خبر فوری
۰۲:۲۷ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۶۷

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی گفت: عدم تامین انرژی از سوی دولت برای مردمی که توانمندی مقاومت حتی چند هفته‌ای را ندارند و نمونه آن را در جریان روسیه و اوکراین دیدیم قابل تحمل نیست. بنابراین به نظر می‌رسد نوعی خودبرتربینی کاذب همچنان در رفتار غربی‌ها باقی مانده و آن‌ها شرایط خود را درک نکرده‌اند.

همشهری‌آنلاین- امیرمحمد حسینی: با گذشت سه روز از پایان دور اخیر مذاکرات وین، اروپایی‌ها در بیانیه‌ای از ایران و آمریکا خواستند تا فورا به متن نهایی آماده شده پاسخ دهند. سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده که دیگر فضایی برای مذاکره وجود ندارد. موضعی که اروپایی در جریان پنج روز مذاکره در وین نیز بر آن اصرار داشتند و مدعی بودند که باید هرچه سریع‌تر به توافق نهایی رسید. با این همه حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه پس از پایان گفت‌وگوها، دور از فضاسازی‌های اروپایی‌ها در گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که ایران همچنان به دنبال توافقی پایدار است که منافع کشور را تامین کند و ضمانت‌های لازم در آن در نظر گرفته شده باشد. در چنین شرایطی متن نهایی همچنان در تهران و واشنگتن در دست بررسی و نایب رییس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین از تشکیل جلسه مجلس با علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین خبر داد.

عباس مقتدای خوراسگانی در این گفت‌وگو تاکید کرد که آمریکا باید تصمیمات سیاسی لازم برای بازگشت به توافق یعنی رفع‌ تحریم‌ها و دادن ضمانت به ایران را بگیرد. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

روند فعلی مذاکرات را چطور می‌بینید؟ با توجه به مواضع طرف‌های مذاکره این روند به کجا خواهد رسید؟

آمریکایی‌های و اروپایی‌ها هنوز دچار خودبزرگ‌بینی هستند و فکر می‌کنند که در قرن نوزدهم به سر می‌برند. آمریکا باور نکرده که مجبور به فرار از منطقه ما شده و اروپایی‌ها هم هنوز باور نکردند که چند ماه دیگر با سرد شدن هوا برخی از دولت‌های آن‌ها با چه مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. چرا که برخی از این دولت‌ها نمی‌توانند در زمینه انرژی پاسخ‌گوی مردم خود باشند و احتمالا سقوط خواهند کرد. عدم تامین انرژی از سوی دولت برای مردمی که توانمندی مقاومت حتی چند هفته‌ای را ندارند و نمونه آن را در جریان روسیه و اوکراین دیدیم قابل تحمل نیست. بنابراین به نظر می‌رسد نوعی خودبرتربینی کاذب همچنان در رفتار غربی‌ها باقی مانده و آن‌ها شرایط خود را درک نکرده‌اند. غربی‌ها باید توجه کنند که ایران در بحبوهه تحریم‌هایی که آمریکا آن را فلج‌کننده می‌داند ایران ماهواره به فضا می‌فرستد و دانشمندان ایرانی در حال حرکت در لبه مرزهای دانش حرکت می‌کنند.

گفته شده که برخی اختلافات ایران با آژانس و مسائل پادمانی یکی از موانع توافق شده است. آیا این موضوع درست است؟

ما در طول ماه‌ها وسال‌های گذشته بیشترین حد همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را داشتیم و اکنون نیز بر اساس حقوق بین‌الملل عمل می‌کنیم. در چنین شرایطی توقع می‌رود که اروپایی‌ها که مجتاح انرژی هستند متوجه باشند که آمریکا از آن‌ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کند. ما همواره با آژانس همکاری‌های لازم را داشتیم. بنابراین  اگر منافع و خواسته‌های ما در توافق در نظر گرفته نشود هرگز تحت چنین فشارهایی تن به توافق نخواهیم داد. چرا که ایران در ادوار گذشته نیز در عمل نشان داده که زیر بار زورگویی‌ها نخواهد رفت.

فکر می‌کنید امروز رسیدن به توافق مستلزم چه رویکردی از سوی غرب است؟

ما منافع ملت را دنبال می‌کنیم و حاضر به همکاری هستیم اما کسی نباید توقع داشته باشد که ایران به غرب باج بدهد. تصمیمی که آمریکایی‌ها باید اکنون بگیرند تصمیمی سیاسی است. برای این تصمیم نیز باید به این سوال پاسخ دهند که فکر می‌کنند همچنان می‌توانند منافع ملت ایران را نادیده بگیرند و بدعهدی و بدپیمانی کنند؟ یا اینکه می‌خواهند به حقوق ملت ایران احترام بگذارند. آنچه غربی‌ها ارائه کردند در عمل نتوانسته رضایت مردم ایران را حادث کند و این موضوعی جدی است که باید در خصوص آن تصمیمات سیاسی غرب اعلام شود. از سوی دیگر آمریکا باید الزاما تضمین‌های لازم را بدهد. چرا که با کشوری که یک بار پیمان‌شکنی کرده نمی‌تواند برخورد عادی داشت. نمایندگان مجلس و مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی نیز به این مسئله وقوف دارند. بنابراین راستی‌آزمایی و تضمین گرفتن در حدی که منافع ایران به شکل کامل پوشش داده شود باید در متن توافق در نظر گرفته شود. در غیر این صورت آش همان آش و کاسه همان کاسه است.

مجلس تا چه اندازه در جریان جزییات روند مذاکرات قرار دارد؟ آیا در آینده نزدیک با آقای باقری جلسه خواهید داشت؟

کمیسیون امنیت ملی بر رعایت حداکثری قانون مصوب مجلس تاکید دارد و در اولین فرصت جلسه استماع گزارش مذاکره‌کننده ارشد ایران برگزار خواهد شد. آقای باقری اخیر از سفر برگشته و مجلس در هفته آینده جلساتی خواهد داشت و بنابراین در اولین فرصت جلسه مشترک مسئول ارشد مذاکره‌کننده برگزار می‌شود تا نمایندگان در جریان آخرین جزییات و روند مذاکرات وین قرار بگیرند.

  

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: