خبر فوری
۲۰:۱۶ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۳۲۸
رئیس سازمان بسیج سازندگی:

سردار زهرایی با بیان اینکه بسیج در گام دوم انقلاب ساختار قرارگاهی دارد، گفت: بحران، محرومیت زدایی و رزمایش کمک‌های مومنانه از ماموریت‌های قرارگاه سازندگی است.

بسیج در گام دوم انقلاب اسلامی ساختار قرارگاهی داردبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سردار محمد زهرایی رئیس سازمان بسیج سازندگی بعد از ظهر یکشنبه در همایش جهاد روشنایی که در جمع گروه‌های جهادی استان البرز در اردوگاه شهید رجایی سپاه استان البرز برگزار شد، اظهار داشت: بسیج گام دوم تفاوت آشکار با گام اول دارد که یکی این است که بسیج متعلق به همه مردم است و فقط بسیج بخشی از مردم و بسیجی‌ها نیست و باید تمام افراد را نقش آفرین در نظام به فراخور حال و توان خودش کرد.
 
سردار زهرایی با اشاره به اینکه باید راه جذب مردم به بسیج را پیدا کرد و فقط بسیج برای یک عده خاص نباشد، افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جمعه که خودش یک کتاب راهنمای بسیار عمیق است، جایی فرموده اند شاید شما بچه انقلابی را بیشتر دوست دارید ولی شما پدر همه هستید و برای همه پدری کنید.
 
وی با بیان اینکه در بسیج ما هم باید اینگونه عمل کنیم که بسیج گام دوم همین است، تصریح کرد: اگر قرار است اتفاقی بیافتد با ساختار صلب و بروکراسی اداری و خطوط اقشار بسیج نمی‌توان بسیج گام دوم را محقق کرد و ساختار از نگاه و رویکرد تا عملکرد باید تغییر کند.
 
رئیس سازمان بسیج سازندگی ساختار بسیج در گام دوم را ساختار قرارگاهی عنوان کرد و گفت: قرارگاه یعنی حل مساله در محل وقوع مساله که مثل این زمانی است که طالقان سیل آمده و باید در همانجا این مساله را حل کنیم؛ اینکه کسی که در یک قرارگاه در محل وقوع مساله قرار دارد اختیاراتی برای تصمیم گیری دارد و سوم کار هم افزا و منسجم در این بسیج باید انجام شود که مساله مهم در کار قرارگاهی مأموریت مشترک است.
 
سردار زهرایی تصریح کرد: کار قرارگاهی روبه جلو و در لحظه است و مدلش دفاع مقدسی است که آیا هنوز در بسیج راه افتاده که هنوز انجام نشده و در اول کار و در مرحله توجیهی است.
 
رئیس بسیج سازندگی با بیان اینکه در این قرارگاه ۹ قرارگاه ایجاد شده، گفت: از این تعداد ۲ قرارگاه با بسیج سازندگی است یکی قرارگاه سازندگی و محرومیت زدایی و دیگری قرارگاه اقتصاد مقاومتی است که در تفاهم با دولت قرار است که کارسازی و رفع موانع کنیم که نمونه آن رفع موانع تولید یک هزار واحد تولیدی و صنعتی کوچک و خرد را بسیج احیا کند که کار به بسیج صنعت واگذار شد و در این مسیر به بسیج صنعت کمک می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه تمام اقشار در این طرح پای کار نیامده اند، افزود: در اجرای طرح پنل خورشیدی انتظار داشتیم یکی از اقشار پای کار بیاید که یا از حجم بسیار بالا و یا پیچیدگی آن واهمه دارند و یا اینکه موضوع صندوق‌های قرض الحسنه را داریم که نباید به شکل یک طرح دیده شود بلکه باید به صورت گروه‌های جهادی که کادرسازی برای انقلاب و تربیت سازی نسل جدید برای انقلاب است عمل کند.
 
سردار زهرایی اظهار داشت: این شبکه عظیم قرار است مردم را پای اقتصاد بیاورد که خروجی اشتغال و تسهیلات و تولیدات را در پی دارد و بستر سازی مدل بانک داری اسلامی هم دارد.
 
رئیس بسیج سازندگی گفت: قرارگاه سازندگی و محرومیت زدایی چهار مأموریت دارد که یکی بحران است که سه کار انجام می‌دهیم و سه فاز داریم که یا قرارگاه محلی یا قرارگاه منطقه‌ای یا ملی می زنیم که سرپل ذهاب قرارگاه ملی و لرستان و خوزستان منطقه‌ای بود ولی سی سخت یا سایه خوش خمیر قرارگاه محله‌ای است.
 
وی افزود: در این قرارگاه سه کار امداد و نجات اولیه برای افراد و دام‌ها و وسایل داریم، دوم اسکان موقت است که سرلشکر سلامی حمایت ویژه می‌کند و یکی هم اسکان دائم است که متولی آن بنیاد مسکن است که با تفاهم در اسکان دائم هم پای کار هستیم.
 
سردار زهرایی مأموریت دوم قرارگاه سازندگی را طرح‌های محرومیت زدایی جامع مردم پایه عنوان کرد و اظهار داشت: موضوع تأمین آب شرب یکی از آنها است که استان البرز بنا به دلایل پیچیده و نامعلوم فعلاً در کشور اول است یا مسکن محرومان و جاده بین مزارع که از دیگر مأموریت‌های این قرارگاه می‌باشد.
 
وی از دیگر مأموریت‌های بسیج سازندگی را اجرای رزمایش کمک‌های مومنانه دانست و گفت: یکی دیگر از خدمات این بسیج کارهای جهادی است که شبکه نیروی انسانی انقلابی است که نباید سیاسی و اقتصادی شوند تا از آنها سو استفاده نشود.
 
رئیس بسیج سازندگی افزود: باید این جریان تیغ تیز ولایت باقی بماند و حلقه میانی امام امتی صندوق‌های قرض الحسنه هستند و گروه‌های جهادی نیز حلقه میانی در خدمت رسانی و محرومیت زدایی هستند.
 
سردار زهرایی اظهار امیدواری کرد که این دوره‌ها به فهم مشترک و بالا بردن اخلاق و صداقت و هم افزایی کمک کند.
 
وی با اشاره به تأثیرات آبخیزداری برای نجات کشور از بحران‌هایی همچون سیل و خشکسالی، افزود: امروز در نشستی که با معاون اول رئیس جمهور داشتیم، موضوع آبخیزداری مورد بحث و بررسی قرار گرفت زیرا در کشور ما برای جلوگیری از وقوع سیل به خوبی پرداخته نشده است.
 
رئیس بسیج سازندگی گفت: در کشور ما ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی احتیاج به آبخیزداری داریم که در سنوات گذشته فقط در ۳۲ میلیون هکتار کار آبخیزداری انجام شده و بیش از ۹۰ میلیون هکتار آن هنوز هیچ کاری انجام نشده است.
 
وی با بیان اینکه طبق گزارش وزیر جهاد کشاورزی در این نشست، سالانه ۱.۵ میلیون هکتار کار آبخیزداری در کشور انجام می‌شود، افزود: یعنی ۷۰ سال طول می‌کشد که سازه‌های زیرساختی آبخیزداری ایجاد کنیم.
 
سردار زهرایی بیان داشت: هزینه اجرای ۹۰ میلیون هکتار آبخیزداری با خسارت یکسال سیل برابری نمی‌کند که این موضوع نیاز به یک برنامه ریزی و مغز راهبردی دارد زیرا کشورهایی که با منابع و سرمایه‌هایشان احترام می‌گذارند ابتدا این اقدامات را انجام می‌دهند تا آب به هدر نرود و بعد نگوییم که ۹۰ درصد آب‌ها سطحی است که به هدر می‌رود.
 
رئیس بسیج سازندگی ادامه داد: یکی از طرح‌ها از آبخیز تا جالیز را اجرا خواهیم کرد که این طرح به دولت قبلی پیشنهاد شد که قبول نکرد ولی رئیس جمهور دولت سیزدهم از این طرح استقبال کرد و کار کارشناسی آن حدودپنج ماه به طول انجامید تا الان که بر روی میز دولت قرار گرفته است.
 
وی در خصوص این طرح گفت: یعنی آبخیزداری از بالادست قنات آغاز می‌شود و سپس قنات و استخر و کانال کشی تا سر مزرعه برسد که یکی از پروژه‌های ماندگار با رضایتمندی بالای مردم خواهد بود که اثربخشی آن در کاهش فرسایش خاک و افزایش بهره وری آب شاهد خواهیم بود.
 
سردار زهرایی با بیان اینکه برای اجرای این طرح سالانه باید حدود ۲۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار شود، افزود: مجری این طرح بسیج سازندگی خواهد بود.
 
انتهای پیام/ 241
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: