خبر فوری
۱۲:۲۸ - ۱۹ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۵۱۶
دردسر والدین برای ثبت‌نام مدارس

بسیاری از والدین به دلیل هزینه‌های گزاف مدارس غیرانتفاعی، مجبور به ترک این مدارس شده و پرونده در دست به دنبال مدرسه‌ای دولتی جهت ثبت نام فرزندان خود هستند، اما هر بار با پاسخ‌های «نه، «جا نداریم» و... مواجه می‌شوند.

اولین ماه تابستان و درست زمانی که گرمای شدید و شرجی بالا طاقت هر فردی را طاق می‌کند، والدین بوشهری پرونده در دست به دنبال مدرسه‌ای جهت ثبت نام فرزندان خود هستند. از آنجا که درصد بالایی از شهروندان بوشهری مستاجر هستند و معمولا سررسید قراداد خانه‌ها تابستان است و از طرف دیگر به دلیل جهش افسار گسیخته اجاره بها بیشتر خانواده‌ها توان تمدید قرارد سال گذشته را نداشته و به فکر جابجا شدن به مناطق پایین‌تر یا خانه‌های کوچک‌تری هستند.

مدارس غیرانتفاعی و هزینه‌های هنگفت ثبت نام

خانواده‌ها با توجه به جابجایی محل سکونت، مجبور به تغییر مدارس فرزندان خود هم می‌شوند چرا که مدرسه باید در محدوده محل اقامت آن‌ها باشد تا هم در هزینه‌های ایاب و ذهاب صرفه جویی شود، هم در وقت و زمان. این در حالی است که امسال به دلیل مشکلات اقتصادی که گریبان تمامی اقشار جامعه را گرفته و افزایش شهریه مدارس غیر انتفاعی، تعدادی از دانش آموزان که سال‌های قبل در این مدارس غیر دولتی مشغول تحصیل بوده‌اند، حالا دیگر توان پرداخت شهریه این گونه مدارس را نداشته و رو به سوی مدارس دولتی آورده‌اند.

پول نداری، برو مدارس دولتی

به همین خاطر مدارس دولتی امسال شاهد حجم بیشتری از مراجعین در تمامی مقاطع تحصیلی جهت ثبت‌نام هستند. پدیده‌ای که با توجه به ظرفیت مشخص مدارس دولتی، مشکلات زیادی را برای خانواده‌ها به وجود آورده است.

خانواده‌های بسیاری از دانش آموزان با انتقاد از عملکرد آموزش و پرورش استان می‌گویند به هر مدرسه دولتی برای ثبت نام فرزندشان مراجعه کرده‌اند با پاسخ تکمیل ظرفیت مواجه شده‌اند و در بسیاری از موارد مسؤولین مدرسه پیشنهاد می‌کنند برای ثبت نام دانش‌آموزتان به مدارس غیر انتفاعی مراجعه کنید چرا که ظرفیت مدارس دولتی حتی بیشتر از سقف لحاظ شده نیز تکمیل شده است.

جا نیست، برو مدارس غیر انتفاعی

یکی از والدین بوشهری به خبرنگار فارس می‌گوید: بنا به شرایط کاری از محله امامزاده به خیابان عاشوری نقل مکان کرده‌ایم. حالا برای ثبت‌نام پسرم به هر دبستان دولتی از جمله شهید باهنر و شهید عاشوری که در این محدوده هستند مراجعه کرده‌ام، اما همه می‌گویند ظرفیتشان تکمیل است و حتی گنجایش نام نویسی ذخیره‌ها هم پر است و تحت هیچ شرایطی امکان ثبت نام دانش آموز دیگری را نداریم.

این خانم می‌افزاید: مدیر یکی از این مدارس در جواب من که اعتراض کردم حالا تکلیف فرزند من چیست و کجا باید ادامه تحصیل دهد گفت این همه مدارس غیر انتفاعی در همین محدوده هست. با خیال راحت فرزندت را در یکی از بهترین‌هایش ثبت نام کن!

والدین بوشهری از مسؤولین آموزش وپرورش انتقاد می‌کنند که چرا با توجه به اینکه آمار دانش آموزان و ظرفیت مدارس دولتی را در اختیار دارند، اما هر سال برای یک جابجایی ساده و تغییر مدرسه باید با مشکلات فروانی مواجه شده و در این گرمای طاقت فرسا و آلودگی شدید هوا، روز‌ها پرونده در دست به این مدرسه و آن مدرسه و این مسؤول و آن مسؤول پاسکاری شوند.

رییس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر و دبیر ستاد ثبت‌نام استان با اعلام اینکه بوشهر شهر مهاجر پذیری است و جمعیت متراکمی داشته و بخاطر شبه جزیره بودن امکان گسترش جغرافیایی و احداث ساخت و ساز‌های جدید در این بندر کم است، گفت: همیشه در بوشهر به دلیل عدم توازن میان جمعیت دانش‌آموزی و فضای آموزشی، شاهد مشکل ترافیک دانش آموزان در صف ثبت نام مدارس دولتی هستیم و این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی برای خانواده‌ها می‌شود.

احمد اسماعیلی افزود:، اما این موضوع بدین معنا نیست که مدارس دولتی ظرفیت پذیرش دانش آموزان بوشهری را نداشته و عده‌ای به اجبار باید در مدارس غیر انتفاعی تحصیل کنند. در واقع تقاضا برای تحصیل در چند مدرسه دولتی خاص که بنا به دلایلی زبانزد عام شده و به شهرتی در بوشهر رسیده‌اند به شدت زیاد است و سایر مدارس دولتی با استقبال کمی روبرو بوده و صندلی‌های خالی جهت حضور دانش آموزان را در اختیار دارند؛ لذا خانواده‌ها نباید جهت ثبت نام فرزندان خود در این چند مدرسه خاص اصرار ورزند چرا که ظرفیت این مدارس مشخص بوده و پس از تکمیل ظرفیت تحت هیچ شرایطی سامانه اجازه ثبت نام دانش آموز جدیدی را نمی‌دهد؛ بنابراین والدین بهتر است به جای مراجعات متعدد به مدرسه و اداره کل، به نزدیک‌ترین مدرسه محدوده سکونت خود مراجعه کرده و اقدام به ثبت‌نام دانش آموز خود کنند.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر درباره شهریه مدارس دولتی نیر اعلام کرد: جز مدارس شاهد و تیزهوشان هیچ مدرسه دولتی حق اخذ شهریه از دانش آموزان را نداشته و در صورت گرفتن هر مبلغی به عنوان شهریه، اولیا می‌توانند مستندات و مدارک خود مبنی بر پرداخت اجباری شهریه را به این مرکز ارائه کرده تا در سریع‌ترین زمان ممکن به شکایات آنان رسیدگی شود.

به گزارش فارس، مسلم است که پافشاری خانواده‌ها برای چند مدرسه دولتی به دلیل خوشنامی و مناسب بودن فضای آموزشی است؛ فضایی که متاسفانه برخی از مدارس دولتی دارا نیستند و خانواده‌ها هیچ رغبتی به ثبت نام فرزندانشان در این مدارس ندارند و خواستار حداقل امکانات آموزشی مناسب هستند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: