خبر فوری
۱۶:۱۷ - ۲۰ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۴۸

همان گونه که پیش بینی می‌شد موج هفتم کرونا در ایران به تدریج از اوایل یا اوسط تیرماه پدیدار شود، این اتقاق اقتاد و افزایش آمار مبتلایان در چند روز اخیر نیز گویای این واقعیت است.

بدون تردید شکل گیری موج هفتم صرفا به دلیل بی‌مبالاتی و بی پروایی مردم و رعایت نکردن اصول بهداشتی نیست. هر چند نباید از نظر دور داشت که با هر بار فروکش کردن موج کرونا، شاهد برخی سهل انگاری‌ها و بی پروایی ها از سوی مردم و حتی کادر درمان هستیم.

کاهش رعایت اصول بهداشتی به بالا رفتن موج کرونا و اوج گیری موج جدید کمک می کند. اما آنچه در این میان از هر علتی مهمتر است از بین رفتن اثر واکسیناسیون و کاهش سطح ایمنی بدن افراد بعد از گذشت ۴ ماه از واکسیناسیون است.

بر اساس اصول علمی بهترین زمان اثربخشی واکسن های کرونا حدود ۴ ماه است. نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با افزایش واردات واکسن و اطلاع رسانی که قبل از پیک امیکرون انجام شد. تقریبا اکثریت جمعیت ایران واکسن زدند. و از اوایل دی ماه تا اواخر بهمن و اسفند شاهد بهترین زمان پاسخگویی ایرانیان در مواجهه با ویروس کرونا بودیم.

براساس برآوردهای علمی حدود ۲ تا ۴ هفته بعد از واکسیناسیون بهترین زمان واکنش بدن به واکسن است و این ایمنی تا حدود ۴ ماه نیز باقی می‌ماند و می تواند از ابتلای فرد به نوع شدید بیماری کووید۱۹ و مرگ و میر تا حد زیادی جلوگیری کند یا موجب درگیری خفیف با بیماری شود. البته موارد استثنایی نیز در این میان وجود دارد که علی رغم واکسیناسیون به نوع سخت بیماری مبتلا می شوند که در هر آماری طبیعی است. روی سخن ما اکثریت جامعه است.

بی اثری واکسن‌ها بعد از ۶ ماه
اکنون در مورد اکثریت مردم ایران بیش از چهار ماه از زمان واکسیناسیون گذشته است و سطح ایمنی مردم رو به کاهش گذاشته است. طبق نتایج علمی از حدود اوایل تیرماه سیر نزولی واکنش ایمنی واکسن‌ها به ویروس کرونا قابل پیش بینی بود.

 اکنون زمان آن فرا رسیده که دز یادآور واکسن کرونا در همه افرادی که بیش از ۴ ماه از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، تزریق شود. زیرا سطح ایمنی بعد از فاصله ۴ ماه کاهش یافته و بعد از ۶ ماه به حدود صفر می رسد. فرقی هم نمی کند که واکسن یادآور، دز چندم فرد باشد. دز اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم یا حتی ششم (افرادی هستند که ۶ دز واکسن کرونا تزریق کرده اند) اما هر چند بار واکسن کرونا تزریق شده باشد بعد از ۶ ماه سطح ایمنی فرد به حدود صفر می رسد و باید دز یادآور را تزریق کند.

راهکار مهار کرونا چیست؟
حال راهکار پیش روی ما در برابر این موج جدید کرونا که گریز و فراری نیز از آن نیست، چیست؟ اول آنکه دولت باید با کادر درمان مهربان‌تر باشد. و بداند که بر اساس آنچه پیش بینی می‌شود این بیماری تا سال ۲۰۲۴ به صورت رفت و برگشتی و ادامه دار است. و با انواع موج‌ها و جهش‌های این ویروس روبرو خواهیم بود.

 باید به سربازان خط مقدم درمان کمک کنیم. و بیش از پیش هوای نیروهای درمانی اعم از پزشکان و پرستاران و سایر نیروها را داشته باشیم. به راحتی دستور اخراج یا عدم بکارگیری پرستاران و کادر درمان را صادر نکنیم. اما متاسفانه این اتفاق رخ داد و موجب نوعی بی انگیزگی و سرخوردگی در این نیروها شد.

دولت باید بداند که جنگ با کرونا ادامه دارد. باید هوای نیروهای خط مقدم را داشت. و با اختصاص بودجه‌های لازم برای این منظور کاری کرد که با آمار کمتری از مرگ و میر و آسیب‌های اجتماعی از موج‌های مختلف این بیماری گذر کنیم.

همچنین باید ضمن تدارک ذخایر لازم از واکسن‌های داخلی و خارجی، محیط‌های بیمارستانی را از فضای خشک حاکم بر آن خارج کنیم و کمک کنیم تا کادر درمان با سیاست‌های تشویقی و رفاهی تجدید قوا کنند. و جدای از مباحث مالی با کسب آرامش فکری، بتوانند کیفیت خدمات خود را حفظ کنند.

زندگی مسالمت آمیز با کرونا تا ۲۰۲۴
همچنین اگر دارو، سرم، واکسن و امکانات بهداشتی و درمانی در کشور دچار آسیب یا کمبود شده است. سریع جایگزین شود تا در موج‌های بعدی کیفیت خدمات درمانی کاهش پیدا نکند.

اکنون مردم هم یاد گرفته‌اند که با کرونا زندگی کنند. بنابراین باید هوشیار رفتار کنند. برای ادامه زندگی چاره‌ای از رفت و آمد، سفر، استفاده از اتوبوس، مترو، تاکسی و مراودات اجتماعی نیست.

بی شک هنوز هم رعایت پروتکل‌ها که هزینه چندانی نیز به سبد خانواده تحمیل نمی کند. می تواند در کنار واکسیناسیون راهکار مهم مبارزه و مقابله با این بیماری و موج جدید آن باشد.

استفاده از هر نوع ماسک، پرهیز از حضور در محیط‌های شلوغ و به حداقل رساندن زمان آن در صورت اجبار، تهویه هوا در فضاهای بسته و شلوغ، رعایت فاصله اجتماعی لازم، شست و شوی دست‌ها، تغذیه مناسب و توجه و رعایت توصیه های بهداشتی که از منابع موثق اطلاعاتی اعلام می‌شود در حال حاضر مهمترین راهکارهای مقابله با موج کرونای پیش روی ماست.

باید از هر گونه اطلاعاتی که بی جهت موجب تشویش و نگرانی در جامعه می شود نیز بپرهیزیم. و با رعایت تمام اصول بهداشتی همان گونه که وزیر بهداشت نیز اعلام کرده. بیماری کرونا نیز می تواند به موضوعی مانند سرماخوردگی بدل شود. و می توانیم مدیریت و کنترل این ویروس را نیز در گنجینه ویروس‌های دیگری که تا به حال بشریت را اذیت و گرفتار کرده است، قرار دهیم.

بی شک اگر این اقدامات به موقع و به صورت اصولی انجام گیرد. می توانیم به راحتی موج هفتم کرونا را نیز بدون اینکه آسیب چندانی را متوجه مردم و کشور کند، پشت سر بگذرایم.

دکتر حسین کرمانپور

پزشک، مدیر اورژانس بیمارستان سینا و مدیر کل سابق روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: