خبر فوری
۱۶:۱۴ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۰۶۵

به گفته محققان موسسه سرطان Tisch در دانشکده پزشکی Icahn، یک درمان جدید که باعث می‌شود سیستم ایمنی سلول‌های سرطانی مغز استخوان را از بین ببرد، در ۷۳ درصد از بیماران موفقیت‌آمیز بوده‌است.

آنتی بادی اختصاصی درمان سرطان کشف شد

درمان جدید سرطان که به عنوان یک آنتی بادی اختصاصی شناخته می‌شود، به سلول‌های T و سلول‌های چندگانه میلوما متصل می‌شود تا آن‌ها را از بین ببرد.

گیرنده‌ای بر سطح سلول‌های سرطانی به نام GPRC۵D بیان می‌شود، که اتصال رخ دهد.

تالکوتاماب (Talquetamab) نام آنتی بادی اختصاصی در درمان سرطان است که نتایج مثبتی را در پروسه درمان نشان داده است.

آجای چاری مدیر تحقیقات بالینی در برنامه مولتیپل میلوما در موسسه سرطان Tisch و نویسنده اصلی هر دو مطالعه گفت: تقریباً سه چهارم بیماران با این روش درمانی به دنبال زندگی جدید هستند و امید به زندگی در آن‌ها افزایش یافته است.

بیماران دوز‌های مختلفی از این درمان را به صورت داخل وریدی یا تزریق زیر پوست دریافت کردند. مطالعات آتی بر دوز‌هایی متمرکز خواهد شد که فقط به صورت هفتگی یا هر هفته در زیر پوست تجویز می‌شوند.

دکتر چاری گفت: میزان پاسخ کلی درمانی حدود ۷۳ درصد بوده است.

نرخ پاسخ در سراسر زیر گروه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت، به استثنای بیماران مبتلا به یک نوع نادر از مولتیپل میلوما که به اندام‌ها و بافت‌های نرم نیز گسترش می‌یابد، بیش از ۳۰ درصد بیماران پاسخ کامل یا بهتر داشتند و تقریباً ۶۰ درصد بیماران پاسخ نسبی بسیار خوب یا بهتر داشتند (که نشان می‌دهد سرطان به طور قابل توجهی کاهش یافته است، اما لزوماً کاهش نمی‌یابد و به صفر نمی‌رسد).

محققان می‌گویند: عوارض جانبی به طور معمول خفیف بوده است.

حدود سه چهارم بیماران سندرم آزادسازی سیتوکین در بدن را تجربه کردند که مجموعه‌ای از علائم از جمله تب است که در درمان‌های ایمنی رایج است.

حدود ۶۰ ٪ عوارض جانبی مرتبط با پوست مانند بثورات پوستی را تجربه کردند، حدود نیمی از آن‌ها تغییرات چشایی و حدود نیمی از آن‌ها اختلالات ناخن را گزارش کردند.

محققان گفتند: تعداد بسیار کمی از بیماران (۵ تا ۶ درصد) درمان تالکتاماب را به دلیل عوارض جانبی متوقف کردند.

با توجه نرخ پاسخ دهی مشاهده شده در درمان talquetamab می‌تواند گزینه مناسبی برای بیماران میلوما باشد که به اکثر درمان‌های موجود پاسخ نمی‌دهند.

منبع: سایت مدیکال اکسپرس

دریافت نسخه اصلی فایل pdf مقاله از سایت مدیکال اکسپرس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: