خبر فوری
۱۷:۳۹ - ۰۵ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۵۸

یک نوع پایه تیتانیومی که با یاخته های بدن هماهنگی دارد را ایمپلنت دندان می‌گویند.

ایمپلنت های دندانی را جانشین ایده آل و دائمی برای یک یا چند دندان از دست رفته تلقی می‌کنند. بعد از جایگذاری ایمپلنت به واسطه‌ی دندانپزشک در درون استخوان فک، با استخوان سازی یاخته های استخوان ساز در سطح ایمپلنت، ایمپلنت به استخوان فک جوش خواهد خورد. پروسه‌ی جوش خوردن ایمپلنت اغلب سه الی چهار ماه طول می‌کشد. بعد بخش تاج و روکش دندان را می‌سازند و به روی پایه نصب خواهند کرد. ایمپلنت یک ریشه دندان مصنوعی است که با جراحی در استخوان فک بیمار قرار خواهد گرفت تا تاج دندان جایگزین را محکم نگه دارد. این نوع دندان مصنوعی جایگزینی عالی برای پروتزهای سنتی یا بریج های دندانی است. با ایمپلنت های فلزی می توانید مجموعه کاملی از دندان هایی را به دست آورید که ظاهر و احساسی شبیه به دندان های طبیعی را به شما می‌دهند. بهترین راه برای حفظ سلامت و ظاهر طبیعی دندان ها و قسمت فک، ایمپلنت است. چنانچه دندان های خود را از دست داده یا صدمه‌ی قابل توجهی دیده‌اند که باعث از بین رفتن آن‌ها شده است، ایمپلنت های دندانی قادر هستند از استخوان فک زیرین حمایت کنند و از تجزیه و تحلیل استخوان جلوگیری کنند. با استفاده ایمپلنت های دندانی، می توانید اعتماد به نفس خود را دوباره به دست آورید و راحت لبخند بزنید بدون اینکه نگران شل شدن یا افتادن دندان های خود باشید. همچنین می‌توانید با خیال آسوده غذا بجوید که این به شما کمک خواهد کرد سبک زندگی سالمی داشته باشید. همان طور که گفته شد این نوع دندان ها از تیتانیوم ساخته می شوند، اما می‌توان از جنس سرامیکی هم آن‌ها را تولید کرد. علاوه بر این، آنها همچنین می توانند به حمایت از پروتز یا بریج کمک کنند.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت های دندان ساخته شده از متریال پلاستیکی و پودری بوده که در انواع و شکل های گوناگون وجود دارند. این نوع روکش نقش به سزایی در شکل دندان ها ایفا می‌کند. اشخاصی که ظاهر دندان های خود را دوست ندارند، می‌توانند به واسطه‌ی کامپوزیت دندان از دندان هایی درخشان و سفید برخوردار باشند. همچنین دندان هایی که خراب شده و یا صدمه دیده و شکسته شده‌اند را هم به واسطه‌ی کامپوزیت به راحتی می‌توان پوشش داد. به علاوه این نوع روکش کاور ایده آلی برای فاصله‌ی میان دندان ها هم هست. بیشتر کسانی که برای پر نمودن دندان های خود به مطب دندانپزشکی رجوع می‌کنند بدون آن که مطلع باشند متریالی که جهت پر کردن دندان آن را مورد استفاده قرار می‌دهند، کامپوزیت است. متخصص، متریال خمیر مانند این نوع روکش را بخش بخش کرده و روی دندان می‌گذارد. به دلیل این که این متریال خمیری بوده باید خیلی سریع بعد از گذاشتن روی دندان محکم شوند. برای محکم کردن خمیر کامپوزیت متخصص باید دستگاه Light Cure را مورد استفاده قرار دهد که از اشعه‌ی نور آبی هم برخوردار است.

چگونه دندان‌ها به واسطه‌ی کامپوزیت پر می‌شوند

چنانچه که دندان‌های بیمار از عیب زیادی برخوردار نباشد پروسه‌ی پر نمودن دندان ها، مسیر خیلی ساده‌ای را به دنبال دارد و در مدت کمی این مشکل رفع می‌شود. اول متخصص به وسیله‌ی آمپول بی حسی فک و لثه‌ی بیمار را به طور کامل بی‌حس کرده تا حین پر نمودن دندان برای بیمار دردی ایجاد نشود. چنانچه دکتر این نوع روکش را برای پر کردن دندان‌های صدمه دیده مورد استفاده قرار دهد، سعی می‌کند به واسطه‌ی تجهیزات خود مینای دندان بیمار را سوراخ نماید و فضا را به طور کامل برای قرار دادن کامپوزیت مهیا نماید. در گام بعدی متخصص قسمت خراب دندان بیمار را بیرون می‌آورد. این پروسه با تراش دادن دندان صورت می‌گیرد. در گام بعدی نقطه‌ی تراش شده باید به طور کامل پاک و خشک شود. بعد همانطور که قبلاً بیان کردیم، کامپوزیت را به صورت بخش بندی شده روی دندان می‌گذارد. همچنین متخصص قادر است با توجه به حالت دندان بیمار متریال کامپوزیتی را حالت دهد. درست کردن دندان به واسطه‌ی متریال کامپوزیتی نباید بیمار را اذیت کند. در نتیجه متخصص پیش از اینکه پروسه‌ی ای نوع روش به اتمام برسد باید شرایط فک و لثه را مورد ارزیابی قرار دهد.

معرفی کامل انواع ایمپلنت دندان

انواع مختلفی از ایمپلنت دندان وجود دارد که باید هنگام برنامه ریزی برای جراحی به آنها توجه کنید. با این حال ، بهتر است ابتدا با دندانپزشک خود صحبت کنید زیرا همه‌ی روش های ایمپلنت را برای شما شرح می‌دهد و شما می‌توانید بهترین ایمپلنت دندان را انتخاب کنید. همچنین کسانی که مشکلات لثه دارند، بیمارانی که سلامتی شان با استفاده از ایمپلنت به خطر می‌افتد به ویژه آنهایی که به بیماری های خود ایمنی و بیماری های سیستمیک مبتلا هستند، باید حتما قبل از جراحی با پزشک خود آن را در میان بگذارند زیرا ممکن است عوارضی برای آن‌ها به وجود آورد. علاوه بر این، بیمارانی که به طور منظم سیگار می کشند یا از محصولات تنباکو استفاده می کنند، نسبت به افرادی که سیگار نمی کشند، احتمال کمتری برای انجام ایمپلنت دندان دارند. در زیر انواع ایمپلنت دندان را برای شما شرح می‌دهیم:

آشنایی با ایمپلنت دندان و کامپوزیت دندان

  • ایمپلنت تک مرحله‌ای

در این نوع ایمپلنت پس از قرار گیری ایمپلنت درون استخوان فک میزانی از آن، از بافت لثه خارج مانده و بعد از مدتی استراحت دیگر احتیاجی به جراحی دوباره برای قرار گیری تاج دندان روی آن‌ها نخواهد بود، یعنی ایمپلنت و اباتمنت فقط در یک مرحله در لثه گذاشته می‌شوند. از نقاط ضعف این شیوه می‌توان آسیب پذیر بودن آن در مقایسه با نیروهای داخلی را نام برد در نتیجه باید به طرز صحیح و با دقت صورت گیرد تا عیب و مشکلی در پروسه‌ی درمان به وجود نیاید.

  • ایمپلنت دو مرحله‌ای

در این نوع ایمپلنت که متداول ‌ترین نوع ایمپلنت است، دندانپزشک ایمپلنت را درون استخوان فک و زیر لثه قرار می‌دهد، بعد لثه را به واسطه‌ی بخیه می‌بندد تا مانع از فشار احتمالی حین ترمیم و بهبود نقاط کناره ‌های استخوان فک شود. بعد از پایان دوره نقاهت جراحی اول، جراحی دوم صورت می‌گیرد تا تاج دندان و ایمپلنت به هم متصل شوند.

امروزه ترمیم ایمپلنت های دندان کاملاً از سایر دندان ها قابل تشخیص است. این تا حدی به دلیل ارتباط ساختاری و عملکرد میان ایمپلنت و استخوان زنده و فناوری پیشرفته‌ای است که باعث ایجاد دندان‌هایی کاملاً شبیه به دندان های طبیعی شده است. اگر به درستی از آنها مراقبت شود، همه انواع ایمپلنت های دندانی ممکن است برای تمام عمر در جای خود باقی بمانند. متخصص ایمپلنت دندان شما یا متخصص پروتز دندان می تواند به شما کمک کند که با توجه به نیازهای خاص شما بهترین گزینه را انتخاب کنید.

کلینیک دندانپزشکی ژنیک

کلینیک دندانپزشکی ژنیک یکی از بزرگترین و مجهزترین کلینک های دندانپزشکی در ایران است. کلیه خدمات عمومی و تخصصی با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات دندانپزشکی در حال ارائه به مراجعین محترم است. بهره مندی از دانش و تجربه بالا، استفاده از تجربه دندانپزشکان با سابقه و استفاده از امکانات و تجهیزات به روز از ویژگی های منحصر به فرد این کلینیک است.

تلفن های تماس

44620472 – 021

46134318 – 021

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: