خبر فوری
۶۹ همت بودجه دارو حداکثر تا آبان جوابگو خواهد بود آقای بانک مرکزی! ماهانه 127 هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق می کنید، انتظار دارید دلار گران نشود؟ /بلدید چه کنید یا اینجا هم فشل هستید؟ «چک امن دیجیتال» خدمتی نوین از بانک صادرات ایران جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان | حقوق یک خانوار ۴ نفره چقدر اضافه شد؟ با ریسک خرید انواع سکه آشنا شوید | سکه تمام بخریم یا ربع سکه؟ بازار سودآور آفریقا به روی شرکت‌های دانش‌بنیان گشوده می‌شود بسته حمایتی جدید دولت برای بازسازی بافت‌های فرسوده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: قیمت ارز کنترل می‌شود تأکید سرپرست حجاج ایرانی به جلوگیری از افزایش هزینه حج تمتع میانگین افزایش حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی ۲ میلیون تومان است رشد بی‌رمق بورس در چهارمین روز هفته ورود املاک به بورس توسط صندوق بازنشستگی کشوری جلوگیری از ۱۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی میزان حقوق سربازان وظیفه اعلام شد بیت‌کوین به استقلال رسیده است؟ | جدیدترین قیمت رمزارزها
۱۲:۱۷ - ۱۹ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۳۴۶
مهر خبر داد؛

کتاب روزشمار فرهنگ اقوام ایرانی توسط مارال کازرانی پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی گردآوری و نوشته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب روزشمار فرهنگ اقوام ایرانی به موضوع آئین‌ها، جشن‌ها و مراسم هر یک از اقوام ایرانی اختصاص دارد که در هر روز این آداب و رسوم معرفی شده است. در مقدمه این کتاب مارال کازرانی نوشته دنیای امروز سرشار از پیچیدگی‌هایی است که نشأت گرفته از فرهنگ‌های متکثر با آداب و رسوم خاص مردم هر منطقه جغرافیایی است. این تنوع فرهنگی اگرچه بیانگر نوعی تفاوت میان مردم مناطق مختلف جغرافیایی است اما در ذات خود این تنوع فرهنگی، زبانی برای معرفی و ارتباط بهتر میان اقوام بوده است.

پیشینه تاریخی هر کشور موجب شکل گیری فرهنگ آن جامعه می‌شود. امروزه با وجود فناوری‌های گوناگون، توجه به فرهنگ و آداب و رسوم مناطق کم رنگ شده و بسیاری از این فرهنگ‌ها رو به فراموشی رفته است.

روز شمار فرهنگ اقوام ایرانی منتشر شد

از آنجا که ایران از تنوع فرهنگی برخوردار است و گاه شماری در ایران سابقه بسیار طولانی دارد و ایرانیان تقویم‌های متفاوتی را تجربه کرده اند که برخی نشانه‌های آن هنوز در میان اقوام و طوایف باقی است، از این رو در این کتاب سعی کردم با بهره گیری از برخی گاه شماری‌هایی که در دسترس بود، آئین‌های ملی مذهبی، جشن‌ها، سوگ‌ها و دیگر کنش‌های اقوام ایرانی را گردآوری و برخی از این سنت‌ها را به رشته تحریر درآورم. هرچند تلاش بر این بود تا انواع گاه شماری های رایج در این فرهنگ را ارائه کنم ولیکن به دلیل کاستی‌ها و برخی محدودیت‌های پژوهشی روزشمار تقویم میلادی در ویراست‌های بعدی این کتاب اضافه و به چاپ خواهد رسید.

در این کتاب همچنین گاه شماری ایرانی، گاه شماری هجری قمری، میلادی و آشوری و گاه شماری زرتشتی، عبری و محلی، دریایی و مندایی توضیح داده شده است.

این کتاب با قیمت ۱۴۰ هزار تومان توسط انتشارات «شمیس ورکان» در بهار ۱۴۰۱ منتشر شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: