خبر فوری
۱۴:۵۷ - ۲۵ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۵۶
در گفتگو با مهر اعلام شد؛

محققان پژوهشگاه رویان در یک کارآزمایی بالینی به نتیجه رسیدند که سلول‌های ایمنی غیرخویشاوندی در درمان سرطان مغز مقاوم به درمان موثر است.

دکتر مرضیه ابراهیمی مسئول کارگروه سرطان پژوهشگاه رویان و مسئول زیر گروه پژوهشی سلول های بنیادی سرطان این پژوهشگاه به خبرنگار مهر درباره پروژه درمان تومورهای مغزی مقاوم به درمان با استفاده از سلول های ایمنی از دهنده غیرخویشاوند گفت: نزدیک پنج سال است که برای دستیابی به فناوری سلول درمانی به واسطه سلول های کشنده طبیعی برای درمان بیماران تومور مغزی در حال پژوهش هستیم.

وی افزود: خوشبختانه مراحل آزمایشگاهی، پیش بالینی و کارآزمایی بالینی فاز ۱ این پژوهش با موفقیت طی سال های قبل انجام شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه طی این سال ها توانستیم به توسعه سلول هایی بپردازیم که می توانند سلول های توموری را شناسایی کنند و از بین ببرند، گفت: در اولین کارآزمایی بالینی، سلول های مورد نظر از دهنده خویشاوند بیمار دریافت می شد، با این وجود پیدا کردن دهنده سالم در همه خانواده ها به راحتی امکانپذیر نیست و برای انتخاب بهترین دهنده سلول نیز زمانی حدود یک ماه لازم است.

به گفته مسئول کارگروه سرطان پژوهشگاه رویان، این امر منجر به از دست دادن زمان برای بیماران تومور مغزی و پیشرفت تومور آن ها می شود از این رو در صدد برامدیم که به ایجاد یک بانک سلول های ایمنی آلوژن اقدام کنیم.

وی درباره این بانک گفت: در این بانک سلول های ایمنی از فردی سالم بدون هیچ بیماری زمینه ایی جدا شده و در دمای ۱۸۰- نگهداری می شود. به این ترتیب در هرزمان که بیمار به این سلول ها نیاز داشته باشد بدون هیچ اتلاف زمانی در اختیار وی قرار خواهد گرفت.

ابراهیمی گفت: علاوه بر هدررفت زمان در پروسه درمان این بیماران، هزینه های بالا برای سلول گیری و فرایند جداسازی سلول وجود داشت.

وی ادامه داد: به عبارت بهتر مطالعات کارآزمایی بالینی در حوزه سلول درمانی بسیار گرانقیمت است و برای انجام آنها دقت زیادی مورد نیاز است لذا برای تامین بخشی از هزینه های درمانی پویش مردمی در راستای حمایت از کارآزمایی های بالینی به راه انداختیم.

وی ادامه داد: با این اقدام توانستیم هزینه سلول درمانی ۳ بیمار را از کمک های مالی آنها تامین کنیم. امید که با توجه مسولان ، کمک خیرین و نیکوکاران بتوانیم به توسعه این خدمات درمانی برای همه بیماران سرطانی بپردازیم.

ذخیره ۳میلیارد سلول آلوژن برای درمان بیماری و اجرای پروژه های پژوهشی

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بانک آلوژن که توسط یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد رویان و همکاری پژوهشگاه رویان ایجاد شده است حدود 3 میلیارد سلول از افراد داوطلب سالم ذخیره شده است، عنوان کرد: برای آنکه بفهمیم این سلول ها، قادر به از بین بردن تومور مغزی هستند و آسیبی به بیمار مبتلا به سرطان ایجاد نمی کنند، کارآزمایی بالینی برای 10 بیمار( 3 تا 13 سال) مبتلا به تومورهای مغزی مقاوم به درمان را آغاز کردیم.

وی با اشاره به این تحقیقات گفت: نتایج نشان داد که تزریق این سلول های آلوژن به بیماران ایمن بوده و هیچ عارضه ای برای آنها ایجاد نکرده است.

وی تاکید کرد: البته که تا پایان سال می توانیم نتیجه قطعی را مشخص کنیم که به چه میزان در درمان این بیماران تاثیر دارد.

ابراهیمی افزود: امیدواریم با تعدد تزریق های سلولی که داشتیم به پاسخ های خوبی برسیم؛ اگرچه شواهد خوبی از درمان بدست آمده است ولی برای تصمیم گیری نهایی باید منتظر گذشت زمان باشیم.

هر فرد سالم اهداکننده سلول بنیادی است

وی در خصوص بانک آلوژن گفت: هر فرد سالمی می تواند داوطلبانه با اهدای خون اقدام به اهدای سلول ایمنی در بانک الوژن کند. به این ترتیب هر فردی می‌تواند در درمان بیماران سرطانی کمک کند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه بانک آلوژن در سایر کشورهای دنیا همچون امریکا، المان، ژاپن و چین نیز راه اندازی شده و آنان نیز در حال تحقیق بر این نوع سلول به منظور درمان سرطان هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: