خبر فوری
۱۸:۰۷ - ۱۱ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۳۱

گروهی از پژوهشگران در دانشگاه شیکاگو و دانشگاه بوستون در آمریکا ژنی را کشف کرده‌اند که خطر دچار شدن به بیماری آلزایمر را به طور اختصاصی در زنان افزایش می‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میامی هرالد این بررسی که نتایج آن در ژورنال انجمن آلزایمر آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد این ژن به نام MGMT ممکن است خطر بیماری آلزایمر به طور اختصاصی در زنان افزایش دهد.

این یافته‌ها از این لحاظ مهم است که به گفته این پژوهشگران وجود «یکی از معدود و شاید قوی‌ترین عوامل خطر ژنتیکی برای آلزایمر را که اختصاصی زنان است» نشان می‌دهد.

پژوهشگران یک بررسی ژنومی آلزایمر را در دو مجموعه داده‌هایی متفاوت و با دو روش انجام دادند. یک مجموعه داده‌ها تاریخچه زوال عقل را در «هوتریت‌ها»، یک خانواده بزرگ گسترده از مهاجران اروپای مرکزی که بعدها در منطقه غرب میانه آمریکا مستقر شده بودند، بررسی کرده بود.

پژوهشگران از این لحاظ این گروه را انتخاب کرده بودند، یک به علت فرهنگ منزوی‌شان خزانه ژنی نسبتا کوچکی دارند. این پژوهشگران در هنگام بررسی این گروه دریافتند که همه افراد مبتلا به آلزایمر در این مجموعه داده‌ها زن هستند.

آنها همچنین یک مجموعه داده‌ها مربوط به ۱۰۳۴۰ زن را بررسی کردند که فاقد یک آلل ژنی به نام  APOE ε4 – شناخته‌ترین واریانت ژنتیکی که در افراد ۶۵ ساله و بالاتر با آلزایمر مربوط  شده است-  بودند.  این مجموعه داه‌های دوم به این پژوهشگران نشان داد که وجود ژن MGMT‍ «به طور قابل‌توجهی» با دچار شدن به آلزایمر ارتباط دارد.

پژوهشگران در ارزیابی بیشتر این ژن دریافتنند که «تنظیم اپی‌ژنتیکی بیان شدن این ژن» یعنی شیوه‌های که سلول‌ها فعالیت ژن را بدون تغییر دادن توالی DNA کنترل می‌کنند- رابطه‌ای قوی با ایجاد پروتئین‌هایی دارد که شاخص بیماری آلزایمر هستند.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین علل زوال عقل است و در آمریکا بیش از ۵/۸ میلیون نفر را گرفتار می‌کند. تقریبا دو سوم افرادی در آمریکا که آلزایمر دارند، زن هستند و خطر مبتلا شدن زنان به بیماری آلزایمر در دهه ۶۰ زندگی‌شان- یک در پنج یا ۲۰ درصد- یعنی دو برابر بیشتر از خطر دچار شدنشان به سرطان پستان است.

 دیدگاه غالب در توضیح علت شایع‌ترین بودن بیماری آلزایمر در زنان نسبت به مردان نسبت دادن آن به بیشتر بودن میانگین طول عمر آنها بوده است، چرا که سن بالا عمده‌ترین عاغمل خطرساز برای بیماری آلزایمر است. اما پژوهگشران در سال‌های اخیر به دنبال بررسی این موضوع بوده‌اند که آیا خطر آلزایمر در زنان در هر سن معین به علت اثر عوامل زیست‌شناختی یا ژنتیکی یا تفاوت‌ها در تجربیات زندگی بالاتر از مردان باشد یا نه.

به گفته این ژوهشگران، یافته‌های این بررسی نشاندهنده اهمیت جستجوی آن دسته از عوامل خطرساز برای آلزایمر است که بر حسب جنسیت متفاوت هستند. همچنین پژوهش‌های بیشتری برای شناخت عوامل خطرساز برای آلزایمر که در مردان برجسته‌تر هستند، لازم است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: