که «همه بزرگسالان حداقل 2 بار در هفته ماهی (به ویژه ماهی‌های چرب) بخورند. ماهی منبع خوبی از پروتئین است و چربی اشباع کمی دارد. ماهی ها، به ویژه گونه های روغنی مانند ماهی خال مخالی، قزل آلای دریاچه ای، شاه ماهی، ساردین، ماهی تن آلباکور و ماهی آزاد، مقادیر قابل توجهی از دو نوع اسید چرب امگا 3 (ایکوزاپنتانوئیک اسید و دوکوزاهگزانوئیک اسید) را که نشان داده شده است محافظت کننده از قلب هستند،ارائه می کنند.

آنها همچنین خوردن اسیدهای چرب امگا 3 با مشتقات گیاهی را توصیه می کنند. اینها را می توان در توفو ، گردو، بذر کتان و روغن آنها؛ و روغن کانولا و سایر اشکال دانه سویا یافت.

بیماری قلبی شایع است، اما اجتناب ناپذیر نیست. تغییراتی در سبک زندگی وجود دارد که همه ما می توانیم برای کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی، صرف نظر از سن، اعمال کنیم.

برچسب ها: قلب
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: