خبر فوری
۱۳:۲۳ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۶۱

دانشمندان گزارش کردند خریدارانی که قبل از خرید یک فنجان قهوه رایگان می‌نوشند، در نهایت ۵۰ درصد پول بیشتری خرج می‌کنند و ۳۰ درصد اقلام بیشتری نسبت به همتایان خود که کافئین مصرف نکردند، خرید خواهند کرد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: دانشمندان گزارش کردند خریدارانی که قبل از خرید یک فنجان قهوه رایگان می‌نوشند، در نهایت ۵۰ درصد پول بیشتری خرج می‌کنند و ۳۰ درصد اقلام بیشتری نسبت به همتایان خود که کافئین مصرف نکردند، خرید خواهند کرد.

به نقل از نیوز، به گفته محققان دانشگاه فلوریدا جنوبی، قهوه و کارت‌های اعتباری ممکن است بدترین کابوس یک برنامه‌ریز مالی باشند.

کافئین به‌ عنوان محرکی قوی دوپامین در مغز ترشح می‌کند و ذهن و بدن را تحریک می‌کند.

دیپایان بیسواس، محقق ارشد این تحقیق و استاد بازاریابی در دانشگاه فلوریدا(USF)، در این خصوص اظهار کرد: این عملکرد منجر به یک حالت پرانرژی و به نوبه خود افزایش تکانشگری و کاهش خودکنترلی می‌شود. در نتیجه مصرف کافئین باعث تحریک خرید از نظر تعداد بیشتر اقلام خریداری شده و هزینه‌های بیشتر خواهد شد.

برای رسیدن به این یافته‌ها محققان یک دستگاه اسپرسوساز را در ورودی یک فروشگاه زنجیره‌ای خرده‌فروشی و کالاهای خانگی در فرانسه و همچنین یک فروشگاه بزرگ در اسپانیا راه‌اندازی کردند.

با ورود به آن فروشگاه‌ها بیش از ۳۰۰ خریدار یک فنجان خالی رایگان دریافت کردند. حدود نیمی از این خریداران قهوه‌ای حاوی تقریبا ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین سفارش دادند؛ در حالی که نیمی دیگر قهوه بدون کافئین یا آب مصرف کردند. نکته مهم این است که مشتریان هنگام خروج از فروشگاه‌ها رسید خرید خود را با محققان به اشتراک گذاشتند.

بر اساس نتایج تحقیق مطمئنا افرادی که قهوه کافئین‌دار نوشیدند، تعداد قابل‌ توجهی اقلام بیشتری خریداری و پول بیشتری خرج کردند.

جالب اینجاست که نوشیدن کافئین به نظر می‌رسد بر انواع اقلامی که مردم خریداری می‌کنند نیز تاثیر می‌گذارد. خریدارانی که کافئین می‌نوشیدند، اقلام غیرضروری(شمع‌ها و عطرها) را بیشتر از بقیه خریداری کردند. با این حال هنگام خرید سودمندتر(ظروف آشپزخانه و ظروف ذخیره‌سازی) بین خریداران کافئین‌دار و بدون کافئین تفاوت‌های کمی وجود داشت.

محققان همچنین آزمایش چهارم را در آزمایشگاه انجام دادند و تاثیر کافئین را بر خرید آنلاین آزمایش کردند. آنان گروهی متشکل از ۲۰۰ دانش‌آموز مدرسه بازرگانی را بر اساس اینکه قهوه کافئین‌دار می‌نوشند یا بدون کافئین جدا کردند؛ سپس هر فرد باید انتخاب می‌کرد که کدام اقلام را از فهرست ۶۶ گزینه‌ای خریداری کند. باز هم کسانی که کافئین مصرف کرده بودند، اقلام «تکانشی» (مانند ماساژور) را از فهرست انتخاب کردند؛ در حالی که دیگران تمایل داشتند کالاهای کاربردی‌تری مانند دفترچه یادداشت را انتخاب کنند.

پروفسور بیسواس در پایان می‌گوید: در حالی که مصرف متوسط ‌کافئین می‌تواند مزایای سلامتی مثبتی داشته باشد اما از طرف دیگر هم می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای هنگام خرید ایجاد کند؛ یعنی مصرف‌کنندگانی که سعی می‌کنند هزینه‌های تکانشی را کنترل کنند، باید قبل از خرید از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنند.

نتایج این تحقیق در نشریه بازاریابی(Marketing) منتشر شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: