خبر فوری
۱۸:۱۱ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۵۹

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از ۲ هفته گذشته به تدریج تعداد بیماران مبتلا به آنفلوانزا افزایش یافته است. هفته قبل ۳۰ هزار نفر به صورت سرپایی در بیمارستان مداوا شدند که در پی آن حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ نفر نیز در بخش بستری شده اند.

به گفته وی میزان مراجعه به بیمارستان در زمینه بیماری آنفلوانزا نسبت به ۲ هفته قبل حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.

او ادامه داد: وضعیت کشور از نظر همه گیری بیماری کرونا نگران کننده نیست. زنان باردار، بیماران قلبی، کلیوی و زمینه ای که نقص ایمنی دارند و سالمندان مستعد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا هستند و باید واکسن را دریافت کنند. بیماری آنفلوانزا قدیمی است و واکسن ها موثر هستند؛ اما ضرورتی ندارد تمام افراد واکسن را تزریق کنند. در هفته گذشته ۲ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا در کشور توزیع شده است.

به گفته وی در حال حاضر بیماری آنفلوانزا که در کشور شیوع پیدا کرده، همان سویه قدیمی است. در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم ماسک زده و به خاطر محدودیت ها، ویروس زیاد نمود پیدا نکرد؛ اما امسال با کاهش رعایت شیوه نامه ها مانند زدن ماسک خودش را نشان داده است.

او افزود: افراد مبتلا به آنفلوانزا باید پنج تا یک هفته استراحت کنند. حتما ماسک بزنند و فاصله گذاری اجتماعی را به همراه شستن دست و خودمراقبتی رعایت کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر روزانه کمتر از هزار دوز واکسن کرونا تزریق می شود. توصیه می شود افرادی که شش ماه از تزریق نوبت قبلی واکسنشان گذشته است، برای تزریق دوز یادآور اقدام کنند. پیش بینی رفتار بیماری کرونا سخت است. کرونا به تدریج مانند آنفلوانزا خواهد شد که سالیانه باید یک بار واکسن بزنیم؛ اما معمولا بیماری های ویروسی این گونه هستند که از حالت پاندمی خارج می شوند و به صورت محلی ، کشوری و منطقه ای در می آیند.

او گفت: کادر درمان جانانه با کرونا مقابله کرده اند. باید مطالبات کادر درمان پرداخت و جذب آن ها انجام شود که این کار در شرف انجام است و معتقدم که زیر ساخت ها را باید حفظ کنیم.

او گفت: در حال حاضر سالیانه ۲۲۰۰ پزشک متخصص در کشور فارغ التحصیل می شوند که برای پوشش خوب در کشور نیازمند ۳۵۰۰ فارغ التحصیل پزشک متخصص هستیم. سالی ۲۰۰۰ پزشک در مناطق مختلف ایران مشغول به خدمت هستند و مشکلی هم از این نظر نبوده است؛ اما مسئله جدی ماندگاری پزشک به دلیل مسائل مختلف است که بعد از دو سال پزشکان به سمت مناطق برخوردار می روند.

به گفته وی برای حمایت بیشتر، سقف کارانه در مناطق محروم برداشته شده است و تعرفه در بخش دولتی و خصوصی را به هم نزدیک کرده تا انگیزه در بین پزشکان ایجاد شود.

او افزود: تعرفه ها افزایش منطقی پیدا نکرده اند و باید در این زمینه بیمه ها کمک کنند تا این مبلغ را مردم پرداخت نکنند. برای ماندگاری پزشکان و کادر درمان باید به بخش خصوصی هم توجه بشود.

او گفت: در حوزه دندان پزشکی در حال حاضر ۲۶۷ خدمت تعریف شده اند که خدمت های اندکی تحت پوشش بیمه هستند. خدمت رسانی در مراکز دولتی باید افزایش پیدا کند. بیشتر خدمات در حال حاضر در بخش خصوصی ارائه می شوند که باید این خدمات نیز در بخش دولتی انجام شوند که این موضوع نیازمند منابع مالی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: