خبر فوری
۱۷:۳۵ - ۰۵ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۳۲۶

اگر بخواهید دندان‌هایی صاف و یک‌دست داشته باشید؛ باید بتوانید با کمک یک دندانپزشک متخصص زیبایی، بهترین روش را انتخاب کنید؛ روش‌ های صاف کردن بدون ارتودنسی به همین منظور طراحی شده‌اند.

روش های صاف کردن دندان بدون ارتودنسی چیست؟

اگر تا این‌جا به دنبال روش های صاف کردن دندان بدون ارتودنسی آمده‌اید؛ حتما می‌خواهید بهترین روش برای این‌که بریس و براکت نگذارید اما دندان‌های‌تان صاف شوند؛ چیست؟ این روزها همه دوست دارند لبخندی زیبا داشته باشند؛ بنابراین یک لبخند خوب، دندان مرتب هم نیاز دارد؛ شما این‌طور فکر نمی‌کنید؟ با ما همراه باشید تا روش‌های رایج برای یک دست و مرتب کردن دندان‌ها را برای‌تان شرح دهیم.

روش های صاف کردن دندان بدون ارتودنسی چیست؟

راهی برای صاف کردن دندان بدون ارتودنسی وجود دارد؟

چند راه جایگزین برای مرتب کردن دندان‌ها بدون ارتودنسی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید. 

چرا دندان‌ها کج و نامرتب می‌شوند؟

حفظ لبخند سالم یکی از بهترین راه‌ها برای زیباتر کردن ظاهر شماست. با این حال، همه افراد صفات ژنتیکی برای داشتن دندان های سفید صاف و زیبا ندارند. به‌خصوص برای کسانی که دندان‌های کج یا بیرون زده دارن،د دستیابی به نتایج ایده‌آلی که به دنبال آن هستند، دشوار است.


مطلب پیشنهادی: دوره نقاهت جراحی دندان عقل چگونه است؟


علل درمان‌های دیگر مرتب کردن دندان‌ها

چند علت وجود دارد که پزشکان روش ارتودنسی را برای بیمار خود انتخاب نمی‌کنند. یک متخصص ارتودنسی ممکن است در صورت مشاهده هر یک از مشکلات زیر توصیه کند؛ روش‌‎های مرتب کردن دندان بدون ارتودنسی به کار رود: 

  • مشکلات جزئی شلوغی یا فاصله دندان‌ها
  • مشکلات ناچیز هم‌ترازی بایت دندانی
  • مدت زمان طولانی مورد نیاز برای درمان مشکل بیمار
  • هزینه بالای ارتودنسی

مطلب پیشنهادی: آیا با هیدروژن پراکسید دندان ها سفیدتر می شود؟


روش‌های جایگزین ارتودنسی برای صاف کردن دندان‌ها

  1. ریتینر یا نگهدارنده
  2. هدگیر
  3. تراز شفاف
  4. اصلاح لبخند 6 ماهه

نگهدارنده به جای ارتودنسی

ریتینرها یا نگهدارنده‌ها به جای ارتودنسی استفاده می‌شوند. این ابزارهای یک دستگاه دندانپزشکی متحرک هستند که برای قرار دادن صحیح دندان ها قبل یا بعد از درمان با بریس استفاده می‌شوند. انواع شفافی از نگهدارنده‌ها، وجود دارد که روی کل قوس دهان قرار می گیرد.

متخصص ارتدنیست با استفاده از این دستگاه‌ها می‌تواند به حداقل میزان حرکت دندان دست یابد.

مزایای این روش جایگزین ارتودنسی برای مرتب کردن دندان‌ها

  1. این روش ارزان‌تر است.
  2. نگهداری از آن راحت است.
  3. نیاز به مراجعه متعدد در طول فصل به دندانپزشک نیست.

روش های صاف کردن دندان بدون ارتودنسی چیست؟

هدگیر جایگزین ارتودنسی

هدگیر دندان معمولاً برای اصلاح اوربایت شدید در بیماران استفاده می‌شود؛ این ابزار دندانپزشکی می‌تواند به جای ارتودنسی، با اعمال فشار بر روی دندان‌های بالا و فک، برای نگه داشتن دندان‌ها در یک نقطه خاص عمل می‌کند.


مطلب پیشنهادی: هزینه بلیچینگ دندان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ آن‌قدر هست که بتوانم بپردازم؟


هدگیر دندانی به دلیل محدودیت شکل، مورد علاقه بیماران نیست، با این حال نگران نباشید زیرا، فقط باید چند ساعت در روز از آن استفاده کرد. معمولاً بیماران هنگام خواب شبانه از دستگاه استفاده می‌کنند تا در طول زندگی روزمره نخواهند آن را روی سر و فک‌شان ببندند. برای انجام ورزش، مسواک زدن یا غذا خوردن، هدگیر باید برداشته شود.

روش های صاف کردن دندان بدون ارتودنسی چیست؟

ترازهای شفاف جایگزین ارتودنسی

ترازهای شفاف محبوب‌ترین جایگزین برای بریس ارتودنسی بزرگسالان هستند. متخصص ارتودنسی مجموعه ای از "قالب های" شفاف و قابل جابجایی را برای بیمارش حاضر می‌کند. 


مطلب پیشنهادی: لمینت کریستالی دندان چیست و هزینه آن چقدر است؟


تراز شفاف چطور استفاده می‌شود؟

بیماران باید حداقل 20 ساعت در روز به مدت 2 هفته از الاینر با تراز استفاده کنند تا بتوانند به مراحلل بعدی درمان برسند.  هر ترازکننده به آرامی دندان‌ها را با حرکت، تنظیم می‌کند. بیمارانی که دندان‌های پهن و محکم با شکاف دارند، کاندیدای مناسبی برای این جایگزین ارتودنسی هستند.

روش های صاف کردن دندان بدون ارتودنسی چیست؟

اصلاح لبخند 6 شش ماهه به جای ارتودنسی

لبخند شش ماهه یک وسیله دندانپزشکی روی یک براکت شفاف با سیمی است که از روی دندان ها عبور می‌کند. واقعاً قابل مشاهده نیست و برای مشکلات اصلاحی خفیف بهترین کاربرد را دارد. بیماران معمولاً برای حدود شش ماه در برنامه درمانی قرار می‌گیرند؛ گاهی اوقات مدت درمان بیشتر است و به وضعیت بیمار بستگی دارد. کاندیدهای اصلی این دستگاه بیمارانی هستند که تمرکز اصلی آنها روی هم ترازی یا روش بایتینگ نیست.


مطلب پیشنهادی: قیمت دندان مصنوعی ۱۴۰۱ چقدر است؟


روکش‌های دندانی به جای ارتودنسی

ونیرها یا روکش‌های دندانی کامپوزیتی درمانی شایع و محبوب است. دندانپزشک معمولاً لایه ای از مینای دندان را بر می‌دارد و سپس روکشی را با استفاده از رزین حساس به نور UV در محل قرار می‌دهد. 

روش های صاف کردن دندان بدون ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی تسریع شده درمانی جدید

ارتودنسی تسریع شده درمان ارتودنسی شما را به سرعت اثربخش می‌کند. این فرآیند شامل سیستمی به نام میکرواستئوپرفوراسیون است که استخوان‌های فک را ضعیف و قابل حرکت می‌کند. این روند اجازه می‌دهد تا دندان‌ها لق شوند و بتوانند در جای خود جابه‌جا شوند.


مطلب پیشنهادی: جرم گیری دندان چند وقت یکبار است؟


روش های صاف کردن دندان بدون ارتودنسی چیست؟

نحوه عملکرد ارتودنسی تسریع شده

این فرآیند باعث افزایش تولید سیتوکین می‌شود که به دندان‌ها اجازه می‌دهد سریع‌تر در جای مناسب قرار بگیرند. معمولاً در کنار هم ترازهای شفاف یا نگهدارنده برای نتایج بهینه استفاده می‌شود. بزرگسالان کاندیدهای اصلی ارتودنسی تسریع شده هستند. 

برای اطلاع از جدیدترین نکات دندانپزشکی هر روز به نی‌نی‌بان سر بزنید؛ برای‌تان اطلاعات ویژه‌ای داریم.

مطلب پیشنهادی: ایمپلنت دندان چیست؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: