خبر فوری
۱۶:۲۵ - ۲۰ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۴۴۶

دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر از 21 تا 25 تیرماه به میزبانی تبریز برگزار می شود.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی و مسئول برگزاری این کنگره در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: ۶۵۰ اثر از شعرای داخلی و ۲۰۰ اثر از شاعران کشورهای ترکیه، آذربایجان، عراق، آلمان و روسیه به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است.

سید محمد حسین بلاغی با اشاره به افزایش 50 درصدی استقبال از این کنگره نسبت به دوره نخست آن افزود: در دومین کنگره بین المللی شعر ترکی علاوه بر اساتیدی از نقاط مختلف کشور، ۳۰ مهمان خارجی حضور داشته و توسط ۱۰ شبکه رادیو تلویزیونی از کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه پوشش داده خواهد شد.

وی احیای هویت شعر ترکی در جهان اسلام را از مهمترین اهداف این کنگره اعلام کرد و یادآور شد: با این کنگره جایگاه شعر ترکی در قالب فرهنگ و هویت دینی ایرانی- اسلامی مورد تاکید قرار می گیرد.

رئیس دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر با تاکید بر جایگاه شعر و ادب در ادبیت ترکی آذربایجانی تصریح کرد: اولین و اصلی‌ترین وجه فرهنگ در آذربایجان شعر بوده چراکه مردم ترک زبان حتی در فرهنگ فولکلور خود، اندیشه و تفکر را با شعر منتقل کرده اند.

بلاغی جایگاه شعر و تشیع در تاریخ اسلام را غیرقابل انکار خواند و اظهار داشت: مستندات موجود از قرون گذشته نشان می دهد شعر ترکی شیعی یکی از شاخه های اصلی ادبی در اسلام بوده است.

به گفته وی، پویایی تشیع و نفوذ شعر ترکی طی صدها سال، منجر به تقویت فرهنگ مردمان این خطه شده به طوریکه شعر شیعی-ترکی همواره در خدمت تقویت شجاعت، غیرت، استبداد ستیزی و استکبار ستیزی مردم قرار داشته است.

رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی شعر ترکی شیعی را جریان ساز تحولات بزرگ تاریخ معاصر خواند و گفت: انقلاب اسلامی ایران یکی از بزرگترین دستاوردهای تکوین این فرهنگ در بین جامعه بوده است.

وی با یادآوری شاعران بلند آوازه ترک زبان ایران از تبریز و اردبیل تا زنجان افزود: شعر ترکی شیعی در تاریخ معاصر با حضور بزرگانی چون استاد شهریار، استاد عابد، استاد ذهنی، استاد شهاب، کریمی مراغه ای تا کلامی زنجانی همچنان پرثمر و تاثیرگذار به حیات خود ادامه داده است.

گفتنی است آیین اختتامیه دومین کنگره شعر ترکی غدیر با حضور شاعران ایران و 5 کشور جهان 25 تیرماه در محوطه تاریخی مسجد کبود تبریز برگزار خواهد شد.

48

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: