خبر فوری
۰۴:۵۹ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۱۸۹
مطالعات نشان می دهد؛

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پایبندی به یک روال خواب منظم از شریان‌ها در مقابل افزایش سن محافظت می کند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، برعکس، افراد مسن‌تری که هر شب ساعت‌های متفاوتی می‌خوابیدند و در زمان‌های مختلف به خواب می‌رفتند، بیشتر در معرض سخت شدن شریان‌ها بودند که می‌تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود.

«کلسی فول»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه واندربیلت تنسی، گفت: «خواب برای سلامت و آرامش کلی ما بسیار مهم است و هر کاری که بتوانیم برای بهبود خواب انجام دهیم، سلامت قلب و آرامش و شادی کلی ما را بهبود می‌بخشد.»

فول در ادامه افزود: «یک مکانیسم بالقوه این است که بی‌نظمی در خواب ممکن است منجر به اختلال در عملکرد ریتم شبانه‌روزی ما شود، که می‌تواند منجر به التهاب، که خطر شناخته شده برای بیماری قلبی است، شود.» (ریتم شبانه‌روزی، ساعت داخلی ۲۴ ساعته است که رهاسازی هورمون ملاتونین برای تشویق به خواب را کنترل می‌کند.)

علاوه بر این، الگوهای خواب نامنظم ممکن است با رفتارهای ناسالم مانند غذا خوردن در اواخر شب، رژیم غذایی نامناسب یا عدم ورزش همراه باشد.

او توصیه می‌کند: «زمان خواب منظمی را تعیین کنید و فقط به میزان خواب خود در هر شب توجه کنید و سعی کنید خوابی منظم و معمولی تا حد امکان داشته باشید.»

برای این مطالعه، محققان خواب بیش از ۲۰۰۰ بزرگسال (میانگین سنی ۶۹ سال) را به مدت یک هفته تحت نظر داشتند. مردم از وسایلی شبیه به ساعت استفاده می‌کردند که زمان خواب و بیداری را تشخیص می‌داد. آنها همچنین یک دفترچه ثبت گزارش خواب را برای هفت روز متوالی تکمیل کردند و یک مطالعه خواب در خانه برای بررسی اختلالات خواب انجام دادند. هیچ یک از افراد در این مطالعه به بیماری قلبی مبتلا نبودند.

مدت زمان خواب به عنوان کل زمان سپری شده در رختخواب در خواب کامل تعریف شد، در حالی که زمان خواب به عنوان زمانی که شخص هر شب به خواب می‌رود توصیف شد.

این مطالعه نشان داد زمانی که طول مدت خواب بیش از دو ساعت در هفته تغییر می‌کرد، افراد در مقایسه با افرادی که الگوهای خواب ثابت تری داشتند، ۴۰ درصد بیشتر احتمال داشت که نمرات کلسیم عروق کرونر بالا داشته باشند. این نمره نشان دهنده میزان پلاک سفت شده‌ای است که رگ‌ها را می‌پوشاند.

هنگامی که پلاک در دیواره رگ‌ها ایجاد می‌شود، زمینه را برای حمله قلبی و سکته فراهم می‌کند.

افرادی که مدت خواب آنها بیش از دو ساعت در هفته تغییر می‌کرد، ۱۲ درصد بیشتر در معرض تشکیل پلاک در شریان کاروتید و تقریباً دو برابر بیشتر احتمال داشت که نتایج غیرطبیعی در آزمایش شاخص مچ پا-بازویی که سفتی رگ‌های خونی را اندازه گیری می‌کند، داشته باشند. هنگامی که رگ‌های خونی سفت و باریک می‌شوند جریان خون کاهش می‌یابد.

در همین حال، کسانی که بیشترین بی نظمی در زمان خواب را داشتند، ۴۳ درصد بیشتر احتمال داشت که نمرات کلسیم شریان کرونری بالایی داشته باشند نسبت به کسانی که زمان خواب منظم آنها ۳۰ دقیقه یا کمتر در یک هفته تغییر می‌کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: