خبر فوری
۱۱:۴۲ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۳۵۴
مطالعات نشان می دهد؛

محققان فشار خون بالا را به فهرست مشکلات مرتبط با ضربه مغزی در بین بازیکنان حرفه ای فوتبال اضافه می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان در مطالعه سلامت بازیکنان فوتبال دانشگاه هاروارد، سابقه ضربه مغزی را با افزایش خطر فشار خون بالا در بین بازیکنان سابق فوتبال مرتبط دانستند.

نتایج نشان می‌دهد که درمان ورزشکاران سابقی که هم فشار خون بالا و هم سابقه ضربه مغزی دارند، می‌تواند به محافظت از آنها در برابر زوال قلب، عروق خونی و ذهنی کمک کند.

«راشل گراشو»، نویسنده این مطالعه، گفت: «اگر بازیکنان، خانواده‌ها و پزشکان از اثرات قلبی عروقی آسیب سر آگاه باشند، شانس بیشتری برای محافظت از سلامت قلبی عروقی و سلامت شناختی بلندمدت آن‌ها داریم.»

این یافته‌ها بر اساس نظرسنجی از بیش از ۴۰۰۰ بازیکن سابق لیگ ملی فوتبال است که جنبه‌های مختلف سلامت بازیکنان در طول عمر آنها را بررسی می‌کند.

بیشتر تحقیقات در مورد زوال ذهنی در بازیکنان حرفه‌ای سابق فوتبال بر تخریب عصبی ناشی از ضربه‌های مغزی مکرر متمرکز شده است.

اما بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر و ناتوانی در بین بازیکنان سابق فوتبال است و فشار خون بالا شایع‌ترین علت این شرایط است که می‌تواند به تدریج به رگ‌های خونی در مغز آسیب برساند و منجر به زوال ذهنی شود.

در این مطالعه، محققان بازیکنان را از نظر عوامل خطر فشار خون بالا، از جمله دیابت، چاقی، سن و سیگار، و همچنین تعداد فصول بازی، موقعیت زمین، سال‌های پس از بازی و بروز ۱۰ علامت شایع ضربه مغزی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

به هر بازیکن نمره علائم ضربه مغزی (CSS) داده شد.

با افزایش نمرات، احتمال ابتلای آنها به فشار خون بالا نیز افزایش یافت. حتی تجزیه و تحلیل موارد با استفاده از تنها یک علامت شدید ضربه مغزی- از دست دادن هوشیاری- به طور دقیق احتمال ابتلاء به فشار خون بالا را پیش‌بینی کرد.

بر اساس این مطالعه، احتمال ابتلای این بازیکنان سابق به فشار خون با هر ضربه مغزی افزایش می‌یابد.

گراشو گفت: «یکی از توضیح‌های احتمالی برای این ارتباط این است که ضربه‌های مغزی مکرر می‌تواند باعث التهاب مزمن شود که باعث افزایش فشار خون می‌شود.»

برای تأیید اینکه چرا این اتفاق می‌افتد، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: