خبر فوری
۱۱:۲۱ - ۰۵ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۹۶

شکل‌گیری آکنه در پوست قسمت‌های مختلف بدن مانند شانه‌ها در میان ورزشکاران رایج است و معمولا هم به‌دلیل تماس با تجهیزات ورزشی اتفاق می‌افتد. این نوع آکنه، «آکنه مکانیکا» نام دارد.

اگر فهرست خاصی داشته باشیم که آزاردهنده‌ترین نقاط بدن برای شکل‌گیری آکنه را به ما نشان بدهد، شانه‌ها قطعا در کنار پشت بدن و قفسه سینه قرار می‌گیرند. البته یک نکته مثبت درباره آکنه شانه‌ها این است که دسترسی به شانه‌ها مانند پشت بدن یا کمر واقعا سخت نیست. از طرف دیگر، آکنه شانه را می‌توان با روش‌هایی مشابه با آکنه صورت درمان کرد، اما چنین کاری به یک روتین مراقبت هدفمند و هوشمندانه نیاز دارد. اما واقعا چرا جوش‌های آکنه‌ای در ناحیه شانه‌ها به‌وجود می‌آیند؟

چه عواملی باعث شکل‌گیری آکنه شانه‌ها می‌شوند؟

1. دوش نگرفتن بلافاصله پس از پایان فعالیت ورزشی

پس از پایان فعالیت‌های ورزشی حتما باید زیر دوش بروید و حدود 10 دقیقه برای شستن بدن وقت بگذارید. به‌گفته دکتر لیزا گین، متخصص پوست‌ومو، یکی از دلایل شکل‌گیری آکنه در ناحیه شانه‌ها این است که بلافاصله پس از پایان فعالیت ورزشی دوش نمی‌گیرید و بدن را نمی‌شویید.

2. اصطکاک ناشی از تماس با تجهیزات ورزشی

شکل‌گیری آکنه در پوست قسمت‌های مختلف بدن مانند شانه‌ها در میان ورزشکاران رایج است و معمولا هم به‌دلیل تماس با تجهیزات ورزشی اتفاق می‌افتد. این نوع آکنه، «آکنه مکانیکا» نام دارد.

هر چیزی (از کوله‌پشتی تا لباس‌های مصنوعی) که پوست بدن را فشار بدهد یا حرارت و تعریق را در پوست حبس کند، می‌تواند باعث تحریکات پوستی شود. برای جلوگیری از ابتلا به آکنه مکانیکا باید از حوله‌های لطیف، تمیز و مناسب برای فاصله‌گذاری میان پوست بدن و تجهیزات ورزشی استفاده کنید. استفاده از لباس‌های گشاد هم واقعا می‌تواند به شما کمک کند.

3. نشستن لباس‌ها بعد از تعریق بدن

ذرات تعریق، گردوخاک و دیگر باکتری‌ها می‌توانند به لباس بچسبند و اگر لباس‌ها را پس از تعریق بدن نشویید، قطعا این ذرات باقیمانده می‌توانند در شکل‌گیری آکنه شانه‌ها نقش داشته باشند. بنابراین لباس‌های کثیف را سریعا داخل لباس‌شویی بیندازید و پس از پایان ورزش هم ابتدا دوش بگیرید و سپس لباس‌های تمیز و تازه بپوشید. نشستن طولانی‌مدت با لباس خیس‌شده از تعریق هم می‌تواند باعث شکل‌گیری آکنه در ناحیه شانه‌ها و دیگر قسمت‌های بدن شود.

4. عفونت باکتریایی

به‌گفته دکتر تِد لین، متخصص پوست‌ومو، یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری آکنه شانه‌ها را باید عفونت باکتریایی دانست. این عفونت باکتریایی به‌دلایل مختلفی شکل می‌گیرد، ازجمله تمیز نکردن صحیح پوست صورت، عدم لایه‌برداری پوست صورت با روش‌های مناسب و نفوذ ذرات آلودگی به لایه‌های عمیق روزنه‌های پوستی.

5. هورمون‌ها

با توجه به این‌که افزایش ترشحات سبوم از نوسانات هورمونی نشات می‌گیرد، نوجوانانی که در دوران بلوغ هستند طبیعتا بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به آکنه شانه‌ها خواهند بود. البته این نوع از آکنه‌ها می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن نمایان شوند.

منبع: سلامت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: