خبر فوری
۱۰:۱۹ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۳۸
مطالعات نشان می دهد؛

طبق یک مطالعه جدید، هورمون‌های جنسی مردانه در توانایی بدن در مبارزه با سرطان مثانه اختلال ایجاد می کنند، که احتمالاً به این دلیل مردان نرخ بالاتر سرطان و بیماری‌های کشنده‌تر را تجربه می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، این یافته‌ها می‌توانند گام مهمی در جهت کشف این موضوع باشد که چرا تفاوت‌ها در بروز سرطان، پیش‌آگهی و پاسخ درمانی بین مردان و زنان وجود دارد. مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلاء به اکثر انواع سرطان هستند که به وضوح در میزان سرطان مثانه نشان داده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مردان سه تا پنج برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلاء به این سرطان هستند.

دکتر «ژو لی»، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه سرطان سدراس سینای، در این باره می‌گوید: «محققان معتقد بودند مردان با احتمال ابتلاء به سرطان بالاتری روبرو هستند، زیرا آنها بیشتر درگیر رفتارهایی مانند سیگارکشیدن هستند که آنها را مستعد ابتلاء به سرطان می‌کند. ما مشاهده کردیم که بیولوژی جنسی، نه فقط رفتار، عامل مهمی در ایجاد سرطان است.»

آندروژن‌ها، هورمون‌های جنسی که در مردان به مقدار زیاد تولید می‌شوند، باعث رشد سیستم تولیدمثل می‌شوند. محققان دریافتند که آندروژن‌ها در سیستم ایمنی تطبیقی که شامل سلول‌هایی است که به یاد می‌آورند چگونه به پاتوژن‌هایی که بدن قبلاً با آنها در تماس بوده است واکنش نشان دهند، تداخل ایجاد می‌کنند. محققان گزارش می‌دهند که به نظر می‌رسد آندروژن ها فعالیت سلول‌های کشنده تومور به نام سلول‌های CD۸ + T را مسدود می‌نمایند.

محققان یک مدل موش مبتلا به سرطان مثانه را مطالعه کردند که در آن تومورهای تهاجمی‌تر در موش‌های نر ایجاد می‌شود، که مشابه در انسان است. آنها با این مدل، سلول‌های ایمنی مختلف را در موش‌های هر دو جنس از بین بردند. وقتی سلول‌های CD۸+ T را حذف کردند، تفاوت‌های مردانه و زنانه در شدت سرطان ناپدید شد. این نشان می‌دهد که نحوه تعامل آندروژن ها با سلول‌های CD۸ + T به تفاوت‌های جنسی در سرطان مثانه کمک می‌کند. علاوه بر این، این تیم دریافتند که تومورها در موش‌هایی با سطوح بالاتر آندروژن رشد تهاجمی‌تری دارند.

محققان همچنان در حال تحقیقات بیشتر در این زمینه هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: