خبر فوری
۱۹:۲۱ - ۲۴ مهر ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۹۶۶

زیرژانری در سینما وجود دارد که به آن بتل رویال (نبرد سلطنتی) می‌گویند؛ بتل رویال به گونه‌ای از مبارزه گفته می‌شود که در آن تعدادی مبارز با هم می‌جنگند تا در نهایت تنها یک نفر از آن‌ها سرپا بماند. در گذشته، این اصطلاح را در مبارزات بوکس و کشتی به کار می‌بردند. اما امروزه از آن در هر گونه مبارزه‌ جمعی استفاده می‌شود. طرفداران بازی‌های محبوبی مثل فورتنایت (Fortnite) و پابجی (PlayerUnknown BattleGrounds) مدیون آن دسته از فیلم‌های سینمایی‌اند که جرقه‌ی زیرژانر بتل رویال را زدند. تعداد این آثار زیاد است و هر کدام به شکل خاص خودشان به ابعاد مختلف این زیرژانر پرداخته‌اند، اما همه‌شان بین طرفداران محبوب نشدند.

امتیاز وبسایت آی‌ام‌دی‌بی (IMDb) معمولاً می‌تواند راه خوبی برای تشخیص کیفیت فیلم‌ها باشد؛ البته یکی از راه‌ها، آن هم نه همیشه. همان‌طور که شاید بدانید این امتیازها بر اساس آراء مخاطبان محاسبه می‌شود، بر خلاف راتن تومیتوز (Rotten Tomatoes) که در واقع نظر منتقدان منتخب است. اینکه نظر مخاطبان را ارجح بدانید یا منتقدان، پای خودتان است. این مطلب (به کوشش همکاران‌مان در وبسایت CBR) ده فیلم برتر سبک بتل رویال را بر اساس امتیازهای IMDb کنار هم گذاشته است. فیلمی مثل «بازی‌های گرسنگی» (The Hunger Games) توانسته است توجه مخاطبان را به خود جلب کند و نسبت به فیلم‌های دیگر این زیرژانر، امتیاز بالاتری در آی‌ام‌دی‌بی کسب کند. باقی را در ادامه بخوانید.

۱۰. نخبگان ثروتمند در «تورنومنت» (The Tournament) خواستار نبردی دوره‌ای بین آدمکش‌های بین‌المللی هستند

فیلم نبرد سلطنتی «تورنومنت»

  • سال اکران: ۲۰۰۹
  • کارگردان: اسکات مان
  • بازیگران: کلی هو، رابرت کارلایل، وینگ ریمز، ایان سامرهلدر، لیام کانینگهام
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶

«تورنومنت» فیلم‌های ژانر نبرد سلطنتی را وارد مرحله‌ی جدیدی کرد. گروهی از تاجران و سیاستمداران ثروتمند با قدرت بی حد و حصر، سر یک مسابقه‌ی مخفیانه شرط‌بندی می‌کنند که تقریباً هر ده سال یک‌بار برگزار می‌شود. خطرناک‌ترین آدمکش‌های جهان داوطلب می‌شوند که برای مبلغ هنگفتی پول نقد، رقبایشان را شکست دهند.

یک کشیش دائم‌الخمر به طور تصادفی ردیاب جداشده‌ی یکی از آدمکش‌ها را قورت می‌دهد. او می‌جنگد تا از نبرد خطرناک میان آدمکش‌ها و قهرمانی که بازگشته تا انتقام بگیرد، جان سالم به‌ در ببرد. «تورنومنت» بازیگرانی چون وینگ ریمز، کلی هو و رابرت کارلایل دارد و یک فیلم اکشن تکان‌دهنده است که بعضی طرفداران این ژانر در زمان اکران، آن را ندیدند.

۹. در «محکوم» (The Condemned) زندانیان مجبور شدند برای زندگی و آزادی خود با هم بجنگند

فیلم «محکوم»

  • سال اکران: ۲۰۰۷
  • کارگردان: اسکات ویپر
  • بازیگران: استیو آستین، وینی جونز، رابرت مامون
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶

یکی از بهترین فیلم‌ها با بازی کشتی‌گیران حرفه‌ای «محکوم» است. استیون کلد استیو آستین نقش یک زندانی اعدامی به نام جک کونارد را در این فیلم بازی کرده است. یک خیّر ثروتمند او را از زندان می‌خرد و با نُه زندانی دیگر به جزیره‌ای می‌برد. به آن‌ها وعده داده می‌شود که اگر برای سرگرمی حامیان مالی‌شان تا سرحد مرگ با هم بجنگند، آزاد می‌شوند و دستمزدی دریافت می‌کنند.

مسابقات به شکلی غیرقانونی به‌طور زنده برای عموم پخش می‌شوند و زندانیان مجبورند با یک بمب ساعتی که به قوزک پایشان بسته شده است با هم بجنگند. با اینکه فیلم کاملاً اقتباسی است و هیچ چیز جدیدی به زیرژانر بتل رویال اضافه نکرد، صحنه‌های اکشن سرگرم‌کننده‌اش به‌حدی برای طرفداران جذاب بود که مشخص بود قسمت دومش هم ساخته می‌شود.

۸. در فیلم «آزمایش بلکو» (The Belko Experiment) کارمندان در یک اداره حبس و مجبور می‌شوند تا حد مرگ با هم بجنگند

فیلم «آزمایش بلکو»

  • سال اکران: ۲۰۱۶
  • کارگردان: گرگ مک لین
  • بازیگران: جان گالاگر، جونیور، تونی گلدوین، ادریا ارجنا
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۱

گرگ مک‌کلین، فیلم «آزمایش بلکو» را بر اساس فیلمنامه‌ای از جیمز گان ساخت. «آزمایش بلکو» مؤلفه‌های معمول سبک بتل رویال را برداشته و به درون یک محیط بسیار ملموس اداری می‌برد. کارمندان در ساختمانی دورافتاده که درش هم قفل‌ است مجبورند قبل از اینکه یک زمان‌سنج به پایان خود برسد، نیمی از همکاران‌شان را بکشند وگرنه خودشان کشته می‌شوند.

بمب‌هایی که در گردن‌شان کار گذاشته شده است، باعث می‌‎شود که این همکاران به جان هم بیفتند و نبردی بین‌شان راه بیفتد که در نقطه‌ی اوج خود به پایانی تکان‌دهنده می‌رسد. «آزمایش بلکو» جواهری پنهان است که لیاقت امتیاز بالاتری را در آی‌ام‌دی‌بی دارد. این فیلم یک اثر هوشمندانه در زیرژانر بتل رویال است که خشونت را به اندازه‌ای که مخاطب دوست دارد به نمایش می‌گذارد، بازیگرانی خارق‌العاده دارد، داستانی منجسم و ریتمی خوب دارد.

۷. در فیلم دیستوپیایی «مسابقه‌ی مرگ ۲۰۰۰» (Death Race 2000) رانندگان برای سرگرمی با هم رقابت می‌کنند

مسابقه‌ی مرگ 2000

  • سال اکران: ۱۹۷۵
  • کارگردان: پال بارتل
  • بازیگران: دیوید کارادین، سیلوستر استالونه، لوئیزا مورتز
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۲

فیلم «مسابقه‌ی مرگ ۲۰۰۰» محصول ۱۹۷۵ جرقه‌ی فرنچایزی سینمایی را زد که در جامعه‌ای دیستوپیایی در آینده رخ می‌داد. پس از یک جنگ جهانی که بحران اقتصادی به‌ دنبال داشت، دولت فاسد، یک مسابقه‌ی اتومبیل‌رانی خشن را در سطح قاره راه می‌اندازد تا حواس شهروندان جهان را از قوانین شیطانی خود پرت کند.

بهترین رانندگان و مسابقه‌دهندگان شخصیت خاص خود را می‌سازند که در طراحی اتومبیل‌های خاص‌شان هم پیداست. هر اتومبیل به سلاح‌ و قابلیت‌هایی مجهز است که می‌تواند رانندگان دیگر را بکشد و یا حتی عابران پیاده را با خشونت از بین ببرد. فرانکنشتاین قهرمانی از دوره‌های قبل است که می‌خواهد مسابقه را ببرد تا بتواند آقای رئیس جمهور فاسد را از میان برداشته و به این مسابقه‌ی مرگ پایان بخشد.

۶. در فیلم «اسلحه‌های آکیمبو» (Guns Akimbo) به زور اسلحه‌ای به دست یک ترول اینترنتی می‌دهند تا در مسابقه‌ای مرگبار شرکت کند

فیلم ژانر نبرد سلطنتی «اسلحه‌های آکیمبو»

  • سال اکران: ۲۰۲۰
  • کارگردان: جیسن لی هودن
  • بازیگران: دنیل ردکلیف، سامارا ویوینگ
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۳

در «اسلحه‌های آکیمبو» سازمانی جنایتکار به نام «اسکیزم» (Skizm) یک باشگاه دعوای زیرزمینی راه می‌اندازد که پخش آنلاین دارد. دنیل ردکلیف نقش یک ترول یا اوباش مجازی به نام مایلز را بازی می‌کند که پس از تماشای مسابقات بتل رویال «اسکیزم» از صاحبانش انتقاد می‌کند. او به خاطر همین اظهارنظرها تبدیل به هدف جدید «اسکیزم» می‌شود. به‌سرعت رد او را می‌گیرند و با کتک می‌برند که در مسابقه‌ی بتل رویال شرکت کند.

به زور دو تپانچه به هری، به دست‌هایش، می‌بندند و انگشتانش را به ماشه‌هایش قفل می‌کنند. بهترین مبارزان را هم می‌فرستند سراغش. هرچند این‌ها در نهایت دست به دست هم می‌دهند تا شرکت‌کنندگان دیگر را شکست دهند و «اسکیزم» را از بین ببرند. «اسلحه‌های آکیمبو» فیلم شلوغی است و ریتم تندی دارد و دقیقاً به همین خاطر، طرفداران بازی‌های ویدیویی سبک بتل رویال را به خود جذب می‌کند.

۵. فیلم «مبارزان سری ۷» (Series 7: The Contenders) داستان یک برنامه‌ی تلویزیونی را روایت می‌کند که در آن شرکت‌کنندگان باید با هم بجنگند تا فقط یک نفر باقی بماند

«مبارزان سری 7»

  • سال اکران: ۲۰۲۰
  • کارگردان: دنیل میناهان
  • بازیگران: بروک اسمیت، گلن فیتزجرالد
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۵

«مبارزان سری ۷» سبک بتل رویال را از زاویه دید یک برنامه‌ی تلویزیونی پیچیده در آینده‌ای نزدیک به تصویر می‌کشد. این اثر خاص نویسنده و کارگردان دانیل میناهان در این زیرژانر، با نگاهی به فصل قبلی این برنامه‌ی تلویزیونی واقع‌نمای خطرناک آغاز می‌شود تا مقدمه‌ای از خشونتی که قرار است پیش‌رو باشد نشان‌مان دهد. مسابقه‌دهندگان به‌سرعت وارد بازی می‌شوند و با خشونت به جان هم می‌افتند.

سازمان مرموزی به نام اداره‌ی کنترل برای این برنامه با یک قرعه‌کشی تصادفی این شرکت‌کنندگان را از بخش‌های فقیرتر کشور انتخاب کرده است. به‌ هر یک از شرکت‌کنندگان یک اسلحه‌ با مهمات رادیواکتیو داده می‌شد تا برای سرگرم‌ کردن جهان با هم بجنگند. میناهان فیلم را مثل یک برنامه‌ی تلویزیونی واقع‌نما (همان رییلیتی شو) فیلمبرداری کرد و این فیلم تبدیل به جواهری پنهان برای طرفداران سبک بتل رویال شد.

۴. چند نخبه‌ی در فیلم «شکار» (The Hunt) محافظه‌کاران اینترنتی را می‌ربایند تا ردشان را بزنند و آن‌ها را بکشند

فیلم «شکار» 2020، ژانر نبرد سلطنتی

  • سال اکران: ۲۰۲۰
  • کارگردان: کراگ زوبل
  • بازیگران: بتی گیلپین، آیک بارینهولتز، ایمی مدیگان، اما رابرتس، اتان سوپلی، هیلاری سوانک
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۵

در فیلم «شکار» محصول ۲۰۲۰، هیلاری سوانک و بتی گیلپین نقش مخالفان سیاسی را در دو سوی یک قتل عام مرگبار بازی می‌کنند. چند مترقی از طبقه‌ی الیت، شغل و زندگی‌شان را به‌ خاطر محتوای یک چت گروهی که درز کرده و بین مردم پخش شده است از دست داده‌اند. بعد همین‌ها محافظه‌کاران فضای مجازی را که مسئول سقوط‌شان بودند، هدف قرار می‌دهند. دوازده نفر را مسموم می‌کنند، می‌ربایند و در زمینی در روستا رها می‌کنند.

ثروتمندانی که این جریان را هدایت می‌کنند محافظه‌کاران اینترنتی را به دام انداخته و می‌کشند. اما این را نمی‌دانند که با یک کهنه‌سرباز ارتش که به اشتباه ربوده شده روبه‌رو می‌شوند. «شکار» در دوران پرحاشیه‌ای اکران شد و روی مسائلی در دنیای واقعی دست گذاشت که می‌توانست باعث چنددستگی در امریکا شوند. این فیلم ستایر، اثری خاص در زیرژانر نبرد سلطنتی است که طرفداران را در زمان اکران خود غافلگیر کرد.

۳. در فیلم «مرد فراری» (The Running Man) یک زندانی سیاسی که به اشتباه متهم شده بود، مجبور می‌شود در مسابقه‌ای خشن مبارزه کند

فیلم برتر ژانر نبرد سلطنتی «مرد فراری»

  • سال اکران: ۱۹۸۷
  • کارگردان: پل مایکل گلیسر
  • بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، ریچارد داوسون، ماریا کونچیتا آلونسو، یافت کوتو، ریچارد داوسون
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۶

«مرد فراری»، با اقتباس از رمان استیون کینگ و ریچارد بچمن، بن ریچادز یکی از قوی‌ترین شخصیت‌های آرنولد شوارتزنگر را در تقدیم طرفدارانش کرده است. او یک افسر سابق پلیس است که در آینده‌ای دیستوپیایی، برایش پاپوش دوخته و او را به زندان می‌اندازند. پس از فرارش از زندان، یک مجری تلویزیونی فاسد او را تهدید می‌کند که در مسابقه‌ای تلویزیونی شرکت کند.

مسابقه‌ی «مرد فراری» زندانی‌ها را در یک میدان مسابقه‌ی زیرزمینی می‌اندازد و مجبورشان می‌کند تا حد مرگ با قهرمانانی خطرناک مبارزه کنند. شخصیت پلیس شوارتزنگر از توی میدان با دشمنانی که هر لحظه مرگبارتر می‌شوند مبارزه می‌کند. او همچنین ناخواسته تبدیل به قهرمان جریان مقاومتی می‌شود که برای نابودی دولت دیکتاتوری شکل گرفته است.

۲. در «بازی‌های گرسنگی» (The Hunger Games) قهرمانان دیستوپیایی برای سرگرمی اشراف‌زادگان با هم می‌جنگیدند

بازی‌های گرسنگی، فیلم برتر ژانر نبرد سلطنتی

  • سال اکران: ۲۰۱۲
  • کارگردان: گری راس
  • بازیگران: جنیفر لارنس، جاش هاچرسون، لیام همسورث، وودی هرلسون، الیزابت بنکس، لنی کراویتز، استنلی توچی، دونالد ساترلند
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۲

جنیفر لارنس در سه‌گانه‌ی «بازی‌های گرسنگی» نقش کتنیس اوردین، یکی از شرکت‌کنندگان مسابقه‌ی مرگباری را که سالانه از تلویزیون پخش می‌شود و هدف آن سرگرمی اشراف‌زادگان ثروتمند است، بازی می‌کند. «بازی‌های گرسنگی» که قسمت اولش سال ۲۰۱۲ اکران شد، شروع فرنچایز موفقی بود که با اقتباس از مجموعه رمان مخصوص نوجوانان ساخته شد که آن هم به همین اندازه موفق بود. «بازی‌های گرسنگی» مسابقه‌ی مرگبار پیشرفته‌ای را به نمایش می‌گذارد که در آن ساکنان هر منطقه در آینده‌ای دیستوپیایی با هم مبارزه می‌کتند.

اوردین به کمک مهارت‌هایش در پرتاب تیر از مسابقه‌ی مرگبار جان سالم به در می‌برد و نظر حامیان مالی را جلب می‌کند که به او امتیازاتی بدهند. او به‌سرعت تبدیل به نماد مقاومت روزافزون در برابر رهبران نژادپرست بازی‌های گرسنگی می‌شود. اتفاقات ناراحت‌کننده‌ای در «بازی‌های گرسنگی» می‌افتد که تماشای مجدد آن را سخت می‌کند، اما همچنان یکی از موفق‌ترین فرنچایزها در زیرژانر بتل رویال به شمار می‌رود.

۱. در فیلم اصلی «نبرد سلطنتی» (Battle Royale) دانش‌آموزان مقطع راهنمایی در ژاپن انتخاب می‌شوند تا در یک برنامه‌ی تلویزیونی تا حد مرگ بجنگند

فیلم برتر ژانر نرد سلطنتی «نبرد سلطنتی»

  • سال اکران: ۲۰۰۰
  • کارگردان: کینجی فوکاساکو
  • بازیگران: تاتسویا فوجیوارا، آکی مائدا، ماسانوبو آندو، کو شیباساکی
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: ۷.۶

نمی‌توان شباهت‌های میان «بازی‌های گرسنگی» و منابع اقتباسی فیلم «نبرد سلطنتی» را نادیده گرفت. «نبرد سلطنتی» با اقتباس از مجموعه مانگایی به همین نام و اثر کوشون تاکامی ساخته شده است. داستان مانگا و فیلم در آینده‌ای تاریک رخ می‌دهد. دولت برنامه‌ای را تصویب می‌کند که به کمک آن همزمان از پس نوجوانان بزهکار و مخاطبان عمومی تشنه‌به‌خون برآید.

ارتش، دانش‌آموزان یک کلاس راهنمایی را به اردو برده و آن‌ها را به جزیره‌ای امن منتقل می‌کند. این کلاس در واقع انتخاب شده است تا در یک نبرد سلطنتی تلویزیونی رقابت کنند. آن‌ها با قلاده‌های منفجره به تن و سلاح به محدوده‌ی نبرد که مدام کوچک‌تر می‌شود فرستاده می‌شوند. «نبرد سلطنتی» به‌خاطر خشونت تکان‌دهنده‌ای که میان کودکان به نماش می‌گذارد، همچنان مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند.

منبع: cbr

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: