خبر فوری
۲۲:۰۹ - ۲۲ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۶۲۶

یکی از خدمات الکترونیک قضایی که کاربرد بسیاری دارد، سامانه ابلاغ است که از سامانه خدمات الکترونیک قضایی در دسترس است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با کلیک روی «ابلاغ الکترونیک قضایی» در «خدمات قضایی من» به صفحه‌ای دسترسی خواهید یافت که اکنون گزینه‌های ابلاغیه‌های جدید، ابلاغیه‌های مشاهده شده، دریافت با رمز، دریافت با شماره و سامانه آگهی الکترونیک قابل مشاهده است.

چگونه از سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی استفاده کنیم؟

صفحه اول سامانه ابلاغ الکترونیک

در صورتی که ابلاغیه جدیدی داشته باشید، تعداد آن روی گزینه «ابلاغیه‌های جدید» دیده می‌شود. با کلیک روی «ابلاغیه‌های جدید» به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که بازه‌های زمانی ۳ ماهه را می‌توانید انتخاب کنید.

بازه زمانی پیش‌فرض از زمان ورود به سامانه تا ۳ ماه قبل از آن است. در صورت نیاز روی دکمه «۳ ماه قبل» کلیک کنید تا ابلاغیه‌های ۳ ماه تا ۶ ماه قبل و بیشتر را مشاهده کنید.

چگونه از سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی استفاده کنیم؟

با کلیک روی «بازیابی اطلاعات» ابلاغیه‌های شما قابل دسترس خواهد بود. به این ترتیب شماره ابلاغیه و تاریخ صدور ابلاغیه در جدولی نمایش داده خواهد شد که با کلیک روی «مشاهده»، متن کامل آن را می‌توانید ببینید.

در بخش «ابلاغیه‌های مشاهده شده» هم پس از تعیین بازه زمانی که در این قسمت به صورت ماهیانه است، با کلیک روی «جستجوی ابلاغیه» می‌توانید ابلاغیه‌های مشاهده شده را دوباره ببینید.

چگونه از سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی استفاده کنیم؟

همچنین در بخش «دریافت با رمز» این امکان وجود دارد که با ثبت شماره پرونده، ردیف فرعی که همان کد ملی شماست و رمز پرونده و سپس کلیک روی «بررسی اطلاعات» به ابلاغیه مورد نظر دست یابید.

چگونه از سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی استفاده کنیم؟

علاوه بر این، با کلیک روی گزینه «دریافت با شماره»، تاریخ صدور ابلاغیه و شماره ابلاغیه را وارد و پس از آن روی «بررسی اطلاعات» کلیک کنید.

چگونه از سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی استفاده کنیم؟

سامانه آگهی الکترونیک

در بخش «سامانه آگهی الکترونیک» گزینه‌های «آگهی اوراق قضایی» و «آگهی اعلامی» مشاهده می‌شود؛ بنابراین همه افراد (حتی کسانی که حساب کاربری ندارند) با مراجعه به آدرس agahi.adliran.ir و ثبت اطلاعات خود، انتخاب بازه زمانی و سپس کلیک روی «بازیابی اطلاعات» می‌توانند آگهی‌های مربوط به خود را مشاهده کنند.

در جدول ارائه شده در این صفحه، اطلاعاتی، چون شماره ابلاغیه، شماره پرونده، موضوع، مخاطب و تاریخ صدور دیده می‌شود. با کلیک روی «مشاهده»، متن مورد نظر در دسترس قرار می‌گیرد. این در حالی است که پیش از این، ابلاغ آگهی‌های قضایی برای افراد مجهول‌المکان به وسیله انتشار آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار صورت می‌گرفت.

چگونه از سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی استفاده کنیم؟

بنابراین تاکید می‌شود، «راهنمای آگهی الکترونیک» را که در همین صفحه در دسترس است، مطالعه کنید. چراکه در ماده ۱۶ آیین نامه نحوه استفاده از سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی، موضوع مواد ۱۷۵ و ۱۷۶ قانون آیین دادرسی کیفری آمده است: «در صورت مجهول‌المکان بودن مخاطب و عدم دسترسی به حساب کاربری، ابلاغ اوراق قضایی از طریق آگهی در سامانه ابلاغ و یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار به تشخیص مرکز انجام می‌شود و مقرر می‌گردد که مخاطب موظف است برای ثبت نام و دریافت حساب کاربری اقدام کند».

همچنین تبصره ۲ ماده مذکور مقرر می‌دارد، «در هر مورد که به موجب قانون، انتشار آگهی ضروری باشد، انجام آن به طریق فوق، کافی و معتبر است».

طراحی ۴ لینک برای مشاهده ابلاغیه

۴ لینک متفاوت برای سامانه ابلاغ الکترونیک پیش‌بینی شده تا در صورت در دسترس نبودن یک لینک، شهروندان امکان استفاده از لینک‌های دیگر را داشته باشند. همچنین ابلاغیه‌ها در قالب پی‌دی‌اف قابلیت دسترسی دارند؛ بنابراین نصب نرم‌افزاری که قابلیت نمایش pdf را دارد، روی دستگاه شما ضروری است. معروف‌ترین نرم‌افزار برای مشاهده این نوع از فایل‌ها نرم‌افزار Adobe Acrobat Reader است.

یک هشدار

با توجه به گسترش خدمات پیامکی قوه قضاییه، عده‌ای سودجو از این موضوع سوء استفاده می‌کنند.

چگونه از سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی استفاده کنیم؟

مراقب کلاهبرداران باشید

این افراد با ارسال پیامک‌های جعلی از شهروندان می‌خواهند که وارد لینک مندرج در پیامک شوند. شهروندان باید هشیار باشند که این پیامک‌ها کلاهبرداری است و با هدف خالی کردن حساب بانکی آن‌ها ارسال شده است. همه پیامک‌های قوه قضاییه با سرشماره ADLIRAN ارسال می‌شود؛ بنابراین هرگونه پیامکی با هر سرشماره دیگری که ارسال شود، قطعا از سوی یک کلاهبردار طراحی شده است.

قوه قضائیه هیچگاه با شماره سیم کارت شخصی برای اشخاص پیامکی ارسال نمی‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: