خبر فوری
۱۵:۴۴ - ۰۷ آبان ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۴۵۴

آیا زمان آن نرسیده که سرعت خود را کم کنید؟ بسیاری از افراد، کارهای خود را با عجله و شتاب‌زدگی انجام می‌دهند و این موضوع، فشار و استرس زیادی به آن‌ها وارد می‌کند. در این مقاله به معرفی ۱۱ راه مقابله با عجله کردن از زبان متخصصین سلامت روان می‌پردازیم. اگر شما هم جزء این دسته هستید، خواندن این راهکارها می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد.

همیشه دیرتان می‌شود؟! ۱۱ راه ساده برای وقت‌شناس بودن

همیشه دیرتان می‌شود؟! ۱۱ راه ساده برای وقت‌شناس بودن«تابناک با تو» - آیا زمان آن نرسیده که سرعت خود را کم کنید؟ بسیاری از افراد، کارهای خود را با عجله و شتاب‌زدگی انجام می‌دهند و این موضوع، فشار و استرس زیادی به آن‌ها وارد می‌کند. در این مقاله به معرفی ۱۱ راه مقابله با عجله کردن از زبان متخصصین سلامت روان می‌پردازیم. اگر شما هم جزء این دسته هستید، خواندن این راهکارها می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد.

۱. نه گفتن را یاد بگیرید

در مورد این که هر کدام از کارها و پروژه‌هایتان چقدر طول می‌کشد، واقع‌بین باشید و مسئولیت‌های دیگر زندگی‌تان را هم در نظر بگیرید. قبل از پاسخ دادن به درخواست‌های دیگران که نیاز به صرف وقت و انرژی دارند،‌ یک دقیقه وقت بگذارید و ببینید که آیا واقعا توانایی و زمان کافی برای انجام دادن آن درخواست را دارید یا نه. اگر فکر می‌کنید برایتان مشکل است، بهتر است بگویید «نه».

قبول کردن بیش از اندازه‌ی مسئولیت‌های مختلف، باعث می‌شود که زمان کافی برای انجام دادن کارهایتان نداشته باشید و همیشه عجله کنید. اگر با «نه» گفتن به دیگران راحت نیستید، می‌توانید این کار را با یک دوست یا همکار تمرین کنید. توانایی «نه» گفتن به دیگران به سبک شدن برنامه‌ی شما و مقابله با عجله کردن کمک می‌کند.

۲. به زمان‌هایی که دیر می‌رسید، دقت کنید

مارسدن، استاد روانشناسی لیزبورگ و فلوریدا می‌گوید: برای تغییر رفتار و مقابله با عجله کردن، ابتدا باید بفهمید که معمولا چه زمان‌هایی عجله می‌کنید. از خودتان بپرسید که آیا در طول کارها و برنامه‌های صبحگاهی خود بیشتر عجله دارید یا در حین انجام دادن کارهای معمولی و خسته‌کننده؟ فهمیدن این که چه زمان‌هایی میل بیشتری به عجله کردن دارید، به شما کمک می‌کند تا دلایل این شتاب‌زدگی را بفهمید

۳. استراحت کنید

همیشه دیرتان می‌شود؟! ۱۱ راه ساده برای وقت‌شناس بودن

مطالعه‌ی اخیر کرنل نشان می‌دهد که استراحت‌های کوچک در طول روز، حتی فقط پنج دقیقه‌، باعث شارژ مجدد مغز و افزایش بهره‌وری شما می‌شود. فرصت دادن به ذهنتان برای پردازش اتفاق‌های آن روز، به شما کمک می‌کند که اگر از مسیر خارج شدید، دوباره به راه درست برگردید و انرژی لازم را برای ادامه دادن، داشته باشید.

۴. از قبل نگران دیر رسیدن نباشید

ذهن خود را درگیر عواقب احتمالی دیر رسیدن نکنید. جنیفر گاتمن همیشه به مراجع‌های خود پیشنهاد می‌کند که مدام به خود بگویند: تا وقتی که واقعا دیر نرسیده‌ام، دیر نمی‌رسم! انرژی‌ای را که صرف نگرانی برای احتمال دیر رسیدن می‌کنید، روی اطمینان از آمادگی کامل برای رسیدن به مقصد متمرکز کنید.

دکتر گاتمن برای مقابله با عجله کردن، پیشنهاد می‌کند که در وهله‌ی اول ساعت خود را ده دقیقه زودتر از زمانی که باید از خواب بیدار شوید،‌ تنظیم کنید. او اعتقاد دارد، شروع روز همراه با عجله و شتاب، راهی مطمئن برای شروع کل روز در مسیری اشتباه است. همچنین زود بیدار شدن، یکی از عادت‌‌های افراد موفق است.

۵. بر زمان حال تمرکز کنید

مایک داو، روان‌درمانگر و نویسنده می‌گوید: بسیاری از ما دوست داریم یک یا دو ساعت بیشتر برای شرکت در کلاس‌های یوگا و مدیتیشن صرف کنیم، اما افرادی که همیشه عجله دارند، زمان اضافه‌ی خیلی کمی دارند. او برای مقابله با عجله کردن و به دست آوردن آرامش بیشتر پیشنهاد می‌کند که در حین انجام دادن کارهای روزانه، با تمرکز کردن بر زمان حال، ذهن‌آگاهی و مدیتیشن را تمرین کنیم.

وقتی درگیر یک فعالیت هستید، به تمام حواس پنجگانه خود توجه کنید. به جای غذا خوردن در هنگام چک کردن ایمیل با نگرانی، فقط غذا بخورید یا وقتی دوش می‌گیرید، فقط به همان کار توجه کنید. این موضوع در مورد هر فعالیتی مانند پیاده‌روی، ظرف شستن و حتی عشق‌بازی صدق می‌کند.

در حقیقت اگر فقط روی چیزی که در مقابل شما قرار دارد، تمرکز کنید، احساس آرامش بیشتری پیدا می‌کنید و می‌توانید تمام کارهای خود را انجام دهید. اگر میان کارهای خود وقفه نیندازید یا حواستان پرت نشود، آن‌ها را سریع‌تر انجام می‌دهید.

۶. سرعت خود را کم کنید

همیشه دیرتان می‌شود؟! ۱۱ راه ساده برای وقت‌شناس بودن

این راهکار ممکن است برای افرادی که همیشه عجله دارند، عجیب باشد اما می‌تواند به شما کمک کند تا پیشرفت زیادی در این مسئله داشته باشید. در بیشتر مواقع، آدم‌ها با عجله در حال انجام دادن وظایف مختلف خود هستند و هیچ‌کدام از آن‌ها را به طور کامل انجام نمی‌دهند. دکتر گاتمن می‌گوید: آن‌ها قبل از انجام دادن کار قبلی، با عجله به سراغ بعدی می‌روند. با گذشت روز، آن‌ها بیشتر دچار مشکل می‌شوند و احساس می‌کنند هیچ‌کدام از کارهای لیست خود را نمی‌توانند خط بزنند، زیرا هیچ کاری را به طور کامل انجام نداده‌اند.

۷. در یک زمان واحد کارهای کمتری انجام دهید

دکتر داو می‌گوید: افرادی که همیشه عجله دارند، فکر می‌کنند اگر چند کار را هم‌زمان انجام دهند، در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنند. این موضوع زمانی درست است که شما دو کار ساده مانند بستن یک دسته‌ی کاغذ و تماشای تلویزیون را در یک زمان انجام دهید.

اسکن مغزی به ما نشان می‌دهد که انجام دادن یک کار در یک زمان واحد، در نهایت سریع‌تر از انجام دادن هم‌زمان چندین کار است. وقتی شما میان کارهای مختلف جابه‌جا می‌شوید تا آن‌ها را به صورت هم‌زمان پیش ببرید، زمان خود را از دست می‌دهید. بنابراین بهتر است در یک زمان، فقط روی انجام یک کار تمرکز کنید تا بتوانید در وقت خود صرفه‌جویی کنید. هر چقدر زمان بیشتری صرفه‌جویی کنید، نیاز کمتری به عجله کردن دارید.

۸. بین قرارهایتان فاصله بگذارید

مالوری گریمست که یک درمانگر است می‌گوید: «وقتی کار درمان را شروع کردم، اشتباه وحشتناکی در برنامه‌ریز‌ی‌هایم انجام دادم و به شش مراجع پشت سر هم و بدون فاصله نوبت دادم. خوشبختانه، مراجع‌های من، با مهربانی مرا درک کردند و فرصت دادند تا بین جلسه‌ها، یک استراحت کوتاه داشته باشم.»

او می‌گوید: «اینکه در برنامه‌ی خود زمان خالی دارید، به این معنی نیست که حتما باید با کار، قرار ملاقات یا سایر مسئولیت‌ها پر شود. یک ساعت را برای انجام ندادن هیچ کاری در نظر بگیرید و فقط استراحت کنید.»

۹. برای هر چیزی از تایمر استفاده کنید

همیشه دیرتان می‌شود؟! ۱۱ راه ساده برای وقت‌شناس بودن

اگر می‌خواهید یک دوش طولانی بگیرید، زمان آن را تعیین کنید. برای مقابله با عجله کردن، ساعت خود را تنظیم کنید تا برای هر کاری به شما یادآوری کند. برای مثال یادآوری کند که وقت ترک کردن خانه برای شرکت در جلسه یا وقت کنار گذاشتن موبایل و شبکه‌های اجتماعی‌ و انجام دادن کار اصلی‌تان است. او پیشنهاد می‌کند که برای کارهای خود برنامه‌‌ی مشخصی بنویسید. برای مثال چند ساعت کار کنید و سپس ساعت خود را تنظیم کنید و برای استراحت کردن و تجدید قوا، به شبکه‌های اجتماعی خود سر بزنید. وقتی آلارم به صدا درآمد، برای مدت زمان مشخصی به سر کار خود بازگردید و پس از آن، دوباره به سراغ شبکه‌های اجتماعی بروید.

گاتمن می‌گوید: شما به خاطر پیشرفت‌ بیشتر و کنترل کردن خودتان برای رسیدن به استانداردهای بالاتر، احساس خوبی پیدا می‌کنید. در حقیقت بیشتر مردم به خاطر صرف زمان کمتر در شبکه‌های اجتماعی، به خودشان افتخار می‌کنند.

۱۰. اولویت بندی کنید

گریمست می‌گوید: که به جای یک برنامه‌ریزی دقیق،‌ یک برنامه‌ی کلی برای روز خود بنویسید. بعضی از کارها مانند قرار ملاقات نیاز به مشخص کردن یک ساعت مشخص دارند، اما به طور کلی پیگیری و تکمیل یک لیست از کارهای آن روز نسبت به تعیین زمان برای هر کار، آسان‌تر است. من سعی می‌کنم که ابتدا سه کار اصلی و مهم آن روز «MIT: Most Important Task» را انجام دهم. پس از تکمیل آن‌ها، اگر زمان داشتم «که اغلب اوقات دارم» به سراغ بقیه‌ی لیست می‌روم. این کار به مدیریت زمان و مقابله با عجله کردن، بسیار کمک می‌کند.

۱۱. برای اتفاقات غیر منتظره آماده باشید

حتی اگر شما تمام کارهایتان را سر وقت انجام دهید، باید در نظر بگیرید که کارهای دیگران ممکن است به‌ خوبی پیش نرود. اگر فرد دیگری دیر کند، شما نیز دیر به مقصد خود می‌رسید و اگر برای این موضوع آماده نباشید، می‌تواند شما را دیوانه کند.

ترافیک همیشه وجود دارد، حمل و نقل‌ عمومی گاهی درست و منظم کار نمی‌کند یا صف‌های فروشگاه‌ها و ادارات مختلف ممکن است طولانی‌تر از تصور شما باشند. اگر برای این موضوع آماده باشید، مقدار زیادی از فشار آن را از بین می‌برد. بنابراین یک کتاب کوچک در کیف خود بگذارید یا یک پادکست و مراقبه در گوشی همراهتان داشته باشید تا بتوانید از وقت‌ مرده‌ی خود استفاده کنید.

منبع: دیجی کالا مگ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: