خبر فوری
۱۱:۳۷ - ۰۵ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۴۳

تحقیقات جدید در زمینه افزایش مو، ارتباط شگفت انگیزی بین سیستم ایمنی بدن انسان و رشد مو پیدا کرده است. دانشمندان موسسه مطالعات بیولوژیکی سالک می‌گویند که در حین بررسی بیماری‌های خودایمنی شواهدی را در این زمینه کشف کرده اند.

آلوپسی یک اختلال خود ایمنی است که در آن بدن به فولیکول‌های موی خود حمله کرده و باعث ریزش آن‌ها می‌شود. به طور کلی، این حالت به صورت توده‌ای اتفاق می‌افتد و بیماران را با تکه‌های بزرگی از مو‌های از دست رفته مواجه می‌کند.

اکنون، محققان یک هدف مولکولی غیرمنتظره را در یک درمان رایج برای این بیماری کشف کرده‌اند. مطالعه آن‌ها نشان داد که سلول‌های T تنظیم کننده با سلول‌های پوست برای تولید و رشد مو‌های جدید تعامل دارند.

یئ ژنگ، استادیار مرکز ایمونوبیولوژی و پاتوژنز میکروبی مرکز علمی Salk's NOMIS، در این رابطه می‌گوید: برای مدت‌های طولانی سلول‌های T تنظیمی برای کاهش واکنش‌های ایمنی بیش از حد در بیماری‌های خودایمنی مورد مطالعه قرار گرفته اند.

اکنون ما سیگنال هورمونی بالادستی و فاکتور رشد پایین دستی را شناسایی کرده ایم که در واقع رشد و بازسازی مو را کاملاً جدا از سرکوب پاسخ ایمنی تنظیم می‌کند.

در این مطالعات، پژوهشگران ابتدا به بررسی نقش این سلول‌های ایمنی خاص و هورمون‌های گلوکوکورتیکوئیدی در ایجاد شرایط خودایمنی مانند مولتیپل اسکلروزیس، بیماری کرون و آسم پرداختند. هورمون‌های گلوکوکورتیکوئیدی، هورمون‌های استروئیدی هستند که از کلسترول مشتق شده و توسط غده فوق کلیوی بدن تولید می‌شوند.

محققان دریافتند که گلوکوکورتیکوئید‌ها و سلول‌های T تنظیمی نقش مهمی در این شرایط ایفا کنند. این موضوع باعث شد که تیم مطالعاتی فوق به بررسی مناطقی از بدن مانند پوست بپردازد که سلول‌های T سطوح بالایی از گیرنده‌های گلوکوکورتیکوئیدی را بیان می‌کنند.

هنگامی که نویسندگان مطالعه شرایط ریزش مو را در موش‌های آزمایشگاهی نرمال و موش‌هایی ایجاد کردند که گیرنده‌های گلوکوکورتیکوئیدی در سلول‌های T خود نداشتند، یک ارتباط افزایش دهنده رشد و حجم مو را کشف کردند.

ژی لیو، از پژوهشگران ارشد تیم مطالعاتی فوق، در این رابطه می‌گوید: پس از دو هفته، تفاوت قابل توجهی بین موش‌ها مشاهده کردیم.

مو‌های موش‌های معمولی دوباره رشد کردند، اما موش‌های بدون گیرنده‌های گلوکوکورتیکوئیدی به سختی توانستند مو‌های خود را بازیابی کنند. این کشف بسیار چشمگیر بوده و مسیر درست را برای حرکت رو به جلو به ما نشان داد.

محققان می‌افزایند: یافته‌های جدید آن‌ها نشان می‌دهد که سطحی از ارتباط بین سلول‌های T تنظیم کننده سیستم ایمنی و سلول‌های بنیادی فولیکول مو فرد وجود دارد که باعث رشد مو می‌شود. علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که سلول‌های T تنظیم کننده و هورمون‌های گلوکوکورتیکوئیدی نه تنها سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی هستند، بلکه توانایی تحریک و بازسازی را نیز دارند.

این تیم مطالعاتی به طور خاص دریافت که گلوکوکورتیکوئید‌ها به سلول‌های T دستور می‌دهند تا سلول‌های بنیادی فولیکول مو را فعال کنند.

این فرآیند باعث رشد مو‌های شما می‌شود. این ارتباط متکی به سیستمی است که گیرنده‌های گلوکوکورتیکوئیدی در سلول‌های T شروع به تولید پروتئینی به نام TGF-beta۳ می‌کنند. این پروتئین سلول‌های بنیادی را برای تمایز به رشته‌های جدید مو تحریک می‌کند.

جالب توجه است، تیم مطالعاتی فوق کشف کرد که این فرآیند کاملاً جدا از وظیفه طبیعی سلول‌های T برای حفظ سلامت سیستم ایمنی است.

علاوه بر این، سلول‌های T تنظیمی به طور معمول TGF-beta۳ تولید نمی‌کنند. این مطالعه نشان می‌دهد که سلول‌ها تن‌ها زمانی این کار را انجام می‌دهند که آسیب به بافت عضلانی و قلب را حس کنند، اما این شرایط شبیه به این است که برداشتن مو در مطالعه آسیب بافت پوست را شبیه سازی کرد.

باید در نظر داشت که در موارد حاد آلوپسی، سلول‌های ایمنی به بافت پوست حمله کرده و باعث ریزش مو می‌شوند. درمان معمول استفاده از گلوکوکورتیکوئید‌ها برای مهار واکنش ایمنی در پوست است، بنابراین آن‌ها به فولیکول‌های مو حمله نمی‌کنند.

استفاده از گلوکوکورتیکوئید‌ها دارای مزیت مضاعف در تحریک سلول‌های T تنظیمی در پوست برای تولید TGF-beta۳ است که باعث تحریک و فعال شدن سلول‌های بنیادی فولیکول مو می‌شود.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Nature Immunology منتشر شده است.

منبع: بهداشت نیوز