خبر فوری
۱۸:۲۰ - ۱۱ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۷۲

آیا می‌توانید با یک پا به مدت ۱۰ ثانیه تعادل داشته باشید؟ در بزرگسالان بالای ۵۰ سال، توانایی انجام این کار ممکن است نشان‌دهنده میزان خطر مرگ آن‌ها باشد. پژوهشی که اخیراً در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شده، نشان می‌دهد که این آزمایش ساده میزان بقای افراد میانسال و مسن را پیش‌بینی می‌کند.

مدت زمان و توانایی ایستادن روی یک پا می‌تواند میزان خطر مرگ را در افراد مسن نشان دهد

مدت زمان و توانایی ایستادن روی یک پا می‌تواند میزان خطر مرگ را در افراد مسن نشان دهد«تابناک با تو» - آیا می‌توانید با یک پا به مدت ۱۰ ثانیه تعادل داشته باشید؟ در بزرگسالان بالای ۵۰ سال، توانایی انجام این کار ممکن است نشان‌دهنده میزان خطر مرگ آن‌ها باشد.

پژوهشی که اخیراً در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شده، نشان می‌دهد که این آزمایش ساده میزان بقای افراد میانسال و مسن را پیش‌بینی می‌کند. محققان پشت این مطالعه حتی پیشنهاد می‌کنند که این آزمایش ساده در معاینات روتین برای افراد مسن گنجانده شود.

این مطالعه داده‌های جمع‌آوری‌شده از گروهی متشکل از ۱۷۰۲ شرکت‌کننده را بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۲۰ مورد بررسی قرار داد.

در طی ویزیت پزشکی، از بیماران خواسته شد در حالی که پای بلند شده خود را پشت پای تحمل‌کننده وزن خود قرار می‌دهند، روی یک پا تعادل داشته باشند. این تست OLS ۱۰s نامیده می‌شود. بازو‌ها باید در کنار بدن باقی بمانند. نگاه باید مستقیم به جلو باشد. به شرکت‌کنندگان سه بار فرصت داده می‌شود.

در صورتی که هر شخص بتواند ۱۰ ثانیه این وضعیت را تحمل کند، یعنی شرایطش مطلوب‌تر است.

از هر پنج نفر، یک نفر در آزمون ۱۰ s OLS مردود شد. با افزایش سن افراد، میزان شکست در این آزمون افزایش می‌یابد.

در طول این مطالعه، ۷٪ (یا ۱۲۳ نفر) فوت کردند – ۳۲٪ از مرگ و میر‌ها به دلیل سرطان، ۳۰٪ به دلیل بیماری قلبی عروقی، ۹٪ به بیماری تنفسی و ۷٪ به دلیل عوارض COVID-۱۹ بود.

مدت زمان و توانایی ایستادن روی یک پا می‌تواند میزان خطر مرگ را در افراد مسن نشان دهد

بعد محققان بررسی کردند که آیا بین گروهی که توانایی ایستادن روی یک پا به مدت ۱۰ ثانیه داشتند، نسبت به گروهی که نمی‌توانستند، میزان بقا یا طول عمری بیشتری داشته‌اند یا خیر.

مشخص شد که ۱۷.۵ درصد از کسانی که در این آزمون مردود شده‌اند، فوت کرده‌اند، در مقابل ۴.۵ درصد که موفق شده بودند، فوت کرده‌اند.

با کنترل سایر متغیر‌ها، این معادل ۸۴ درصد افزایش خطر مرگ در طی ۱۰ سال پس از یک آزمایش ناموفق است.

علیرغم نتایج خیره‌کننده، توجه به این نکته مهم است که این همبستگی علیتی نیست. این امکان وجود دارد که افرادی که قبلاً از سلامتی ضعیفی برخوردار بودند در آزمایش OLS ۱۰s مردود شوند. به عنوان مثال، دیابت نوع دوم، بیماری قلبی و فشار خون بالا در بین افرادی که شکست خورده بودند، شایع‌تر بود.

دکتر کلودیو گیل آرائوجو، نویسنده اصلی مقاله، می‌گوید: کسانی که تعادل ضعیفی دارند، بیشتر احتمال دارد زمین بخورند که می‌تواند عوارضی ایجاد کند.

آزمایش OLS ۱۰s [باید]در آدم‌های بالای ۷۰ سال، در مشاوره و ویزیت پزشکی همراه با اندازه‌گیری قد، وزن و فشار خون گنجانده شود.

منبع: یک پزشک

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: