خبر فوری
۶۹ همت بودجه دارو حداکثر تا آبان جوابگو خواهد بود آقای بانک مرکزی! ماهانه 127 هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق می کنید، انتظار دارید دلار گران نشود؟ /بلدید چه کنید یا اینجا هم فشل هستید؟ «چک امن دیجیتال» خدمتی نوین از بانک صادرات ایران جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان | حقوق یک خانوار ۴ نفره چقدر اضافه شد؟ با ریسک خرید انواع سکه آشنا شوید | سکه تمام بخریم یا ربع سکه؟ بازار سودآور آفریقا به روی شرکت‌های دانش‌بنیان گشوده می‌شود بسته حمایتی جدید دولت برای بازسازی بافت‌های فرسوده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: قیمت ارز کنترل می‌شود تأکید سرپرست حجاج ایرانی به جلوگیری از افزایش هزینه حج تمتع میانگین افزایش حقوق معلمان با اجرای رتبه‌بندی ۲ میلیون تومان است رشد بی‌رمق بورس در چهارمین روز هفته ورود املاک به بورس توسط صندوق بازنشستگی کشوری جلوگیری از ۱۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی میزان حقوق سربازان وظیفه اعلام شد بیت‌کوین به استقلال رسیده است؟ | جدیدترین قیمت رمزارزها
۱۴:۳۷ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۶۲

مدیر تحقیق و توسعه نوبیتکس، انحصارطلبی و نبود زمینه برای تصمیم‌سازی شجاعانه مدیران در ورود به اقتصاد غیرمتمرکز یا «دیفای» را، دلیل عقب ماندن ایران در این حوزه عنوان کرد و آن را آینده اقتصاد جهان دانست که راه گریزی از آن نیست.

محمدعلی آقامیر با اشاره به اینکه تمرکززدایی نوعی آرمانگرایی و خواست جمعی است، به اقتصاد آنلاین گفت: نهادهای ناظر و قانونگذار حاکمیتی زمانی شکل گرفتند که نیازهای اساسی بشر تحت عناوین مختلفی مثل امنیت و تامین منافع جمعی، انسان را نیازمند نهادهای حاکمیتی می‌کرد. 

وی افزود: ما باید این را بپذیریم که با پیشرفت تکنولوژی، بخشی از آن دلایل وجودی نهادهای حاکم و ناظر در برخی بخش‌ها قابل جایگزین شدن است. حتی می‌توان گفت که امروزه  بسیاری از مشکلات اقتصادی در سطح جهانی در محدودیت ها، رانت ها، تصمیم سازی و تلفیق سیاست با اقتصاد در همین نهادهای متمرکز واسط خلاصه می شود. چاپ پول بدون پشتوانه، شریان های مالی متمرکز دنیا نظیر سوئیفت و غیره نمادهای انحراف از مسیر توسعه پایدار و همگانی اقتصادی در دنیاست.

او ادامه داد: همان طور که فناوری بلاکچین، راه حل‌های نوینی برای ایجاد شفافیت، دسترس‌پذیری همگانی وامنیت داده‌ها ارائه داده، برنامه‌های مالی غیرمتمرکز نیز تنها امید ما برای آینده‌ای بهتر در حوزه اقتصادی است.

راه گریزی از اقتصاد غیرمتمرکز وجود ندارد

مدیر تحقیق و توسعه «نوبیتکس» به تاریخچه‌ای کوتاه از دیفای از سال ۲۰۰۸ اشاره کرد و گفت: شفافیت، دسترسی همگانی، امنیت بالاتر و اختیار اشخاص روی دارایی‌هایشان، قابلیت همکاری، توزیع حق تصمیم‌گیری، حذف واسطه‌ها و کاهش دخالت نهادهای متمرکز، بخشی از شاخصه‌های دیفای و خدمات مالی مبتنی بر قراردادهای هوشمند هستند.

هم‌بنیانگذار پلتفرم تبادل رمزارز نوبیتکس همچنین توضیح داد: در صنعت بلاکچین، داده‌ها به شکل کاملاً شفاف ذخیره می‌شوند و در دسترس عموم هستند؛ در عین حال حریم خصوصی نیز حفظ می‌شود. یکی دیگر از مفاهیم مهم در دیفای، عدم نیاز به مجوز است. یک مانع مهم بر سر راه خلافیت و نوآوری، نیاز به مجوز از نهادهای متمرکز است که بعضاً با تضاد منافع نیز همراه است ولی در اقتصاد غیرمتمرکز این مانع تا حد خوبی برداشته شده است. از سوی دیگر، دارایی هر شخص در اختیار خودش بوده و نیازی نیست که این دارایی در اختیار شخص یا نهاد واسط باشد.

او ادامه داد: امروز تمام خدمات، در دنیای بلاکچین جایگزین دارند. بستر وام‌دهی و دریافت وام، بستر مبادله غیرمتمرکز، ساخت دارایی مصنوعی در شبکه بلاکچین ما به ازای دارایی‌های دنیای واقعی یا توکنایز کردن دارایی، انتقال اطلاعات از دنیای بیرون به بلاکچین، ایجاد استیبل کوین غیرمتمرکز، بستر بیمه غیرمتمرکز و... نمونه‌هایی از پروژه‌های دیفای هستند که بر بستر غیرمتمرکز بلاکچین اجرایی می‌شوند.

آقامیر در رابطه با آینده دیفای اظهار کرد: حرکت به سوی سیستم‌های خودگردان با مشارکت فعالان این بستر به کمک توکن‌های حاکمیتی، ایجاد بسترهای مبادله غیرمتمرکز، بهبود زیرساخت‌ها و کاهش هزینه‌ها، تبیین زیرساخت‌های حقوقی و... بخشی از آینده محتمل دیفای خواهد بود. هرچند مفاهیم دیفای هنوز تا پخته شدن و بلوغ راه درازی در پیش داشته و همینطور تقابل نهادهای متمرکز و تلاش برای به انحراف کشاندن اهداف چنین سیستمی، جدی است.

هم بنیانگذار نوبیتکس با اشاره به اینکه اقتصاد کریپتو در سال ۲۰۱۹ ، ۱۳ صدم تریلیون دلار بود و در سال ۲۰۲۲ به ۱.۷ تریلیون دلار رسیده است، گفت: امروز با وجود اینکه در دوران رکود بازار رمزارزها هستیم، نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی در پروژه‌های دیفای قفل شده است. در بسترهایی مثل آوه نزدیک به ده میلیارد دلار دارایی قفل شده که نشانه‌ دهنده پتانسیل های نهفته در دیفای است و در حال حاضر فرصت بسیار مناسبی است که به این حوزه ورود داشته باشیم.

راه گریزی از اقتصاد غیرمتمرکز وجود ندارد

مدیر تحقیق و توسعه نوبیتکس با اشاره به اینکه سهم ایران از توسعه اقتصاد غیرمتمرکز صفر است، گفت: انحصارطلبی ارگان‌های اقتصادی سنتی، نبود زمینه برای تصمیم‌سازی شجاعانه مدیران درباره مسائل نوین و نگاه سیاسی، امنیتی به مسائل اقتصادیِ بخش خصوصی، از مهم‌ترین موانع توسعه دیفای به حساب می‌آیند، اما چشم امید ما به مدیران شجاع و تصمیم ساز برای بها دادن و ورود به اقتصاد غیرمتمرکز است؛ چراکه این حوزه، آینده اقتصاد جهان است و راه گریزی از آن وجود ندارد و نیاز به بازیگران قدرتمند برای ایفای نقش و جلوگیری از به انحراف کشیدن این مسیر مشابه سایر حوزه های اقتصادیِ در اختیار ابرقدرتهای جهانی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: