خبر فوری
۱۴:۱۱ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

روز جهانی یوگا که هر سال در ۲۱ ژوئن جشن برگزار می‌شود، توانایی‌های جسمانی و معنوی را که یوگا به صحنه جهانی آورده است، جشن می‌گیرد.

روز جهانی یوگا

روز جهانی یوگا که هر سال در 21ژوئن جشن برگزار می‌شود، توانایی‌های جسمانی و معنوی را که یوگا به صحنه جهانی آورده است، جشن می‌گیرد.


تاریخچه روز جهانی یوگا
در روز جهانی یوگا، مردم در سراسر جهان آماده هستند تا تشک‌های یوگای خود را بیرون بیاورند و شروع به ورزش کنند، اما ممکن است درباره تاریخچه این روز، اطلاعاتی نداشته باشند.
یوگا یک تمرین باستانی است که 5هزار سال پیش در هند به وجود آمد. یوگا به عنوان راهی برای به هم پیوستن ذهن، بدن و روح به منظور نزدیک‌تر شدن به سوی روشنگری انجام می‌شود.
ایده روز جهانی یوگا برای اولین بار توسط نخست‌وزیر وقت هند؛ «نارندرا مودی» در 27 سپتامبر 2014 در جریان سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد.
تاریخ 21 ژوئن روز انقلاب تابستانی است، یعنی روزی که بیشترین میزان خورشید وجود دارد. به طور کلی، از 177کشور حمایت خود را از تصویب یک روز به عنوان روز جهانی یوگا اعلام کردند که بیشترین تعداد حامیان قطعنامه سازمان ملل را داشت، پس از آن 21ژوئن به عنوان روز جهانی یوگا اعلام شد.
در 21ژوئن 2015، نزدیک به 36هزار نفر، از جمله نخست‌وزیر وقت هند، و بسیاری دیگر از شخصیت‌های سیاسی برجسته از سراسر جهان، حالت‌های یوگا را به مدت 35دقیقه در دهلی نو انجام دادند که اولین روز جهانی یوگا بود.


بیشتر بخوانید: یوگا در دوران بارداری، فواید


روز جهانی یوگا

فواید انجام یوگا
یوگا برای سلامتی جسمی و ذهنی، فوایدی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

یوگا سبک‌های زیادی را برای انتخاب ارائه می‌دهد که شدت آن‌ها از زیاد تا تا خفیف متفاوت است. حتی کم‌ترین سبک‌های یوگا هم شدت انعطاف‌پذیری بدن را افزایش می‌دهند.


1- یوگا انعطاف‌پذیری را بهبود می‌بخشد
انعطاف‌پذیری جزو مهمی از سلامت جسمانی است. یوگا سبک‌های زیادی را برای انتخاب ارائه می‌دهد که شدت آن‌ها از زیاد تا تا خفیف متفاوت است. حتی کم‌ترین سبک‌های یوگا هم شدت انعطاف‌پذیری بدن را افزایش می‌دهند.
یوگا به‌ویژه برای بهبود انعطاف‌پذیری در بزرگسالان 65 سال و بالاتر مفید است.


بیشتر بخوانید: یوگا در خانه، آموزش یوگا مبتدی 10 حرکت ساده یوگا


روز جهانی یوگا

2- یوگا به کاهش استرس کمک می‌کند
یوگا و به‌ویژه آسانا، در کاهش استرس عالی است. اما به یاد داشته باشید که تمرین فیزیکی تنها یکی از جنبه‌های یوگا است. مدیتیشن، تنفس، و آیین‌های شنیداری آن همگی به طور قابل توجهی تنش و استرس را کاهش می‌دهند.

3- یوگا سلامت روان را بهبود می‌بخشد
اختلال افسردگی، یکی از شایع‌ترین اختلالات سلامت روان در جهان است.
درمان‌های یوگا مبتنی بر حرکت و تمرین‌های مبتنی بر تنفس به طور قابل‌توجهی علائم افسردگی را بهبود می‌بخشند.


بیشتر بخوانید: عوامل استرس زا در خانه، چطور آن‌ها را کاهش دهیم؟


روز جهانی یوگا

4- یوگا ممکن است التهاب را کاهش دهد
بیماری قلبی، دیابت، آرتریت، بیماری کرون و بسیاری از شرایط دیگر با التهاب طولانی‌مدت مرتبط هستند.
یوگا با سبک‌ها، شدت‌ها و مدت‌های مختلف، نشانگرهای بیوشیمیایی التهاب را در بیماری‌های مزمن کاهش می‌دهد.

5- یوگا قدرت شما را افزایش می‌دهد
در حالی که بیشتر مردم یوگا را با کشش و انعطاف‌پذیری مرتبط می‌دانند، برخی از انواع یوگا تقویت‌کننده‌اند.

6- یوگا ممکن است اضطراب را کاهش دهد
آسانا یوگا می‌تواند به‌عنوان یک درمان جایگزین برای اختلالات اضطرابی موثر باشد، اما تحقیقات بیشتری دراین‌باره نیاز است.


بیشتر بخوانید: درمان اضطراب در بارداری، چه باید کرد؟


روز جهانی یوگا

7- یوگا می‌تواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد
برخی از عواملی که بر کیفیت زندگی تاثیر می‌گذارند عبارتند از: روابط، خلاقیت، فرصت‌های یادگیری، سلامتی و راحتی مادی.

برخی از مطالعات، ارتباط مشخصی بین تمرین یوگا (به‌ویژه در دراز مدت) و عملکرد بهتر سیستم ایمنی پیدا کرده‌اند.

یوگا می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی در افراد مختلف و به‌ویژه در افراد مبتلا به درد مزمن موثر باشد.

8. یوگا ایمنی را تقویت می‌کند
استرس مزمن بر سیستم ایمنی تاثیر منفی می‌گذارد.
وقتی ایمنی به خطر بیفتد، بیشتر احتمال ابتلا به بیماری‌ها وجود دارد.
این تحقیق هنوز در حال تکامل است، اما برخی از مطالعات، ارتباط مشخصی بین تمرین یوگا (به‌ویژه در دراز مدت) و عملکرد بهتر سیستم ایمنی پیدا کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی، شش نشانه ضعف در آن


روز جهانی یوگا

9- یوگا می‌تواند تعادل را بهبود ببخشد
تعادل حتی برای انجام حرکات ساده روزمره مانند برداشتن چیزی از روی زمین و پایین آمدن از پله‌ها ضروری است.
یوگا تعادل و عملکرد کلی را در ورزشکاران بهبود می‌بخشد.
زمین خوردن می‌تواند اثرات جدی در میان افراد و به‌ویژه سالمندان داشته باشد.
تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد که یوگا می‌تواند تعادل را در افراد مسن‌تر بهبود ببخشد.

10- یوگا عملکرد قلب و عروق را بهبود بخشد
«پرانایاما»، که اغلب به عنوان «تنفس یوگا» شناخته می‌شود، یکی از جنبه‌های مهم و مفید یوگا است.
تنفس یوگا می‌تواند عملکرد چندین سیستم را در بدن بهبود ببخشد.


پیشنهاد ویژه: آشنایی با پزشکان متخصص قلب و عروق در کلینیک نی نی بان


روز جهانی یوگا

11- یوگا به بهبود خواب کمک می‌کند
یوگا هم سرعت به خواب رفتن افراد و هم خواب عمیق را بهبود می‌بخشد که به دلیل اثرات بعدی ورزش و آرامش ذهنی و تسکین استرس است که توسط این ورزش به وجود می‌آید.

12- یوگا عزت نفس را بهبود می‌بخشد
تصویر بدن و عزت نفس اغلب برای نوجوانان و بزرگسالان جوان چالش‌برانگیز است. یوگا در بهبود عزت نفس نقش دارد.
یوگا همچنین می‌تواند به علائم وسواس، اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی کمک کند.

13- یوگا عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد
یوگا ورزش ذهن و بدن است. تمرین یوگا مناطقی از مغز را فعال می‌کند که مسئول انگیزه، عملکرد اجرایی، توجه و انعطاف‌پذیری عصبی هستند.


بیشتر بخوانید: برندهای معروف سرویس خواب ایرانی کدام‌اند؟


روز جهانی یوگا

14- یوگا در رفع فرسودگی شغلی موثر است
فرسودگی شغلی یعنی خستگی مفرط که بر سلامت فرد تاثیر می‌گذارد، در جوامع در بالاترین حد خود قرار دارد.
یوگا با بهبود آگاهی بینابینی در کاهش اثرات فرسودگی شغلی تاثیر زیادی دارد.

خلاصه
یوگا برای سلامت کلی ما مفید است. بسیاری از تمرین‌ها در دسته یوگا قرار می‌گیرند و بیشتر آن‌ها شامل فعالیت بدنی نمی‌شوند، در عوض بر تکنیک‌های مدیتیشن تمرکز می‌کنند.
به این دلیل که یوگا محدود به حرکت فیزیکی نیست، تمرینی است که می‌توانید هر روز آن را انجام دهید.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: