۲۳:۵۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۸
فوری:

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد: ۶۴ درصد دانش آموزان یزدی چاق هستند.

 

 

 

 

 

بیش از 50درصد دانش آموزان یزدی چاق هستند!

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد  : یزد در بین استان های ایران،  دومین استان کم تحرک کشور است و طبق آخرین آمار منتشر شده  ۶۴ درصد از دانش آموزان آن هم دچار چاقی هستند. که این به نوبه خود یک زنگ خطر محسوب می شود.

این در حالی است که علاوه بر آن آمار نشان می دهد که 46درصد دختران یزدی نیز دیابت دارند که این این آماری فاجعه بار است.
در هر سال ۳۶ میلیارد تومان برای مصرف انسولین استان یزد هزینه می ‌گردد و این در حالی است که با کاهش هر 1 کیلو وزن می تواند 5 درصد دیبات را نیز کاهش داد.

مسئول تربیت بدنی مدارس استان یزد به برنامه‌های ورزشی مدارس این استان اشاره نمود و اعلام کرد: "در نظر داریم تا برای دانش آموزان کانون‌های ورزشی تشکیل دهیم که برای تحقق این اتفاق نیازمند همراهی خانواده‌ها و مسئولان آموزش و پرورش کشور و استان هستیم."
خلیلی افزود: "با تشکیل شدن این کانون‌ها دانش آموزان بعد‌از‌ظهر‌ها می توانند در محیط امن مدرسه به فعالیت‌های ورزشی بپردازند."
وی با اشاره به فعالتیهای فرهنگ سازی و در دست داشتن برنامه‌های غذایی صحیح  در مدارس گفت: "قرار است جلساتی را نیز به بررسی تغذیه سالم دانش آموزان در مدرسه اختصاص دهیم."
استفاده بیش ازحد از غذا‌های فست فود، خورده خوری، کم تحرکی، چاقی و استرس از عوامل افزایش بیماری‌های شایع امروزی و به خصوصدیابت  است و امروزه فراوانی و تنوع غذایی به حدی است که حتی لحظه‌ای به سلول‌های بدن اجازه استراحت و گرسنگی داده نمی‌شود!

در ادامه مطلب به ارتباط چاقی بدن و دیابت می پردازیم و سعی خواهیم راه های موثر برای کنترل دیابت را با شما در میان بگذاریم.

بیش از 50درصد دانش آموزان یزدی چاق هستند!

رابطه دیابت و چاقی

دیابت از جمله بیماری‌ های متابولیکی است که با افزایش قند خون، اختلال در متابولیسم درشت مغذی‌ها و کمبود انسولین همراه است. چاقی قوی ترین عامل خطرزا برای ابتلا به دیابت نوع 2 به شمار می رود. اضافه وزن و چاقی، به ویژه چاقی شکمی با افزایش مقاومت بدن به انسولین همراه است که کنترل دیابت را با مشکل مواجه می‌ کند.

بنابراین چاقی دانش آموزان یردی می تواند خطر ابتلای آنها به دیابت را افزایش دهد.

وقتی دچار دیابت می شوید هدف اصلی تحت کنترل نگه داشتن آن است. چون تاکنون هیچ درمانی برای دیابت یا به اصطلاح قند خون کشف نشده. اما با کنترل کردن آن می توانید تا حد زیادی خطراتش را کاهش دهید. در زیر به برخی از فعالیت های که به شما در کنترل دیابت کمک می کنند اشاره خواهیم کرد:

ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید

داشتن فعالیت های روزانه بدنی به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید. این کار همچنین حساسیت بدن شما نسبت به انسولین را هم بهبود می بخشد. به خاطر کاکرد بهتر انسولین در بدن، میزان قند خون شما با ثبات تر می شود.

علاوه بر این داشتن فعالیت بدنی به شما در کاهش استرس نیز کمک خواهد کرد.

اهداف روشنی در ذهن داشته باشید و برنامه ریزی کنید. تصمیم دارید چه ورزش هایی را انجام دهید و کی می خواهید آنها را شروع کنید؟ برای مثال می توانید برنامه پیاده روی 30 دقیقه ای روزانه را در فعالیت های خود بگنجانید.

از آنجایی که انجام دادن یک ورزش تکراری می تواند حوصله سربر باشد، تلاش کنید هرچند وقت یکبار برنامه ورزشی تان را تغییر دهید. می توانید ایروبیک کار کنید یا به جای پیاده روی در روزهای مشخصی دویدن را امتحان کنید. کوهنوردی هم ورزش بسیار مناسبی است.

ورزش کردن سطح قند خون شما را کاهش می دهد و پایین می آورد.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید

یادتان باشد که دیابت داشتن نباید جلو لذت بردن شما از انواع غذاهای لذیذ را بگیرد.

برای شروع می توانید با هر وعده غذایی یک نصفه بشقاب سبزیجات بدون نشاسته بخورید. سبزیجاتی از قبیل:

  • مارچوبه
  • کلم بروکلی
  • هویج
  • خیار
  • سبزی های سالادی
  • گوجه فرنگی

بیش از 50درصد دانش آموزان یزدی چاق هستند!

خوردن مواد غذایی زیر هم به کنترل دیابت کمک می کند:

  • لوبیا
  • انواع توت ها
  • مرکبات
  • گوشت بدون چربی
  • محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی
  • آجیل
  • مرغ یا ماهی
  • سیب زمینی

سعی کنید در روز سه وعده غذایی کامل را داشته باشید و فاصله بین آنها را به صورت منظم نگه دارید. همچنین تلاش کنید روزانه میزان مشخصی از کربوهیدرات مصرف کنید.

استرس را کم کنید

اگر استرس داشته باشید احتمالا کمتر ورزش می کنید، حوصله گرفتن رژیم دقیق را ندارید و به طور کلی به کنترل دیابت خود اهمییتی نمی دهید.

استرس می تواند میزان قند خون شما را افزایش دهد و حساسیت بدن به انسولین را کم کند. زمانی که استرس دارید بدن شما خود را به حالت رزم یا آماده‌باش در می آورد. این یعنی اینکه بدن میخواهد تا شکر و چربی بیشتری داشته باشد تا راحت تر با شرایط خطر آفرین یا استرس‌زایی که برایش به وجود آورده اید مقابله کند.

تحقیقاتی که روی افرادی مبتلا به دیابت نوع 1 انجام شده نشان می دهد که بودن تخت فشار استرس می تواند قند خون را بالا ببرد. اگر به دیابت نوع 2 مبتلا هستید و احساس فشار و استرس می کنید، باز هم قند خون شما بالا می رود. کنترل دیابت در معنای کلی یعنی کنترل قند خون. و این کنترل صرفا کنترل میزان قند ورودی به بدن نیست.

سیگار نکشید

عادت سیگار کشیدن را ترک کنید. ترک این عادت کنترل سطح قند خون را راحت تر می کند.

اگر سیگار می کشید احتمال ابتلای شما دیابت و به برخی از بیماری ها و عارضه های جدی بیشتر می شود. بیماری های ناشی از سیگار عبارتند از :

  • بیماری قلبی و کلیوی
  • تضعیف جریان خون به پاها و پاها ، که می تواند منجر به عفونت ، زخم و قطع عضو انگشتان پا یا خود پا شود.
  • رتینوپاتی ، که نوعی بیماری چشمی است که باعث نابینایی می شود
  • نوروپاتی محیطی ، که یک آسیب عصبی در بازوها و پاهااست و باعث ضعف ، بی حسی ، درد و ضعف هماهنگی می شود

بیش از 50درصد دانش آموزان یزدی چاق هستند!

سطح قند خون را مدام اندازه گیری کنید

داشتن اطلاعات جرئی در مورد اینکه چه چیزهایی معمول قند خون شما را زیاد می کنند کمک زیادی بهتان خواهد کرد.

بهتر است برنامه ریزی مناسبی داشته باشید و قند خونتان را مرتبا چک کنید. حتی هر روز. برای انجام اینکار به یک دستگاه تست قند خون احتیاج خواهید داشت. راه های زیادی برای تهیه این دستگاه وجود دارد، که از جمله راحت ترین آنها سفارش اینترنتی است. سایتهای معتبری مانند مطب کالا می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: