خبر فوری
۱۳:۱۰ - ۱۴ تير ۱۴۰۱

خستگی گرمایی نوع خفیف گرمازدگی است که در آن، شما گرفتگی عضلات دردناک و مختصری را تجربه می‌کنید. در این حالت، عضلات شما ممکن است به طور غیرارادی دچار اسپاسم شوند یا تکان بخورند. روی این مقاله کلیک کنید تا دقیق‌تر ببینید که خستگی گرمایی چیست و برای مقابله با آن، چکار باید بکنیم.

خستگی گرمایی ممکن است در حین ورزش یا کار در محیط گرم اتفاق بیفتد یا این‌که چند ساعت بعد از انجام این کارها شروع شود. این گرفتگی بر اثر گرما معمولاً عضلاتی را درگیر می‌کند که در اثر کار سنگین خسته می‌شوند. (مانند ساق پا، ران و شانه‌ها)

خستگی گرمایی چیست


بیشتر بخوانید: چگونه از گرمازدگی کودکان جلوگیری کنیم؟


در این مقاله می‌خوانید:

  • خستگی گرمایی چیست؟
  • علت خستگی گرمایی
  • علائم خستگی گرمایی
  • چه افرادی بیشتر در معرض خطر خستگی گرمایی هستند؟
  • راه‌های مقابله با خستگی گرمایی
  • درمان خانگی خستگی گرمایی
  • جلوگیری از خستگی گرمایی

خستگی گرمایی چیست؟

خستگی گرمایی نوع خفیف گرمازدگی است.

خستگی گرمایی نوع خفیف گرمازدگی است که در آن، شما گرفتگی عضلات دردناک و مختصری را تجربه می‌کنید. در این حالت، عضلات شما ممکن است به طور غیرارادی دچار اسپاسم شوند یا تکان بخورند.


بیشتر بخوانید: بارداری در فصل گرما، شرط و شروط‌ها


علت خستگی گرمایی

احتمالاً به مشکلات الکترولیت مربوط می‌شود.

علت دقیق خستگی گرمایی ناشناخته است، اما احتمالاً به مشکلات الکترولیت مربوط می‌شود. الکترولیت‌ها شامل مواد معدنی ضروری مختلفی مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند. این مواد در واکنش‌هایی شیمیایی در عضلات شما نقش دارند و عدم تعادل آن‌ها می‌تواند برای شما مشکل ایجاد کند.


بیشتر بخوانید: گرما برای زن باردار، خطرناک است؟


عرق حاوی مقدار زیادی سدیم است و اگر شما به اندازه‌ی کافی مایعات حاوی سدیم ننوشید، ممکن است گرفتار یک وضعیت جدی کم سدیمی به نام هیپوناترمی شوید. بعضی از کارخانه‌ها با تامین مایعات غنی شده با نمک، عملاً خستگی گرمایی را در کارگران خود از بین برده‌اند.

                                      علت خستگی گرمایی


بیشتر بخوانید: علت خستگی کودک چیست؟


علائم خستگی گرمایی

علامت خستگی گرمایی، اسپاسم یا گرفتگی عضلانی است که خصوصیت‌های زیر را دارد:

  • دردناک بودن
  • غیرارادی بودن
  • مختصر و کوتاه بودن
  • متناوب بودن
  • از بین رفتن خود به خودی (معمولاً)

محل خستگی گرمایی در عضلات ارادی است و در موارد زیر رواج بیشتری دارد:

  • پاها
  • بازوها
  • پشت
  • شکم

                                      علائم خستگی گرمایی


بیشتر بخوانید: تاثیر گرما در بارداری، چگونه است؟


سایر علائم خستگی گرمایی عبارتند از:

  • عرق کردن زیاد
  • پوست مرطوب و برافروخته
  • تب

خستگی گرمایی معمولاً کوتاه‌مدت است، اما امکان دارد که طولانی‌تر نیز بشود. هم‌چنین می‌تواند حالت تناوبی نیز داشته باشد. با این حال، گرفتگی عضلات شما ممکن است بدون مداخله متوقف شود. هر چند که اقدام فوری می‌تواند شدت آن را کاهش دهد. هم‌چنین، می‌تواند از تشدید و تبدیل آن‌ به وضعیتی جدی‌تر جلوگیری کند.

                                      راه‌های مقابله با خستگی گرمایی


بیشتر بخوانید: علائم گرمازدگی در بارداری، خطراتی که دارد


چه افرادی بیشتر در معرض خطر خستگی گرمایی هستند؟

جمعیت در معرض خطر شامل افراد مسن، نوزادان و کودکان است.

برای ابتلا به خستگی گرمایی لازم نیست ورزشکار باشید. جمعیت در معرض خطر شامل افراد مسن، نوزادان و کودکان است. ساکنان روستا و افرادی که به سرپناه یا آب کافی دسترسی ندارند نیز در معرض خطر هستند.
اگر کار یا فعالیتی را در یک محیط گرم انجام دهید، معمولاً در چند روز اول که هنوز به آن کار عادت نکرده‌اید، بیشتر در معرض خطر قرار دارید. هم‌چنین اگر در حین ورزش زیاد عرق کنید یا به مقدار فراوانی آب یا مایعات فاقد نمک بنوشید، در خطر خستگی گرمایی هستید.

                                      درمان خانگی خستگی گرمایی


بیشتر بخوانید: ماسک صورت در تابستان، در گرما چه کنیم؟


راه‌های مقابله با خستگی گرمایی

خستگی گرمایی می‌تواند خیلی دردناک باشد. حتی ممکن است که علائم شما بعد از استراحت و بازیابی مایعات و الکترولیت‌های لازم نیز از بین نرود. (در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.)

به طور کلی، در صورت بروز شرایط زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • اگر به دلیل حالت تهوع یا استفراغ قادر به نوشیدن مایعات کافی نیستید، ممکن است نیاز به آبرسانی IV با نرمال سالین داشته باشید.
  • زمانی که خستگی گرمایی شما ممکن است با گرمازدگی نیز همراه باشد.
  • اگر علائم شدیدتر بیماری‌های گرمایی از جمله سرگیجه، خستگی، استفراغ، سردرد، ضربان قلب سریع، تنگی نفس و تب بالا دارید، فوراً تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرید.

پزشک، شما را برای بیماری‌های گرمایی شدیدتر بررسی می‌کند و احتمالاً آبرسانی مایعات داخل وریدی نیز خواهید داشت.

                                      جلوگیری از خستگی گرمایی


بیشتر بخوانید: چگونه در گرما خنک شویم؟


درمان خانگی خستگی گرمایی

خستگی گرمایی معمولاً خود به خود از بین می‌رود و جز موارد گفته شده، نیاز به درمان خاصی ندارد. با این حال می‌توانید یکی از درمان‌های خانگی زیر را نیز امتحان کنید:

  • در جای خنک استراحت کنید و آب خنک یا یک نوشیدنی ورزشی که دارای الکترولیت و نمک است بنوشید.
  • محلول نمک خود را با حل کردن یک چهارم تا نصف قاشق چایخوری نمک خوراکی در یک لیتر آب درست کنید.
  • از قرص‌های نمک به تنهایی استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث ناراحتی معده شوند. به علاوه، به اندازه‌ی کافی حجم مایع از دست رفته را جایگزین نمی‌کنند.
  • عضلات گرفته‌ی خود را به آرامی ماساژ دهید و بکشید تا گرفتگی آن‌ها برطرف شود. حتی بعضی از تمرینات حرکتی نیز ممکن است مفید باشد.

                                      خستگی گرمایی


بیشتر بخوانید: احساس گرما در کودکان، چه بنوشند و چه بپوشند؟


جلوگیری از خستگی گرمایی

اگر در یک محیط گرم کار می‌کنید، ممکن است در چند روز اول کار دچار خستگی گرمایی شوید. با این حال، وقتی به محیط عادت کنید و مایعات نیز به اندازه‌ی کافی بنوشید، احتمال کمتری دارد که با مشکل مواجه شوید. راهبردهای پیشگیری از خستگی گرمایی عبارتند از:

  • همیشه با نوشیدن آب یا مایعات فراوان هیدراته بمانید.
  • غذاهای حاوی الکترولیت بخورید. (مخصوصاً قبل از ورزش کردن در فضای باز و هوای گرم)
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی یا کافئین خود را کاهش داده یا حذف کنید. (زیرا باعث کم آبی می‌شوند.)
  • از انجام فعالیت‌های شدید در فضای باز در گرم‌ترین ساعت‌های روز خودداری کنید.

                                      مقابله با خستگی گرمایی


بیشتر بخوانید: مراقبت از پوست در تابستان، چگونه در این گرما پوست شفافی داشته باشیم؟


جمع‌بندی

خستگی گرمایی، گرفتگی عضلانی دردناک است که در اثر کم آبی بدن در گرما و از دست دادن الکترولیت‌ها ایجاد می‌شود. البته فعالیت شدید نیز می‌تواند از علل خستگی گرمایی باشد. این وضعیت، اولین علامت بیماری‌های گرمایی از جمله گرمازدگی است که یک واکنش بالقوه‌ی کشنده به گرمای بیش از حد بدن محسوب می‌شود.

به کلینیک نی نی بان هم سر بزنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: