۱۶:۳۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸
درمان فشارخون

میتوانید با تغییر سبک زندگی خود، فشارخون را کاهش دهید یا به عدد نرمال نزدیکترش کنید. بدون اینکه به هیچ دارو یا دکتری نیازی داشته باشید!

برای کنترل فشارخون به دکتر نیازی نیست!

برای کنترل فشارخون به دکتر نیازی نیست!

دلیل خوبی دارد که عارضه فشارخون بالا به " مرگ خاموش" معروف است. این عارضه هیچ علائمی ندارد، اما با این حال یکی از علل اصلی سکته و بیماری‌های قلبی است. و چنین بیماری هایی هم مرگبارند.

جالبتر آنکه شانس شما برای مبتلا بودن به فشارخون یک به سه است. یعنی همین الان حدود 34 درصد احتمال دارد که شما هم به فشارخون مبتلا باشید! اما ممکن است چیزی از آن ندانید.

برای فهمیدن اینکه آیا به فشارخون مبتلا هستید یا نه تنها یک راه وجود دارد. باید فشارتان را بگیرید. اگر برای مدتی مشخص و در بازه ای معلوم مرتبا فشارتان را چک کنید، متوجه خواهید شد که آیا به این عارضه دچار هستید یا نه.

وقتی اسم گرفتن خون می آید، شاید اولین تصورتان این باشد که در مطب یک پزشک نشسته اید، آستینان را بالا زده اید، و پزشک در حالی که چسب دور دستتان را با پمپ باد می کند، دارد به عقربه های فشارسنج نگاه می کند. و بعد از این کار هم فشار خونتان را به شما می گوید.

ولی این تنها راه فهمیدن فشارخون نیست. چراکه استفاده از دستگاه فشارسنج بسیار راحتتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید به طوری که خودتان هم می توانید این کار را انجام دهید. علاوه بر این امروزه دستگاه های فشارسنج دیگر دیجیتالی شده اند و درعین اینکه دقت عملکردشان بالا رفته، کار با آنها هم بسیار راحت تر شده است.

تهیه کردن این دستگاه‌ها هم کار آسانی است. کافی است سری به بازار بزنید یا اینکه روش راحت تر را در پی بگیرید. یعنی خرید اینترنتی. هرچند سایت های فروشگاهی زیادی هستند که ممکن است دستگاه های فشارسنج را به شما ارائه دهند، اما سعی کنید از سایت های فروشگاهی تخصصی لوازم پزشکی خرید کنید. حتما دقت داشته باشید سایت مورد نظرتان تاییدیه و نشان اعتماد داشته باشد. به عنوان مثال، سایت مطب کالا به عنوان یکی از جامع‌ترین سایت ها فروش تجهیزات پزشکی می تواند گزینه ی خوبی برای خریدهای لوازم پزشکی شما باشد.

فشارخون نرمال

فشارخون به صورت کسری و  براساس میلیمتر جیوه سنجیده می شود. دو عدد در تعیین فشارخون موثرند:

  • فشارخون سیستولیک : عدد صورت نمایانگر فشارخون در رگ ها در هنگام پمپاژ و ضربان قلب است.
  • فشارخون دیاستولیک : عدد مخرج که نشانگر فشارخون در رگ ها در فاصله ی بین ضربان های قلب است، وقتی که قلب به اصطلاح دارد استراحت می کند.

فشارخون به میزان خونی که قلب تولید می کند و میزان مقاومتی که در رگ ها وجو دارد وابسته است. هرچه رگ ها باریکتر باشند، فشارخون هم بالاتر می رود.

فشارخون کمتر از 120 روی 80 میلیمتر جیوه، فشار نرمال محسوب می شود. اما اگر عدد فشارخون شما بالای میزان نرمال بود، یا از 130 روی 80 پایینتر شد، یعنی خطر ابتلا به فشارخون بالا در شما زیاد است.

ولی خبر خوب این است که میتوانید با تغییر سبک زندگی خود، این عدد را کاهش دهید یا به نرمال نزدیکترش کنید.  بدون اینکه به هیچ دارو یا دکتری نیازی داشته باشید!

16 روش طبیعی کاهش فشار خون اینها هستند:

  1. فعالیت‌های فیزیک و ورزشی‌تان را زیاد کنید

اگر مرتب ورزش کنید و تعداد دفعات ضربان و تنفستان را افزایش دهید، رفته رفته قلبتان قوی تر شده و با زحمت کمتری خون را پمپاژ می کند. این کار فشار وارده روی رگ ها را کمتر می کند و فشارخون را پایین می آورد.

ولی برای اینکار لازم نیست در ماراتن شرکت کنید یا ورزش های سنگین انجام دهید. افزایش فعالیت های ورزشی روزانه می تواند به سادگی زیر باشد:

  • استفاده از پله ها
  • پیاده رفتن به جای رانندگی کردن
  • انجام دادن کارهای خانه
  • باغبانی
  • دوچرخه سواری
  • ورزش های گروهی
  1. اگر اضافه وزن دارید آن را کم کنید
  2. مصرف شکر و کربوهیدرات های بازیافتی را کم کنید
  3. از پتاسیم بیشتر و از سودیوم کمتری استفاده کنید

افزایش مصرف پتاسیم و کاهش مصرف سودیوم و نمک می تواند در کاهش فشار خون به شما کمک زیادی بکند.

خیلی از موادغذایی هستند که پتاسیم زیادی دارند. مانند:

  • غذاهای لبنی کم چرب ، مثل شیر و ماست
  • ماهی
  • میوه هایی مانند موز ، زردآلو ، آووکادو و پرتقال
  • سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی شیرین ، سیب‌زمینی ، گوجه فرنگی ، سبزیجات و اسفناج

برای کاهش میزان نمک بدن بهتر است از رژیمی موسوم به رژیم دَش استفاده کنید. این رژیم غذایی شامل مصرف مواد زیر می شود:

  • غذاهای کم نمک
  • میوه و سبزیجات
  • لبنیات کم چرب
  • غلات کامل
  • ماهی
  • مرغ
  • لوبیا
  • کاهش مصرف شیرینی و گوشت قرمز
  1. غذای بیرون را نخورید
  2. سیگار را ترک کنید
  3. استرس نداشته باشید
  4. از مدیتیشن و یوگا استفاده کنید
  5. شکلات تلخ بخورید
  6. از گیاهان دارویی استفاده کنید
  7. خوب بخورید و خوب بخوابید
  8. سیر یا غذاهای سیردار بخورید
  9. غذاهای پر پروتئین مصرف کنید

احتمال ابتلا به فشارخون در کسانی که پروتئین بیشتری مصرف می کنند، کمتر است.

هرچند داشتن رژیم غذایی پر پروتئین ممکن است برای همه مفید نباشد. افرادی که مشکلات کلیوی دارند باید با احتیاط پروتئین مصرف کنند.

هر رژیم غذایی که دارید بهتر است به طور میانگین روزانه 100 گرم پروتئین مصرف کنید. غذاهای پر پروتئین عبارتند از :

  • ماهی ، مانند ماهی سالمون یا کنسرو ماهی تن
  • تخم مرغ
  • مرغ ، و سینه مرغ
  • گوشت گاو
  • لوبیا و حبوبات مانند عدس
  • آجیل یا کره مانند کره بادام زمینی
  • نخود
  • پنیر چدار
  1. از مکمل های کاهنده فشارخون استفاده کنید

مکمل های زیر به آسانی در دسترس هستند و قبلا ثابت کرده اند که میتوانند فشارخون را کاهش دهند.

  • اسید چرب اشباع نشده امگا 3
  • پروتئین کشک
  • منیزیم
  • کوآنزیم Q10
  • سیترولین
  1. سعی کنید مصرف کافئین را کم کنید
  2. و در آخر می توانید از داروهای تجویز شده پزشک هم استفاده نمایید

یادتان باشد که چیزی به اسم درمان فشارخون وجود ندارد. بلکه فقط می توان با راهکارهایی مانند راهکارهای بالا آن را کنترل کرد. برای پرهیز از خطر ابتلا به فشارخون همیشه باید مراقب وضعیت سلامت خود باشید و نکات لازم را رعایت کنید. اگر فشارخون را کنترل نکنید، حتی اگر الان به آن مبتلا نباشید، در آینده و به خصوص در سنین بالا ممکن است به آن دچار شوید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: