خبر فوری
۱۴:۵۱ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۸۷

نوآموزانی که متولد ۳۰ مهر ۱۳۹۵ و قبل از آن هستند، می‌توانند در پایه اول ابتدایی ثبت‌نام کنند. در سال‌های قبل چنانچه دانش‌آموزی متولد نیمه دوم، حتی در روز دوم مهر، شش سال تمام بود نمی‌توانست در کلاس اول ثبت‌نام کند.

ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس از هفته اول خرداد آغاز شده و تا پایان مرداد ادامه دارد. ثبت‌نام در پایه‌های اول، هفتم و دهم در مدرسه و حضوری انجام می‌شود و برای ثبت‌نام میان پایه‌ها نیازی به حضور والدین در مدرسه نیست و توسط خود مدارس انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام سید مجتبی هاشمی، رئیس ستاد ثبت‌نام آموزش‌وپرورش، امسال قریب به ۱۶ میلیون دانش‌آموز خود را برای شرکت در کلاس‌های درس آماده می‌کنند که از این تعداد بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز کلاس اولی هستند.

محدوده‌بندی جغرافیایی مدارس بر عهده ستادهای ثبت‌نام استانی و منطقه‌ای بوده و احراز و تایید مدارک محل سکونت دانش‌آموزان نیز بر عهده مدیران مدارس است.

رئیس ستاد ثبت‌نام دانش‌آموزان همچنین اعلام کرده است که در تابستان پیش رو، علاوه بر نظارت کامل مدارس توسط ناظرین ستاد مرکزی ثبت نام و ستاد ثبت‌نام استان ها و مناطق، امسال نظارت اولیاء نیز به صورت سیستمی و از طریق QR کد اختصاصی هر مدرسه انجام خواهد شد؛ لذا نصب آگهی QR کد مدارس بر روی تابلو اعلانات و در معرض دید اولیاء ضروری است و یکی از ملاک‌های ارزیابی مدیران مدارس خواهد بود.

والدین دانش آموزان می‌توانند در صورت عدم رعایت مقررات، شکایت و یا گزارش خود را از طریق سامانه شکایات آموزش و پرورش به نشانی www.shekayat.medu.ir جهت رسیدگی ارسال کنند. شماره تلفن‌ ۸۸۹۵۴۵۰۶ (ستاد نظارت بر ثبت‌نام اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران) نیز جهت پاسخگویی به شکایات والدین تهرانی اعلام شده است.

برگزاری آزمون و مصاحبه؛ ممنوع

در بخش مقررات ثبت‌نام دانش‌آموزان در دستورالعمل اجرایی ثبت‌نام نوآموزان و دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، تاکید شده است که باید به منظور توزیع متوازن دانش‌آموزان، محدوده‌بندی جغرافیایی لحاظ شود و همچنین ثبت‌نام دانش‌آموزانی که والدین آنها هر دو شاغل هستند در مدرسه نزدیک به محل کار هر یکی از والدین بلامانع است.

همچنین برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین شرط معدل برای ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس دولتی جز در مواردی که مصوبه خاص وجود دارد و نیز هنرستان‌ها برای انتخاب رشته، ممنوع است. به طور ویژه، برگزاری هر گونه آزمون یا مصاحبه برای پذیرش دانش‌آموزان در دوره ابتدایی و پایه هفتم در مدارس غیردولتی ممنوع است.

ثبت‌نام در پایه‌های ورودی، حضوری است

برخلاف سال گذشته که ثبت‌نام به علت شرایط کرونایی به صورت غیرحضوری و توسط اولیای دانش‌آموزان در سامانه سیدا انجام شده بود، امسال اعلام شده است که ثبت‌نام تمام دانش‌آموزان ورودی دوره‌های تحصیلی در مدارس دولتی و غیردولتی به صورت حضوری و از طریق سامانه سیدا ( sida.medu.ir ) با مسئولیت مدیر مدرسه انجام می‌شود.

ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی از اوایل خرداد آغاز شده و پس از مراجعه دانش آموزان به پایگاه های سنجش بدو ورود و اخذ تاییدیه از پایگاه، قطعی خواهد شد. ثبت‌نام میان‌پایه‌ها نیز بعد از برگزاری امتحانات نوبت دوم و اعلام نتایج نهایی در سامانه سیدا توسط مدیر مدرسه انجام می‌شود. حضور والدین جهت ثبت نام دانش آموزان میان پایه ضروری نیست.

البته تشکیل پرونده تحصیلی (الکترونیکی/ فیزیکی) دانش‌آموزان و ثبت مشخصات فردی والدین دانش آموز شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن همراه، آدرس دقیق و کد پستی در سامانه سیدا جهت ثبت‌نام دانش‌آموز ضروری است.

شرط سنی ورود به کلاس اول

در دستورالعمل ثبت‌نام مدارس قید شده است که حداقل سن ثبت‌نام در پایه اول دبستان، شش سال تمام است.

البته اخیرا حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد که مدارس ابتدایی امسال می‌توانند کودکان متولد ۳۰ مهر سال ۱۳۹۵ را در کلاس اول ثبت‌نام کنند. نوآموزانی که متولد ۳۰ مهر ۱۳۹۵ و قبل از آن هستند، می‌توانند در پایه اول ابتدایی ثبت‌نام کنند. در سال‌های قبل چنانچه دانش‌آموزی متولد نیمه دوم، حتی در روز دوم مهر، شش سال تمام بود نمی‌توانست در کلاس اول ثبت‌نام کند.

طبق آیین‌نامه اجرایی مدارس (مصوب ۱۴۰۰ شورای‌عالی آموزش‌وپرورش) این محدودیت برداشته شده و دانش‌آموزی که تا ۳۰ مهرماه شش سال داشته باشد، در صورت وجود شرایط تبصره ۱ ماده ۲۹ آیین‌نامه اجرایی مدارس، می‌تواند در کلاس اول ثبت‌نام شود.

ثبت‌نام در پایه‌ اول ابتدایی برای متولدین مهرماه با تشخیص شورای مدرسه مشروط به وجود ظرفیت و امکانات پذیرش بلامانع است.

ممنوعیت دریافت وجه در حین ثبت‌نام به جز مبلغ بیمه و کتاب

دریافت هرگونه وجه در زمان ثبت‌نام به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث دانش‌آموزی و کتب درسی ممنوع است.

دریافت وجوه مربوط به سرویس حمل و نقل دانش آموزان، کمک‌های مردمی، فعالیت‌های فوق برنامه و لباس کارگاهی نیز با هماهنگی و موافقت انجمن اولیا و مربیان مدرسه و با رعایت سایر قوانین و مقررات صرفا بعد از شروع سال تحصیلی امکان‌پذیر خواهد بود.

مدارس هیئت امنایی از نوع مدارس دولتی محسوب شده و دریافت هر گونه وجه (به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث دانش‌آموزی و کتاب‌های درسی) در زمان ثبت‌نام در این مدارس مجاز نیست. ضمنا در خصوص دریافت هزینه‌های خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه این مدارس که به تصویب هیئت امنای مدرسه رسیده است، با رعایت دقیق مقررات پس از شروع سال تحصیلی اقدام لازم به عمل آید.

نحوه عقد قرارداد سرویس ایاب و ذهاب دانش‌آموزان

در زمان ثبت‌نام صرفا درخواست استفاده از خدمات حمل و نقل دانش‌آموزان از والدین دریافت شود تا متناسب با نیاز، اداره آموزش و پرورش منطقه شرکت پیمانکاری را به مدرسه معرفی کند. وجوه مربوط به خدمات حمل و نقل دانش آموزان نیز با شروع ارائه خدمات (شروع سال تحصیلی) و با رعایت سایر مقررات مربوط دریافت شود.

تشکیل کارگروه ماده ۱۸ در مناطق، تمهید مقدمات و اطلاع‌رسانی بهنگام به والدین در مورد حمل و نقل دانش‌آموزان در چارچوب ضوابط و اتخاذ تصمیم مناسب ضروری است. استفاده از خودروهای آزادبر که تحت پوشش شرکت‌های پیمانکاری نیستند نیز غیر مجاز بوده و تخلف محسوب می‌شود.

لازم است نرخ‌نامه مصوب شورای شهر در خصوص حمل و نقل دانش آموزان در معرض دید اولیا قرار گرفته و به اطلاع آنان برسد. رعایت نرخ‌نامه و سایر مصوبات کارگروه ماده ۱۸ هر منطقه برای تمامی مدارس دولتی و غیر دولتی الزامی است. انتخاب شرکت پیمانکار (صرفا شرکت های معتبر معرفی شده از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه) و انعقاد قرارداد طبق نمونه قرارداد کشوری با رعایت نرخ نامه ابلاغی تا ابتدای شهریور ماه مورد توجه قرار گیرد.

تمام وجوه مربوط به خدمات حمل و نقل دانش آموزی باید به حساب مدرسه واریز شود. ۴۰ درصد از هزینه خدمات حمل و نقل دانش آموزی در ابتدای سال تحصیلی از طریق واریز به حساب مدرسه و مابقی هزینه خدمات تا پایان بهمن ماه با توافق والدین تقسیط و تسویه شود. پرداخت مستقیم وجوه به حساب پیمانکار و یا راننده ممنوع است.

اولیاء امسال برای تهیه لباس فرم دانش‌آموزی چه کنند؟

طبق دستورالعمل ثبت نام مدارس، مدیران مدارس مجاز به عقد هیچ‌گونه قراردادی با تولیدکنندگان لباس فرم دانش‌آموزی نیستند. دریافت کل مبلغ هزینه لباس فرم فقط توسط تولیدکننده بر اساس قیمت‌های اعلام شده اتحادیه و نرخ نامه مورد تایید ادارات صنعت، معدن و تجارت و به طور مستقیم از اولیا خواهد بود.

ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی موظف به هماهنگی با اداره صنعت، معدن و تجارت جهت دریافت نرخ‌نامه تولید لباس فرم و ابلاغ آن به مدارس هستند.

مدیران مدارس بر اساس بند ۱۵ از شرح وظایف انجمن اولیاء و مربیان مدرسه مبنی بر برنامه‌ریزی، تصمیم گیری، اقدام و نظارت بر سرویس حمل و نقل و تهیه پوشش و لباس فرم دانش‌آموزان، با هماهنگی شورای مدرسه و با رعایت معیارهای مندرج در ماده ۸۵ آیین نامه اجرایی مدارس و تبصره ذیل آن نسبت به تمهید مقدمات و فعال‌سازی انجمن اولیاء و مربیان مدرسه برای تامین لباس فرم دانش‌آموزان صرفا از طریق تولیدکنندگان مجاز که مشخصات آنها توسط اتحادیه مربوط اعلام می‌شود، تا اول مرداد ماه اقدام کنند.

به جهت عدم تحمیل هزینه‌های اضافی به خانواده‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند از لباس‌های سالم و قابل استفاده سال‌های پیش استفاده کنند و والدین در صورت تمایل با رعایت رنگ و مدل مصوب مدرسه می‌توانند خود نسبت به دوخت و تهیه لباس فرزندشان اقدام کنند.

مدیران مدارس موظف‌اند پس از انعقاد تفاهم‌نامه بین انجمن اولیا و مربیان مدرسه و تولید کنندگان مجاز بر اساس نرخ تمام شده پارچه و دوخت (ابلاغی از سوی اتحادیه های مربوط) با اطلاع‌رسانی به والدین نسبت به معرفی آنها به تولیدکنندگان مجاز برای تهیه لباس فرم اقدام کنند.

لباس فرم دانش آموزان، بر اساس مشخصات مورد درخواست مدارس و با قیمت کارشناسی اعلام شده از سوی اتحادیه مربوطه، توسط تولید کنندگان مجاز ارائه خواهد شد؛ افزودن و دریافت هر مبلغی مازاد بر نرخ اعلام شده تحت عناوینی چون نظارت و مدیریت بر تهیه و توزیع لباس فرم مجاز نیست.

هر گونه تخلف احتمالی با طرح شکایت توسط اولیای دانش آموزان از طریق انجمن مدرسه، بازرسان اتحادیه های مربوط، اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی، قابل رسیدگی خواهد بود. مدیران مدارس موظف‌اند شماره تلفن سازمان تعزیرات حکومتی، اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و کارشناسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات منطقه را در معرض دید اولیاء دانش آموزان در دفتر ثبت نام و مدیریت مدرسه نصب کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: