خبر فوری
۱۳:۴۷ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۰۵

«عمو زنجیر باف!.... بله!» حتما شما هم وقتی خردسال بودید، این شعر را خوانده‌اید، شعرهایی که شاید مفاهیم والا و خاصی نداشته باشند اما با کنار هم قرار دادن کلمات هم‌قافیه و ردیف‌های هم‌وزن، نقش مؤثری در گسترش دایره واژگانی ما ایفا کرده‌اند.

شعر کودکانه در واقع یکی از پایه‌های اصلی شکل‌گیری بخش یادگیری زبان ذهن در کودکان است. اما یک کتاب شعر کودکانه خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ به نظر می‌رسد با گسترش انواع فروشگاه اینترنتی کتاب و امکان خرید کتاب با تخفیف و به‌صورت مجازی، باید بتوانیم با معیارهای مختلف کتاب‌های خوب را شناسایی کنیم و بعد با خیال راحت دست به انتخاب بزنیم.

کتاب شعر کودک

چرا خواندن شعر به رشد کودکان کمک می‌کند؟

  • تحقیقات ثابت کرده است که ذهن حتی در دوران جنینی هم به موسیقی و توازن کلمات واکنش نشان می‌دهد. این موضوع در کنار این باور علمی که بیشتر رشد ذهنی در سال‌های اولیه زندگی اتفاق می‌افتد، باعث شده‌اند که شعر کودکانه جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.
  • شعرها به خاطر خوش‌آهنگ بودن برای بچه‌ها شیرین و جذاب هستند. و ازآنجایی‌که معمولاً در ابیات از کلمات هم‌قافیه استفاده می‌شود، حدس زدن این کلمه‌ها چندان دشوار نیست و به کودکان حس موفقیت بیشتر و اعتمادبه‌نفس می‌دهد.
  • از طرف دیگر همان‌طور که گفتیم، خواندن شعر کمک می‌کند که بچه‌ها با مفاهیم و کلمات تازه آشنا بشوند؛ حتی می‌توانید برای پیدا کردن معانی کلمات مختلف سری به دائره‌المعارف‌ها بزنید و به‌این‌ترتیب هم‌معنی کلمه‌ها را پیدا کنید و هم با یک سرگرمی ساده و مفید، طرز استفاده صحیح از انواع دائره‌المعارف‌ها را به کودکان بیاموزید.
  • نکته مهم‌تر اینکه، هیچ‌یک از ما از پند و اندرز مستقیم خوشمان نمی‌آید. انواع کتاب‌های شعر کودکانه درواقع این امکان را فراهم می‌کنند تا در قالب شعر بتوانیم درس‌های مختلفی در رابطه با آداب معاشرت، نظم و انضباط و.... را به شکلی سرگرم‌کننده به کودکان بیاموزیم.
  • شعرهای کودکان درواقع پل ارتباطی اولیه بچه‌ها برای ارتباط با یکدیگر و جامعه‌ بزرگ‌تر هستند. به‌واسطه همین شعرهاست که آن‌ها در کنار هم، ‌بازی گروهی را تمرین کرده و شعرها را زیرلب زمزمه می‌کنند. ضمن اینکه بسیاری از کودکان دوست دارند در جمع بزرگ‌سالان توجه‌ها را به خود جلب کنند. خواندن شعرهای کودکانه می‌تواند یکی از راه‌های جلب‌توجه به شکل مثبت باشد و به تقویت حس مثبت بچه‌ها برای ارتباط گرفتن با دیگران کمک کند.

آموزش شعر به کودکان

یک کتاب شعر کودکانه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  • هنگام خرید کتاب چه از فروشگاه اینترنتی کتاب و چه به‌صورت حضوری به سراغ کتابی متناسب با سن و شناخت، روحیه و درک کودک بروید. بعضی از بچه‌ها بسیار جلوتر از سنشان حرکت می‌کنند و ممکن است برخی از کتاب‌های مناسب خردسالان برایشان خسته‌کننده باشد. درباره کتاب‌های آموزش مفاهیم با شعر و... نیز قبل از خرید بهتر است از علاقه‌مند بودن کودک به یادگیری این مفاهیم مطمئن شوید یا حداقل زمینه را برای ایجاد علاقه در او ایجاد کنید؛ تا با خواندن مداوم شعرهایی که کودک علاقه‌ای به آن‌ها ندارد، تنها زمینه‌ی دل‌زدگی را در او فراهم می‌کنید.
  • کودکان عاشق قصه‌ها و رویا هستند؛ بنابراین کتاب‌هایی که فاقد عنصر خیال و داستان در قالب شعر هستند معمولاً نمی‌توانند توجه بچه‌ها را به خودشان جلب کنند.
  • بچه‌های کوچک‌تر به‌خصوص کودکان در سنین یک تا سه سالگی علاقه زیادی به پاره کردن کتاب‌ها دارند. درواقع آن‌ها چون نمی‌توانند کتاب‌ها را بخوانند، از این طریق سعی می‌کنند با کتاب ارتباط برقرار کنند. بنابراین بهتر است از انواع کتاب‌هایی با کاغذهای مقاوم کمک بگیرید تا زود دچار آسیب و خرابی نشوند.

ترانه های کودکانه

  • در دست گرفتن کتاب‌ها هم یکی دیگر از کارهایی است که بچه‌ها عاشق آن هستند، در این مورد ضمن اینکه بهتر است به لبه‌های تیز کتاب توجه کنید تا باعث آسیب کودک نشود؛ بهتر است به قطع کتاب هم دقت کنید تا کودک بتواند آن را بهتر در دست بگیرد.
  • رنگ‌ها و تصاویر کتاب باید تا جای ممکن شاد و واضح باشند. بچه‌ها درکی از مفاهیم انتزاعی ندارند و ترجیح می‌دهد وقتی صحبت از «آقا شیره» در داستان می‌شود، شیر را به شکل عینی ببینند. ضمن اینکه کتاب‌هایی با شکل‌های نامتعارف یا نشان دهنده خشونت (حتی یک شکار ساده) ممکن است برای بعضی از کودکان خوشایند نباشد.

خرید کتاب با تخفیف از فروشگاه اینترنتی کتاب

با گران‌تر شدن کاغذ و بالا رفتن قیمت کتاب‌ها و شلوغی‌ها روزمره، رفتن به کتاب‌فروشی و خرید کتاب شعر کودکانه عملا از لیست فعالیت‌های بسیاری از خانواده‌ها حذف‌شده است. اما همان‌طور که دیدیم مطالعه شعر کودکان درواقع پنجره‌ای جدید برای رشد کودکان است که نباید از آن غافل شد.

فروشگاه اینترنتی کتاب پیدایش در واقع این امکان را به شما می‌دهد تا با خرید کتاب شعر کودکانه هم در میان شلوغی‌های روزانه جایی برای تنفس بازکنید و هم کودکتان را به سفری خیال‌انگیز در دنیای شعر ببرید. در کنار این موضوع با خرید کتاب‌ها با تخفیف می‌توانید در هزینه‌های جاری خانواده صرفه‌جویی کرده و کیفیت را در کنار قیمت مناسب به دست آورید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: