خبر فوری
۱۲:۱۷ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۵۹
مطالعات نشان می دهد؛

محققان چندین دهه را صرف ردیابی شروع زوال عقل در میان حدود ۲۱۰۰۰ سالمند آمریکایی کردند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان دریافتند سالمندانی که در دوران کودکی در ایالت‌هایی تحصیل کرده بودند که عموماً سال‌های تحصیلی کوتاه‌تر، کلاس‌های پرجمعیت‌تر و میزان حضور کمتری داشتند، در مقایسه با سالمندانی که در ایالت‌هایی با مدارس با آموزش «کیفیت بالا» یعنی روزهای مدرسه بیشتر، کلاس‌های کم جمعیت تر و حضور بهتر تحصیل کرده بودند، خطر ابتلاء به زوال عقل بعد از ۶۵ سالگی در آنها بیشتر بود.

«ینی سو»، محقق ارشد در کالیفرنیای شمالی، می‌گوید: «کیفیت آموزشی بدتر با خطر بالاتر زوال عقل همراه است. و این خطر در بین سیاهپوستان بیشتر است چراکه آنها کیفیت آموزشی ضعیف‌تری دارند.»

برای بررسی ارتباط بین تحصیلات دوران کودکی، نژاد و زوال عقل، محققان بر روی بیمارانی که یک بررسی بهداشتی اختیاری در مقطعی بین سال‌های ۱۹۶۴ و ۱۹۷۲ تکمیل کرده بودند و حداقل ۶۵ سال سن داشتند و در سال ۱۹۹۶ فاقد زوال عقل بودند، تمرکز کردند. آنها بین سال‌های ۱۹۰۲ و ۱۹۳۱ متولد شده بودند.

حدود ۵۷ درصد از بیماران زن بودند. تقریباً از هر ۵ بیمار ۱ نفر سیاه پوست و بقیه سفید پوست بودند. از هر ۱۰ نفر، ۴ نفر دبیرستان را به پایان نرسانده بودند.

محققان همچنین کیفیت آموزشی را که هر شرکت کننده احتمالاً در سن ۶ سالگی در ایالت خود دریافت کرده بود، ارزیابی کردند. کیفیت بر اساس نسبت دانش آموز به معلم، طول ترم مدرسه و اعداد حضور درجه بندی شد.

پس از بررسی سوابق تشخیص‌های جدید زوال عقل بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۱۹، تیم تحقیق دریافت آن دسته از سالمندانی که در محیط آموزشی با کیفیت پایین‌تر رشد کرده‌اند، در مقایسه با آن دسته از ایالت‌هایی که بهترین تحصیلات را در مدرسه داشتند، به‌طور قابل‌توجهی بیشتر به زوال عقل مبتلا شده بودند.

در مورد اینکه چرا آموزش ضعیف ممکن است خطر زوال عقل را افزایش دهد، سو به چندین عامل بالقوه اشاره می‌کند.

وی می‌گوید: «ممکن است کودکان با چنین پیشینه‌هایی به طور کلی دسترسی کمتری به مراقبت‌های بهداشتی داشته باشند و همچنین خطر ابتلاء به چاقی، استعمال سیگار و فشار خون بالا در آنها افزایش یابد.»

با این حال، محققان می‌گویند حتی با سابقه آموزش با کیفیت پایین، می‌توان برخی از کارها را برای کاهش خطر زوال عقل در درازمدت انجام داد.

به عنوان مثال، داشتن فعالیت بدنی کافی، خوردن یک رژیم غذایی غنی از غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات و آجیل، خواب کافی، افزایش ارتباطات اجتماعی و درمان علائم افسردگی ممکن است خطر ابتلاء به زوال عقل را کاهش دهد، حتی برای افرادی که کیفیت تحصیلاتشان پایین است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: