خبر فوری
۱۳:۲۷ - ۳۰ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۸۶

اگر در علائم شک دارید بهتر است سریعا با اورژانس تماس بگیرید و وضعیت نوزادتان را با یک متخصص درمیان بگذارید.

فراگیر شدن موج گرما باعث افزایش خطر کم آبی بدن شده است؛ مشکلی که اگرچه ممکن است کم اهمیت جلوه کند اما پیامدهای جدی به همراه دارد و حتی ممکن است منجر به مرگ شود.

به همین دلیل است که باید در قبال مشکل کم آبی که ناشی از تعریق شدید و کمبود آب و مواد معدنی در بدن است، هوشیار بود و در صورت بروز هرکدام از نشانه‌های زیر، سریعا به فکر چاره افتاد.

احساس تشنگی، خشکی لب‌ها و خستگی غیرعادی از جمله اولین علائمی هستند که به انسان نسبت به کم آبی بدنش هشدار می‌دهند. کم آبی ممکن است با یک کاهش وزن جزئی، معادل کمتر از ۵ درصد وزن فرد نیز همراه باشد.

اگر در این مرحله به فکر تامین آب و مواد مورد نیاز بدن نباشیم، نشانه‌های بدتری پدیدارمی‌شوند. علائمی مانند ایجاد اختلال در قدرت دید، فرو رفتگی چشم، خشکی پوست، احساس سرما، رنگ پریدگی و اینکه چنانچه پوست را نیشگون بگیریم، به کندی ظاهر اولیه خود را به دست می‌آورد.

با ادامۀ این وضعیت، نشانه‌هایی همچون تب، سردرد و احساس سرگیجه نیز پدیدار می‌شوند. ادرار نیز کمتر و تیره‌تر می‌شود و میزان کاهش وزن به بیش از ۵ درصد کل وزن بدن می‌رسد.

کم آبی همچنین می‌تواند باعث ایجاد اختلالات رفتاری شود؛ فرد راحت‌تر تحریک می‌شود و یا برعکس، کاملا نسبت به اطراف بی‌تفاوت می‌شود.

نشانه‌های کم آبی در نوزادان و سالمندان

از آنجایی که کودکان خردسال و افراد مسن بدن شکننده‌تری دارند، بیش از دیگران دچار کم آبی می‌شوند و تحت تأثیر عوارض آن قرار می گیرند. به همین دلیل لازم است در صورت تشنگی آنها یا پدیدار شدن نشانه‌هایی غیرعادی در رفتار یا ظاهرشان یا در صورت ابتلا به تب خفیف و کاهش اشتها به سرعت واکنش نشان دهید.

در کودکان، بدن سریع‌تر دچار کم‌آبی می شود و این وضعیت نیز معمولا با کاهش وزن قابل توجهی همراه است. به همین دلیل نیز کم آبی در آنها می‌تواند عواقب بسیار جدی برای سلامتشان در پی داشته باشد.

اگر یک نوزاد زیاد می‌خوابد، در بیدار شدن مشکل دارد، رنگ پریده است، دایره‌های تیره‌ای اطراف چشم‌هایش دیده می‌شود، تنفس سریع دارد و حتی با وجود مصرف محلول‌های آبرسانی خوراکی دچار تهوع شده است، یا در فونتانل‌های او (بخش‌هایی از جمجمه که در نوزادان نرم است) حفره‌ای شکل می‌گیرد، به احتمال زیاد دچار کم آبی شده است.

اگر در علائم شک دارید بهتر است سریعا با اورژانس تماس بگیرید و وضعیت نوزادتان را با یک متخصص درمیان بگذارید.

چه باید کرد؟

توصیه وزارت بهداشت فرانسه این است که به نوزادانی که دچار کم آبی شده‌اند، محلول‌های آبرسانی خوراکی بدهید تا «افت آب و املاح معدنی بدن آنها را جبران کند» و از دادن آب خالص و نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنید. دمای بدن، وزن و مدفوع این نوزادان نیز باید بطور مرتب کنترل شوند.

در مورد بزرگسالان و کودکان بزرگتری که دچار کم آبی شده‌اند، بهتر است آنها را در یک محیط سایه بخوابانید، بطور مرتب به آنها آب بدهید و پارچه‌های مرطوب روی بدنشان بمالید.

در صورت گرمای شدید توصیه می‌شود در هر سنی که باشید، از بیرون رفتن در گرم‌ترین ساعات روز خودداری کنید، بطور مرتب آب بنوشید و لباس‌های گشاد بپوشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: