خبر فوری
۰۹:۴۹ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۳۰

کشور چین، گیاهان کاشته شده در فضا را برای آزمایش به زمین منتقل کرد.

 

دانشمندان چینی، در حال بررسی نمونه‌های برنج، رشادی گوش موشی (آرابیدوپسیس تالیانا) و گیاهان دیگری هستند که فضانوردان ماموریت شنژو ۱۴، در فضا کاشته بودند و حالا با خود به زمین آورده اند.

این گیاهان در محیط میکروگرانش ایستگاه فضایی تیانگونگ پرورش یافتند. فضانوردان، بذر‌های برنج و رشادی دم موشی را چهار ماه قبل کاشتند و چرخه زندگی آن‌ها را از جوانه زنی تا تکثیر، کامل کردند.

حالا این نمونه‌ها برای آزمایش، در اختیار آکادمی علوم چین قرار گرفته اند تا مشخص شود گیاهان کاشته شده در فضا با نمونه‌های پرورش یافته در زمین، چقدر تفاوت دارند. به گفته‌ی ژنگ هویی کیونگ، یکی از محققان علوم گیاهی این مرکز: پرورش گیاهان یک چالش بزرگ برای فضانوردان بود.

بنابر توضیحات او فضا بسیار محدود و کل محیط، مصنوعی است. تکمیل کردن چرخه رشد یک گیاه در محیط مصنوعی، پیچیدگی‌های زیادی دارد. سخت‌ترین کار، این است که مطمئن شوید گیاه، تک تک مراحل رشد را پشت سر می‌گذارد و بطور نرمال رشد می‌کند.

البته چین سال‌ها است که برنج و سایر گیاهان فضا رفته را تست می‌کند. در این مجموعه آزمایش ها، بذر گیاهان برای سفر‌های کوتاه به مدار زمین فرستاده می شوند تا در معرض پرتو‌های قوی‌تر موجود در محیط قرار بگیرند. پس از این به اصطلاح «جهش زایی فضایی»، محققان به دنبال جهش ژنتیکی رخ داده در برنج می‌گردند که می تواند بازدهی محصول یا مقاومت آن در برابر بیماری‌ها را افزایش دهد.

البته این بار، با تحت نظر گرفتن چرخه کامل زندگی برنج، دانشمندان می‌خواهند پتانسیل پرورش سبزیجات و تولید غذا در ماموریت‌های طولانی مدت فضایی را بررسی کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: