خبر فوری
۱۳:۲۸ - ۳۰ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۸۱
مطالعات نشان می دهد؛

تحقیقات جدید نشان می دهد که باکتری شناخته شده به عنوان عامل بیماری لثه ممکن است علائم آلزایمر را بدتر کند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، محققان معتقدند درمان و پیشگیری از بیماری لثه ممکن است به کُند کردن پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند. این باکتری ممکن است با افزایش التهاب علائم آلزایمر را بدتر کند.

بهداشت خوب دهان همچنین ممکن است به پیشگیری از چندین بیماری دیگر مرتبط با این باکتری کمک کند.

F. nucleatumیک باکتری شایع است که با بیماری‌های دهان مانند بیماری لثه، بوی بد دهان، آبسه دندان و سرطان دهان مرتبط است. علاوه بر این، با انواع بیماری‌ها در سایر نقاط بدن از جمله سرطان‌ها، عفونت‌ها و شرایط التهابی مرتبط است.

اخیراً، نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که ممکن است این باکتری با بیماری آلزایمر نیز مرتبط باشد.

انجمن آلزایمر بیماری آلزایمر را به عنوان شایع‌ترین علت زوال عقل توصیف می‌کند که حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از همه موارد را تشکیل می‌دهد. این بیماری پیشرونده بدون درمان است.

افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، از دست دادن تدریجی حافظه و شناخت را تجربه می‌کنند که در نهایت به اندازه‌ای شدید می‌شود که در عملکرد روزانه آنها اختلال ایجاد می‌کند. اعتقاد بر این است که به دلیل تجمع پروتئین‌های بتا آمیلوئید و تاو در مغز، به سلول‌های عصبی آسیب رسیده و آنها را از بین می‌برد.

«جیک جینکون چن»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تافتس، گفت: «تحقیقات ما نشان داد که F. nucleatum ممکن است با ایجاد التهاب و یا با ساکن شدن در مغز و ترشح مولکول‌های پاتولوژیک موجب وخیم شدن بیماری آلزایمر شود.»

چن گفت: «مطالعات ما نشان می‌دهد که F. nucleatum می‌تواند حافظه و مهارت‌های تفکر را در موش‌ها از طریق مسیرهای سیگنالی خاص کاهش دهد.»

وی همچنین توضیح داد: «F. nucleatum باعث رشد غیرطبیعی سلول‌های میکروگلیال می‌شود. سلول‌های میکروگلیال سلول‌های ایمنی در مغز هستند که به طور معمول سلول‌های عصبی و عفونت‌های آسیب دیده را حذف می‌کنند. این رشد بیش از حد سلول‌های میکروگلیال باعث افزایش پاسخ التهابی می‌شود.»

چن گفت: «اعتقاد بر این است که التهاب یا عفونت مزمن یک عامل کلیدی در کاهش شناختی است که با پیشرفت بیماری آلزایمر رخ می‌دهد.»

چن خاطرنشان کرد: «اگرچه تحقیقات ما ثابت نمی‌کند که بیماری پریودنتال (بیماری لثه) می‌تواند باعث بیماری آلزایمر شود، اما نشان می‌دهد که اگر بیماری لثه را به موقع درمان نکنید، ممکن است علائم بیماری آلزایمر وخیم‌تر شود.»

علاوه بر این، درمان بیماری لثه در مراحل اولیه آلزایمر می‌تواند به طور بالقوه پیشرفت آن را کاهش دهد.

چن معتقد است که آزمایش باکتریایی می‌تواند روزی راهی برای اندازه گیری اثرات F. nucleatum و نظارت بر روند بیماری شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: