۰۸:۴۰ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷

در حالی طبق روال همیشگی بازار حمل‌ونقل هوایی با نزدیک شدن به تعطیلی چند روزه به واسطه پروازهای چارتری نابسامان شده که سازمان هواپیمایی کشوری واکنش جدی به این معضل نشان نداده است.

به گزارش مدنیوز، وضعیت بازار حمل‌ونقل هوایی کشور در حوزه قیمت بلیت‌های پروازی در نابسامانی محض به سر می‌برد. با نزدیک شدن به ایام تعطیلات پیش‌رو طبق روال همیشگی این بخش در قرق بلیت‌های چارتری است و نرخ‌ها به وطر سرسام‌آوری افزایش یافته است.

در دولت دهم (اسفندماه سال 91) حمیدرضا پهلوانی رئیس وقت سازمان هواپیمایی با بیان این‌که پروازهای چارتری ریشه فساد صنعت حمل‌و‌نقل هوایی است، گفته بود: مجوز انجام پرواز چارتر را به هیچ شرکت‌ هواپیمایی نمی‌دهیم.

وی با تاکید بر "پرواز‌های چارتر را طبق بخش‌نامه ممنوع کردیم" به بروز ناعدالتی در توزیع بلیت‌ها به‌صورت چارتر اشاره کرد و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری با مافیای آژانس‌ها برخورد جدی و محکم خواهد داشت و صندلی هواپیما باید در قالب پرواز برنامه‌ای، طبق موازین سازمان و مطابق نرخ مصوب فروخته شود.

پهلوانی با بیان این‌که سازمان هواپیمایی کشوری وعده انجام پرواز چارتر را به هیچ شرکتی نداده است، گفت: تا زمانی که در صنعت حمل‌ونقل هوایی هستم مجوز هیچ پرواز چارتری به هیچ شرکتی بدون رعایت ضوابط مندرج در سازمان هواپیمایی کشوری را نمی‌دهیم.

تا آبان‌ماه سال 92 (زمان رفتن پهلوانی از سازمان هواپیمایی) بلیت‌های چارتری پروازهای داخلی به شدت کم شد، با انتصاب جهانگیریان به عنوان رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری مقابله با پروازهای چارتری با شدت نسبتا کمتری نسبت به دوره قبل ادامه یافت.

وی دیماه سال 93 با اعلام خبر آغاز فروش بلیت سفرهای هوایی نوروز 94 به‌صورت همزمان از بهمن‌ماه گفته بود: در نوروز 94 درصد محدودی از بلیت به ظرفیت چارتری پروازها اختصاص می‌یابد.

وی اولویت سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان نهاد حاکمیت در صنعت هوانوردی را رضایتمندی مصرف کننده نهایی و سپس حمایت از ایرلاین اعلام کرد و از شرکت‌های هواپیمایی خواست با برنامه ریزی‌های صورت گرفته فروش بلیت و انجام پروازها به‌صورت هماهنگ و منظم مدیریت شود.

وی تاکید کرد: در ایام نوروز 94 تنها درصد محدودی به ظرفیت چارتری شرکت‌های هواپیمایی اختصاص می‌یابد البته مشروط به نظارت سازمان هواپیمایی کشوری اختصاص خواهد یافت و این بدان معنا نیست که شرکت‌ها بتوانند به اسم چارتر بلیت را به قیمت بالاتر بفروشند.

تا تیر 94 اعمال محدودیت برای شرکت‌های هواپیمایی جهت فروش چارتری بلیت پروازهای داخلی اعمال شد و این بخش به یک سامان نسبی رسید. اما با خداحافظی جهانگیریان از سازمان هواپیمایی کشوری و ورود علی عابدزاده به این مجموعه، اجرای قانون آزادسازی نرخ پروازها به شدت پیگیری و در نهایت اوایل آذرماه 94 عملیاتی شد.  در فاصله چند ماهه از تابستان 94 تا اوایل آذرماه همان سال فعالن و دست‌اندرکاران بخش حمل‌ونقل هوایی تاکید می‌کردند آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نه تنها به سود مردم است که باعث ایجاد رقابت بین ایرلاین‌ها و کاهش قیمت‌ها خواهد شد. این مسئله بارها از سوی یکی از مدیران سابق که امروز در کاناداست، تکرار شد.

اما کمتر از 48 ساعت پس از اعلام آغاز آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از سوی مرد همه کاره سازمان هواپیمایی کشور، نرخ بلیت پروازهای داخلی به شدت افزایش یافت. در یک نمونه بلیت 90 هزار تومان پرواز تهران-مشهد پس از آزادسازی نرخ‌ها به 400 هزار تومان افزایش یافت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: