خبر فوری
۱۳:۴۵ - ۱۳ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۳۷

تازه‌های پزشکی هفته: قد چطور بر سلامت تاثیر می‌گذارد؟ سیگار استخوان مردها را پوک می‌کند، احتمال کاهش پیشرفت سرطان تخمدان با مصرف ویتامین D و خوراکی‌هایی که روند پیری بدن را تسریع می‌کنند. با این حال بر اساس نتایج این مطالعه، افراد قدبلندتر کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر بودند.

قد چطور بر سلامت تاثیر می‌گذارد؟

قد چطور بر سلامت تاثیر می‌گذارد؟تابناک باتو ــ یک مطالعه ژنتیکی وسیع در مورد قد و بیماری که روی بیش از ۲۸۰ هزار بزرگسال انجام شده، نشان داده که بیش از ۱۰۰ بیماری می‌تواند با قد مرتبط باشد.

بر اساس تحقیقاتی که توسط محققان دانشگاه کلرادو در ایالات متحده انجام شده است، قد افراد خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش داده و خطر برخی بیماری‌ها را نیز کاهش می‌دهد. به‌عنوان‌ مثال، افراد قد بلندتر در معرض خطر ابتلا به نوروپاتی محیطی و همچنین عفونت‌های پوستی و استخوانی هستند، اما خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و کلسترول بالا در آنها کمتر است. این یافته‌ها در مجله PLOS Genetics منتشر شده است.

البته به‌گفته محققان، اکثر شرکت‌کنندگان این مطالعه، مردان سفیدپوست (کهنه‌سربازان آمریکایی) بودند، بنابراین یافته‌ها ممکن است قابل تعمیم به گروه‌های جمعیتی دیگر نباشد.

بر اساس یافته‌های این مطالعه، مردان با قد بیش از یک متر و ۷۲ سانتی‌متر ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به آسیب عصبی در دست‌ها یا پاهای خود باشند که به آن نوروپاتی محیطی می‌گویند.

به‌گفته نویسندگان این مطالعه، یک نظریه در مورد اینکه چرا بیماران قدبلند ممکن است دچار آسیب‌های عصبی شده و همچنین خطر بیشتر بدشکلی انگشتان پا را تجربه کنند، این است که حمل توده بدنی بیشتر فشار بیشتری بر استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و پاها وارد می‌کند.

افراد قدبلند همچنین در معرض خطر بیشتر لخته خون یا رگ‌های واریسی بودند. عفونت‌های پوستی و استخوانی از جمله سلولیت، زخم پا و قارچ ناخن نیز با قد مرتبط بودند.

با این حال بر اساس نتایج این مطالعه، افراد قدبلندتر کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر بودند.

به‌گفته آنها، قد ممکن است یک عامل خطر ناشناخته غیرقابل پیشگیری برای چندین بیماری رایج در بزرگسالان باشد. اما این بدان معنا نیست که فرد حتما به یکی از این بیماری‌ها مبتلا خواهد شد و یا اینکه سایر عوامل سبک زندگی که در احتمال ابتلا به بیماری نقش دارند، قابل تغییر نیستند؛ عواملی مانند تغذیه و کنترل وزن.

محققان تاکید می‌کنند اگرچه تأثیر قد در ایجاد یک بیماری قابل‌توجه به نظر می‌رسد، اما این خطر اغلب می‌‌تواند با یک سبک زندگی سالم جبران شود.

آنها می‌گویند اندازه‌گیری قد افراد می‌تواند راهی سریع و آسان برای تعیین خطر بیماری‌های آنها باشد.

قد چطور بر سلامت تاثیر می‌گذارد؟

سیگار، استخوان مردها را پوک می‌کند

می‌توانید خطر شکستگی استخوان‌ها را به فهرست طولانی مضراتی که سیگار به مردان وارد می‌کند، اضافه کنید.

به‌گزارش Consumer Healthday نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که در کنار سرطان و بیماری‌های تنفسی، خطر ابتلا به پوکی استخوان، شکستگی استخوان‌ها و مرگ زودهنگام در مردان سیگاری به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

محققان دانشگاه نوادا، با متاآنالیز ۲۷ مطالعه که شامل داده‌های نزدیک به ۳۰ هزار مورد شکستگی استخوان در طول سه دهه گذشته بود، به این نتیجه رسیدند که سیگار کشیدن خطر شکستگی استخوان در مردان را ۳۷ درصد افزایش می‌دهد.

این یافته‌ها نشان می‌دهد ترک سیگار به‌طور قابل‌توجهی خطر شکستگی را در همه سیگاری‌ها به‌ویژه در مردان کاهش می‌دهد.

آنها همچنین گفتند که این یافته‌ها داده‌های مطالعات قبلی را تقویت می‌کند که نشان داده بود بین ۲۱ تا ۳۷ درصد از مردان در عرض یک سال پس از شکستگی استخوان، می‌میرند.

اعتقاد بر این است که مواد شیمیایی موجود در سیگار ترمیم بافت و ترمیم شکستگی را مختل و همچنین توانایی بدن برای جذب ویتامین D و کلسیم را کاهش می‌دهد؛ مواد مغذی که برای تراکم استخوان ضروری هستند.

محققان خاطرنشان کردند که شکستگی‌های مرتبط با پوکی استخوان اغلب منجر به مرگ زودرس می‌شود.

این یافته‌ها ۳ ژوئن در مجله Scientific Reports منتشر شد.

سیگار عامل اصلی بیماری‌های قابل پیشگیری، ناتوانی و مرگ در ایالات متحده است. بر اساس این مطالعه، حدود ۳۴.۲ میلیون سیگاری بالغ در این کشور وجود دارد که ۱۶.۷ درصد از مردان و ۱۳.۶ درصد از زنان را شامل می‌شود.

قد چطور بر سلامت تاثیر می‌گذارد؟

سبزیجاتی که اگر بپزید، سالم‌تر هستند

خام‌گیاه‌خواری یک سبک غذایی نسبتاً جدید است. طرفداران این رژیم بر این باورند که هرچه غذا کمتر فراوری شود، سالم‌تر است. با ‌این‌حال، همه غذاها وقتی خام مصرف‌ شوند، مغذی‌تر نیستند.

به‌نوشته نشریه مدیکال‌اکسپرس در واقع، برخی از سبزیجات هنگام پخته‌شدن، مغذی‌تر هستند. در اینجا چند مورد از آنها معرفی شده است:

مارچوبه

پختن مارچوبه دیواره‌های سلولی آن را می‌شکند و ویتامین‌های A، B9، C و E را جذب بدن می‌کند.

قارچ

قارچ حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان ارگوتیونئین است که در طول پخت‌و‌پز آزاد می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها به شکستن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند؛ مواد شیمیایی که می‌توانند به سلول‌های ما آسیب برسانند و باعث بیماری و پیری شوند.

اسفناج

اسفناج سرشار از مواد مغذی از جمله آهن، منیزیم، کلسیم و روی است. با‌این‌حال، وقتی اسفناج پخته می‌شود، این مواد مغذی راحت‌تر جذب می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که بخارپز کردن اسفناج سطح فولات (B9) آن را حفظ می‌کند، که ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهد.

گوجه‌فرنگی

پخت‌و‌پز، با استفاده از هر روشی، آنتی‌اکسیدان لیکوپن را در گوجه‌فرنگی افزایش می‌دهد. لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی و سرطان مرتبط است. اگرچه پختن گوجه‌فرنگی محتوای ویتامین C آن را تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد، اما میزان لیکوپن آن در ۳۰ دقیقه پس از پخت بیش از ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

هویج

هویج پخته‌شده حاوی بتاکاروتن بیشتری نسبت به هویج خام است. بتاکاروتن نوعی کاروتنوئید است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. این ویتامین محلول در چربی از رشد استخوان، بینایی و سیستم ایمنی حمایت می‌کند. پختن هویج با پوست بیش از دو برابر، قدرت آنتی‌اکسیدانی آن را افزایش می‌دهد.

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن، به‌ویژه کاروتنوئیدها، بتاکاروتن، بتا کریپتوکسانتین و لوتئین است. گرما باعث می‌شود بدن کاروتنوئیدها را راحت‌تر جذب کند.

کلم‌پیچ

کلم‌پیچ زمانی سالم‌تر است که کمی بخارپز شود، زیرا آنزیم‌هایی را که مانع استفاده بدن از ید مورد نیاز برای تیروئید می‌شوند، غیرفعال می‌کند.

برای همه سبزیجات، دمای بالاتر، زمان پخت طولانی‌تر و مقادیر بیشتر آب باعث از‌بین‌رفتن مواد مغذی بیشتر می‌شود. ویتامین‌های محلول در آب (ویتامین C و بسیاری از ویتامین‌های B) ناپایدارترین مواد مغذی هنگام پخت‌و‌پز هستند، زیرا از سبزیجات خارج می‌شوند. بنابراین از خیساندن آن‌ها در آب خودداری کنید، هنگام پخت‌و‌پز از کمترین مقدار آب استفاده کنید و از روش‌های دیگر پخت مانند بخارپز یا کباب‌کردن استفاده کنید. همچنین، اگر آب پخت‌و‌پز باقی مانده است، از آن در سوپ استفاده کنید، زیرا تمام مواد مغذی سبزیجات را در خود نگه می‌دارد.

قد چطور بر سلامت تاثیر می‌گذارد؟

احتمال کاهش پیشرفت سرطان تخمدان با مصرف ویتامین D

طبق یک مطالعه آزمایشگاهی، ویتامین D احتمالا از گسترش سلول‌های سرطانی تخمدان به سایر اندام‌های اصلی جلوگیری می‌کند.

به‌گزارش بیزینس‌اینسایدر محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ناگویا در ژاپن دریافتند ویتامین D با فرآیندی که سلول‌های سرطانی تخمدان برای گسترش به اندام‌های مختلف استفاده می‌کنند، مقابله می‌کند.

نتایج این مطالعه البته هنوز قطعی نیست زیرا محققان از مدل‌های ریاضی برای یافتن نتایج خود استفاده کردند، نه از طریق یک کارآزمایی بالینی کنترل‌شده.

با‌این‌حال، محققان گفتند که از یافته‌های خود هیجان‌زده هستند؛ یافته‌هایی که به حوزه وسیع‌تری از تحقیقات در مورد سطوح پایین ویتامین D و خطر ابتلا به سرطان تخمدان کمک می‌کند.

سطح پایین ویتامین D ممکن است با خطر ابتلا به سرطان مرتبط باشد، اما تعداد کمی از آزمایش‌های بالینی شواهد روشنی در این زمینه پیدا کرده‌اند.

بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان تخمدان رتبه پنجم مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان را در میان زنان دارد و نسبت به سایر سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان، عامل مرگ‌و‌میر بیشتری بوده است. سرطان تخمدان به دلیل پنهان بودن علائم مانند نفخ و درد شکم می‌تواند سال‌ها توسط بیماران تشخیص داده نشود.

پیش‌ از‌ این نیز یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ روی ژن‌های بیش از ۳۱ هزار زن اروپایی نشان داد که غلظت کم ویتامین D با خطر بالاتر سرطان تخمدان مرتبط است.

اکثر مردم می‌توانند روزانه ویتامین D کافی را از طریق نور خورشید دریافت کنند. با‌این‌حال، بسیاری از جمعیت جهان به ‌اندازه‌ کافی این ویتامین را دریافت نمی‌کنند. افرادی که در خانه کار می‌کنند، دور از خط استوا زندگی می‌کنند، پوست تیره دارند و مسن‌تر هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین D هستند.

فرمول وزن کم کردن سالم کالری کمتری به بدن اضافه کنید و هم‌زمان فعالیت‌های بدنی خود را افزایش دهید.
نان سبوس‌دار استفاده کنید همواره به جای نان سفید از نان سبوس‌دار استفاده کنید، زیرا نان سفید ارزش غذایی ندارد اما نان‌های سبوس‌دار چربی و قند را ذخیره می‌کنند و احساس گرسنگی دیرتر دست می‌دهد.
از خوردن وعده‌های اضافی غذا بپرهیزید باید بین هر وعده غذا حدود پنج ساعت فاصله باشد. وقتی غذاهای دیگر به وعده‌های مشخص غذا اضافه شوند، بدن دیگر نمی‌تواند ذخیره چربی خود را مصرف کند.
تغییر مواد غذایی روزانه تغییر مواد غذایی روزانه برای کاهش وزن بدن بسیار ضروری است. سبزی‌ها، میوه، نان سبوس دار و لبنیات کم چربی باید به بخش اصلی مواد غذایی تبدیل شوند و به هنگام پخت غذا باید به این نکته توجه داشت که از مصرف زیاد روغن جلوگیری شود.
استراحت در میان کار یوگا و استفاده از تکنیک‌های تنفس عمیق و تمرکز بسیار مفید هستند و آرامش بخش. کسانی که آرامش دارند بهتر می‌توانند وزن کم کنند.
از مصرف قند پرهیز کنید جایگزین‌های قندِ بدون کالری می‌توانند کشش به قند را در بدن کاهش دهند. بدن در چنین شرایطی می‌کوشد از ذخیر‌های کالری خود استفاده کند. پس تا می‌توانید قند کمتری مصرف کنید و به جای قند از عسل استفاده کنید.
بدیل خوشمزه البته مهم‌ترین نکته کیفیت غذایی است که می‌خورید. مشخص است که تفاوتی است میان سس خامه‌ای پرچربی که شما بر روی ماکارونی خود می‌ریزید یا یک ورق گوجه فرنگی که می‌توانید روی آن بگذارید.
افزایش حرکت روزانه فعالیت فیزیکی بدن برای دست‌یابی به بدنی مناسب اهمیتی ویژه دارد. قرار نیست که ساعت‌های طولانی در باشگاه‌های ورزشی عرق بریزید. شما می‌توانید برنامه‌های کوتاه ورزش روزانه برای خود تعیین کنید. مثلا به جای آسانسور همواره از پله استفاده کنید. این ورزش روزانه کار سوخت چربی در بدن را هموار می‌کند.
برنامه غذایی خود را ثبت کنید دفتر یادداشتی تهیه کنید و هر چه روزانه می‌خورید را در آن ثبت کنید. این امر سبب می‌شود که بدانید چه هنگام چه مقدار خورده‌اید. پس از چندی با مقایسه آن چه روزانه خورده‌اید بهتر می‌توانید برنامه غذایی‌تان را تنظیم کنید.
حمام لاغری روغن زنجبیل در آب وان حمام به گردش خون یاری می‌رساند. نمک دریا سرشار از مواد معدنی است و استفاده از آن در آب وان به کاهش چربی و سفت شدن پوست می‌انجامد. استفاده از روغن فلفل نیز در آب وان به سوخت‌و‌ساز بهتر بدن منجر می‌شود.
همواره بخندید خنده به کاهش وزن کمک می‌کند. محققان دانشگاه "واندربیلت" به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که روزانه ۱۵ دقیقه می‌خندند، سوخت کالری‌های‌شان در مجموع ۲۰ درصد بیشتر از دیگران است. به این ترتیب کاهش وزن افراد خنده‌رو در سال دوکیلو بیشتر از دیگران است. خنده همچنین از ترشح هورمون استرس‌زای (کورتیزول) جلوگیری می‌کند؛ هورمونی که سبب افزایش وزن می‌شود.
خواب مرتب و طولانی خواب کم و نامرتب به استرس در بدن منجر می‌شود. بدن همواره در حالتی آماده فعالیت باقی می‌ماند و فعالیت‌های هورمونی مختل می‌شود. در چنین شرایطی هورمون استرس (کورتیزول) تولید و سبب افزایش وزن می‌شود. هر فردی باید شب‌ها هفت تا هشت ساعت بخوابد. خواب مرتب می‌تواند به کاهش وزن بینجامد.
نوشیدن آب زیاد آب زیاد بنوشید. قاعده نوشیدن آب روزانه: وزن بدن ضرب در عدد ۳۰ نشان‌دهنده میزان آب لازم روزانه برحسب میلی لیتر برای بدن شماست. مثال: کسی که ۶۰ کیلو وزن دارد، باید روزانه ۸/ ۱ لیتر آب بنوشد.
آهسته غذا بخورید از خوردن غذا لذت ببرید. هر لقمه را آهسته بجوید و سعی کنید مدت بیشتری برای فرودادن هر لقمه صرف کنید. پس از چندی متوجه نشانه‌های سیری از طرف بدن خود می‌شوید.
سبزی‌ها به جای سیب زمینی سیب زمینی سرخ شده و دیگر تنقلات چرب را دور بریزید. به جای آن روزانه دو وعده میوه و یک وعده سبزی بخورید. میزان هر وعده را نیز خودتان می‌توانید تشخیص دهید زیرا هر وعده برابر است با آنچه در یک دست شما جای می‌گیرد.


خوراکی‌هایی که روند پیری بدن را تسریع می‌کنند

عوامل اصلی پیری بیولوژیک بدن، به‌طور صد‌در‌صد تحت کنترل ما نیستند اما می‌توان با برداشتن برخی گام‌های کوچک، روند پیری بدن را به عقب انداخت.

به‌گزارش Healthline رعایت یک رژیم غذایی معتدل و دوری از مصرف برخی اقلام غذایی، ساده‌ترین گام برای جلوگیری از پیری زودرس بدن است:

مارگارین

اکثر مارگارین‌ها، به‌خصوص نوع جامد، دارای چربی ترانس هستند. آنها کلسترول بد را افزایش و نوع خوب کلسترول را کاهش می‌دهند و در سراسر بدن التهاب ایجاد می‌کنند. التهاب با بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است؛ دو وضعیتی که می‌توانند ظاهری پیر به شما بدهند.

نوشابه‌های انرژی‌زا

هر چه بیشتر این نوشیدنی‌ها را مصرف کنید، سلول‌های بدن سریع‌تر پیر می‌شوند. علاوه‌بر گازدار بودن، این نوشیدنی‌ها کالری و شکر افزوده بیشتری نسبت به نوشیدنی‌های دیگر دارند. این قند در ترکیب با باکتری‌های موجود در دهان، اسیدی را تشکیل می‌دهد که مینای دندان را از بین می‌برد و باعث پوسیدگی دندان می‌شود. دیگر معایب آنها شامل افزایش وزن و خطر بالای سکته مغزی و زوال عقل است.

الکل

الکل می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در پوست شود، از جمله قرمزی، پف، از‌دست‌دادن کلاژن و چین و چروک. الکل مواد مغذی، هیدراتاسیون و سطوح ویتامین A را کاهش می‌دهد که همه اینها تأثیر مستقیمی بر چین و چروک پوستی دارند. ویتامین A به‌ویژه برای رشد سلول‌های جدید و تولید کلاژن مهم است و اطمینان می‌دهد که پوست حالت ارتجاعی و بدون چین و چروک دارد.

گوشت‌های فرآوری‌شده

گوشت‌های فرآوری‌شده، مانند بیکن، سوسیس، ژامبون و ... سرشار از مواد نگه‌دارنده برای ماندگاری بیشتر هستند. این چیزی است که آنها را هم خوشمزه و هم خطرناک می‌کند. سدیم و نگهدارنده‌های شیمیایی باعث التهاب، بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت می‌شود.

گوشت‌های زغالی

سرخ‌کردن یا کباب کردن گوشت در دمای بالا باعث ایجاد محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته یا AGEs می‌شود. AGEs‌ها، پروتئین‌ها یا لیپیدهایی هستند که در نتیجه قرار گرفتن در معرض قندها گلیکوزه می‌شوند. آنها یک نشانگر زیستی هستند که در پیری و ایجاد یا بدتر شدن بسیاری از بیماری‌های دژنراتیو مانند دیابت، آترواسکلروز، بیماری مزمن کلیه و بیماری آلزایمر نقش دارند. سطوح پایین AGEs خوب است (بدن شما آنها را تولید می‌کند)، اما مقادیر زیاد گوشت‌های زغالی باعث التهاب می‌شود.

کافئین

کافئین ادرارآور است: مغز شما را تحریک می‌کند و نیاز شما به ادرار کردن را افزایش می‌دهد. این روند می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود. وقتی آب کافی در بدن نداشته باشید، پوست شما ترشح سموم را متوقف کرده و بدن را مستعد خشکی پوست، پسوریازیس و چین و چروک می‌کند.
منبع: دویچه وله

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: