خبر فوری
۱۲:۳۴ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۰۶

متا در جهت نشان دادن برخی از تلاش‌هایش در حوزه‌ی واقعیت مجازی (AR)، نمونه‌های اولیه‌ی برخی از هدست‌های واقعیت مجازی خود را در معرض نمایش قرار داد. به گفته‌ی «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا هدف اصلی آن‌ها ساخت هدستی است که بتواند «تست بصری تورینگ» را با موفقیت سپری کند. این تست در واقع به نقطه‌ای اشاره دارد که واقعیت مجازی دیگر از جهان واقعی قابل تشخیص نخواهد بود.

طبیعتاً این خبر برای علاقمندان به حوزه‌ی واقعیت مجازی بسیار خوش‌حال کننده است. اما برای منتقدان متا، این خبر سرنخ نگران‌کننده دیگری است که این شرکت می‌خواهد مالک دنیای واقعیت مجازی باشد. طبق توضیحات زاکربرگ و «مایکل ابراش»، مدیر ارشد بخش Reality Labs، تولید هدست واقعیت مجازی کامل دربرگیرنده چهار مفهوم اساسی است. اولین مفهوم، مقوله‌ی وضوح تصویر خواهد بود. این هدست باید وضوح تصویر را تا حدی بالا ببرد که کاربر به سطح بینایی واقعیت مجازی ۲۰/۲۰ برسد.

علاوه بر این، این هدست‌ها باید عمق کانونی متغیر و قابلیت ردیابی چشم داشته باشند تا کاربران به آسانی بتوانند روی سوژه‌ها نزدیک یا دور فوکوس کنند. همچنین مشکل اعوجاج اپتیکال که در لنزهای فعلی وجود دارد، باید توسط این هدفون‌های واقعیت مجازی به طور کامل برطرف شوند. در نهایت، متا باید HDR یا محدوده‌ی دینامیکی بالا را به هدست‌ها بیاورد تا آن‌ها نور، سایه و رنگ‌های واقعی‌تری را به کاربران نشان دهند.

هدست‌های واقعیت مجازی متا

باید اشاره کنیم فناوری HDR در تلویزیون‌ها، مانیتورها و گوشی‌های موبایل هدف نمایش واقعی‌تر رنگ‌ها را دنبال می‌کند، اما به جای استفاده از پروسه‌ی ترکیب چندین تصویر با یکدیگر، سازند‌گان از پنل‌هایی استفاده می‌کنند که گاموت وسیع‌تری را نسبت به تلویزیون‌های قدیمی RGB ارائه می‌دهند. این در واقع همان دلیل وضوح تصویر بهتر مانیتورها و تلویزیون‌های جدید نسبت به LCD‌های دهه‌ی گذشته است.

البته این شرکت باید بتواند تمام این مفاهیم را در هدستی به کاربران ارائه کند که به اندازه‌ی کافی سبک و راحت باشد. باید خاطر نشان کنیم که در سال ۲۰۲۰، بخش Reality Labs شرکت متا یک عینک واقعیت مجازی مفهومی را با استفاده از لنزهای هولوگرافی به نمایش گذاشت که شبیه عینک‌ آفتابی بزرگ به نظر می‌رسید. این شرکت در همین راستا و با تکیه بر مفهوم این عینک، از نمونه‌ی اولیه‌ی هدست Holocake 2 رونمایی کرد که کوچک‌ترین هدست VR این شرکت محسوب می‌شود.

زاکربرگ می‌گوید که این هدست می‌تواند همه‌ی بازی‌های واقعیت مجازی را بدون هیچ مشکلی اجرا کند. او در ادامه توضیحاتش گفت: «نمایشگرهایی که از حداکثر ظرفیت بینایی انسان استفاده می‌کنند، می‌توانند تجربه‌ی وصف‌نشدنی را برای کاربران به ارمغان بیاورند که یکی از این تجربه‌ها، حس حضور واقع‌گرایانه در کنار یک فرد دیگر یا در یک محیط متفاوت است.» او همچنین از آزمایش آواتارهای فوتورئالیستی در یک محیط واقعیت ترکیبی خبر داد، جایی که گویا آواتار شما در دنیای واقعیت مجازی دقیقاً در کنارتان ایستاده است. او در ادامه گفت: «زمانی که هدست‌ها بتوانند شما را به دوستان، خانواده و همکاران راه دورتان متصل کنند، درک آن برای شما آسان‌تر می‌شود.»

در حالی که زاکربرگ اعتراف کرد که ساخت یک هدست کامل در حال حاضر امکان‌پذیر نیست، اما نمونه‌های اولیه این هدست‌ها نشان می‌دهد که بخش Reality Labs شرکت متا تاکنون چقدر پیشرفت داشته است. یکی دیگر از هدست‌های نشان داده شده، Butterscotch نام دارد. این هدست ظاهراً وضوحی نزدیک به شبکیه‌ی چشم دارد و به شما امکان می‌دهد که حتی پایین‌ترین سطر در تست‌های بینایی را ببینید. البته چنین نمایشگری را تنها بر روی هدست‌های پرچم‌دار شرکت‌هایی نظیر Varjo می‌توان یافت و متا در حال حاضر هدست‌های با چنین نمایشگری ندارد. در واقع محققان Reality Labs شرکت متا برای رسیدن به این توانایی از دید، میدان دید کوئست ۲ را نصف کرده‌اند.

هدست‌های واقعیت مجازی متا

هدست بعدی، Starburst HDR نام دارد که از تجهیزات پیچیده‌تری تشکیل شده است. این هدست که با تعداد زیادی سیم، فن و قطعات الکترونیکی دیگر ساخته شده، می‌تواند حداکثر روشنایی ۲۰ هزار نیت را به کاربران ارائه دهد. این هدست همچنین مجهز به لامپ قدرتمندی است و برای حمل آن نیاز به دسته‌های مخصوصی دارید که بر روی خود هدست قرار گرفته است. باید دید در روزهای آینده چه اخبار دیگری در مورد این هدست‌ها در رسانه‌های خبری منتشر می‌شود.

منبع: TechCrunch

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: