خبر فوری
۱۳:۰۴ - ۲۸ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۶۶
محققان می گویند؛

تعداد موارد ابتلا و مرگ و میر کووید ۱۹ در برخی کشورها دوباره در حال افزایش است که ظاهراً ناشی از زیرمجموعه‌های BA.۴ و BA.۵ اومیکرون است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث سایت، مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری این روند را نگران کننده اعلام می‌کند. اعتقاد بر این است که آخرین زیرشاخه‌ها نسبت به نسخه‌های گذشته اومیکرون مسری‌تر هستند و می‌توانند از مصونیت در برابر عفونت گذشته یا واکسیناسیون فرار کنند.

در همین حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده به مردم یادآوری می‌کند که واکسیناسیون کووید ۱۹ تنها مهم‌ترین ابزار برای محافظت در برابر بیماری‌های جدی ناشی از این گونه‌های در حال گردش است.

این مرکز در آخرین گزارش هفتگی خود، به یافته‌های مطالعه‌ای اشاره کرد که اثربخشی ۲، ۳ و ۴ دوز واکسن‌های کووید ۱۹ را در میان بزرگسالان با سیستم ایمنی سالم در طول تکامل سویه اومیکرون در اوایل سال ۲۰۲۲ نشان داد.

طبق بررسی‌ها زمانی که زیرسویه BA.۱ اومیکرون غالب بود، دو دوز واکسن کووید، ۶۱ درصد محافظت در برابر بستری شدن ناشی از کووید ۱۹ در بیمارستان ایجاد کرد. اثربخشی واکسن پس از نوبت سوم به ۹۲ درصد افزایش یافت.

در طول دوره اوج زیرسویه های BA.۲/BA.۲.۱۲.۱، اثربخشی واکسن در برابر بستری‌های مرتبط با کووید ۱۹ با دو دوز ۲۴ درصد بود و پس از نوبت سوم به ۶۹ درصد افزایش یافت. در میان بزرگسالان ۵۰ سال و بالاتر، اثربخشی واکسن در برابر بستری شدن در بیمارستان کووید بیش از یک هفته پس از چهارمین دوز به ۸۰ درصد افزایش یافت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: